וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קו חם" עם רוסיה, טיפול בפצועים: כך צה"ל בולם את זליגת הלחימה

22.4.2017 / 8:30

האירועים האחרונים בזירה הסורית דורשים מצה"ל לייצב את הגבול הצפוני ולהרחיק ממנו את איומי מלחמת האזרחים, בעוד אסד מנסה להמציא את עצמו מחדש. על פי קצין בכיר, הצבא הסורי צבר ביטחון מול ישראל - אך גם נמצא במצוקה

צילום: דו"צ, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: רופאי צה"ל טיפלו בשבעה פצועים מסוריה, מוקדם יותר החודש)

מאז שהחלה מלחמת האזרחים בסוריה נהרגו יותר מ-550 אלף בני אדם, נפצעו כ-2.2 מיליון, כשבעה מיליון תושבים נעקרו מבתיהם והיקף הנזק לתשתיות במדינה נאמד בכ-270 מיליארד דולרים. רבים חסרי אונים לגבי התשובה לשאלה: מה יוכל להחזיר את המצב לקדמותו בסוריה בעשורים הקרובים? המלחמה המשתנה מובילה למגמות חדשות בזירה הסורית במערכת הביטחון, במיוחד על רקע הפעילות הרוסית הנרחבת באזור ובסיסי הקבע המוקמים על חופי הים התיכון.

שינוי אסטרטגי אחד סומן בצה"ל עם ירי טילי הקרקע-אוויר לעבר שטח מדינת ישראל לפני כמה שבועות, שאירע בתגובה לתקיפה ישראלית. לפי קצין בכיר בצה"ל, משטרו של בשאר אסד צבר ביטחון מול ישראל ולכן שינה את התפיסה הביטחונית שלו כלפי שכנתו, האויבת מדרום. אסד, שמרבית עוצמתו הצבאית נמחקה, מנסה כעת להמציא את עצמו מחדש בסיוע רוסיה, איראן וחיזבאללה. שינוי זה עשוי להסביר מדוע משטר אסד קיבל את ההחלטה להשתמש בגז סארין נגד אזרחיו.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד: מתנחלים רעולי פנים מיידים אבנים ותוקפים פעילי שמאל
שלושה פצמ"רים נפלו ברמת הגולן; צה"ל השיב בירי לעמדות סוריות
שר ההגנה האמריקני בביקור בישראל: "יש לאסד עוד נשק כימי"

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית. 13 באפריל 2017. רויטרס
מנסה להמציא את עצמו מחדש. אסד/רויטרס

לפי אותו קצין בכיר, השימוש בגז סארין מעיד על המצוקה שבה נמצא המשטר הסורי. אסד מתקשה להגיע להכרעה באזורים רבים למרות שהוא התחזק במערב סוריה. לדברי הקצין הבכיר, "בכל מקום שהוא חושב שהשיג שליטה, כולל דמשק, הוא קם בבוקר ומגלה שדאעש הצליח לבצע התקפה". הקצין הבכיר הסביר עוד כי החשש של אסד מפעולה קרקעית משמעותית, שתסב לו אבדות רבות (חשש דומה מלווה גם את רוסיה, איראן וחיזבאללה בתהליך קבלת ההחלטות שלהם - א"ב), הביא אותו להשתמש בגז סארין ולא להסתפק בתקיפות אוויריות.

בשלב זה נשענת ישראל על לפחות ארבעה מהלכים מובהקים כדי לייצב את הגבול עם סוריה ולהרחיק ממנו את האיומים השונים הנשקפים ממלחמת האזרחים בסוריה. ראשית, היא פועלת לסיכול כל ניסיון להפר את הסטטוס קוו באזור, בין שמדובר בהברחת נשק או בין שזו זליגה של ירי לעבר שטח מדינת ישראל, כפי שאירע אמש ברמת הגולן. הכתובת הייתה ונותרה צבא אסד. בשנתיים האחרונות תקף צה"ל יעדים רבים של צבא סוריה, הסב נזקים לתשתיות ומערכות נשק ואף גרם לאבדות בשורות הצבא.

שנית, צה"ל ממשיך לשמר מנגנון של מניעת חיכוך עם רוסיה ופרט ל"קו החם" בין הצבאות למקרי חירום בזמן אמת ומניעת אי הבנות יוצאת מדי כמה שבועות משלחת קצינים מאגף התכנון ואגף המבצעים לרוסיה כדי לקיים מפגשים מעמיקים יותר במתרחש באזור. לדברי הקצין הבכיר, "מרוב שהמנגנון יעיל ואפקטיבי הוא הועתק על ידי מדינות נוספות כדי למנוע אי הבנות באזור".

נפילת פצמ"ר ברמת הגולן, אפריל 2017. ביטחון שדה, מערכת וואלה! NEWS
פועלים נגד הניסיון להפר את הסטטוס קוו. נפילת פצמ"ר ברמת הגולן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ביטחון שדה

שלישית, צה"ל מעודד חזרה של כוחות אונדו"ף לסוריה לאיוש מוצבים בתמורה לערובה של מדינת ישראל לביטחונם. בצה"ל רואים בהחלטת האו"ם להשיב את אונדו"ף, לפי המודל הישן של שנת 1974 כמפקח ואוכף פירוז, צעד חיובי מאוד שיסייע בשימור היציבות האזורית. בשנת 2014 נסוגו כוחות אונדו"ף מרמת הגולן הסורית בעקבות התקפות וחטיפת פעילים והתמקמו מחדש בשטח מדינת ישראל. לפי הקצין הבכיר, בתקופה הקרובה יאייש אונדו"ף מוצבים נוספים ברמת הגולן בצד הסורי.

נדבך נוסף ורביעי, לדברי הקצין הבכיר, שתורם ליציבות בגבול הוא המשך הטיפול באזרחים הסורים שנפצעים בקרבות השונים בסוריה. הקצין חשף כי בימים אלו מאושפזים בישראל יותר מ-50 אזרחים סורים שנפצעו בסוריה ומתחילת הלחימה אושפזו בישראל אלפי אזרחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פצועים מהמתקפה הכימית באידליב, החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully