וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בשירות החוץ: הצעת חוק להפסקת העסקה בתנאי עובדי קבלן

20.4.2017 / 15:00

לפי הצעת החוק שמקדם ח"כ יואל חסון, שתוגש בחודש הבא, תבוטל ההחרגה של העובדים המקומיים הישראליים מחוק שירות המדינה, כך שייקלטו כעובדי מדינה. "אופן ההעסקה הפוגעני והמזיק החל כטלאי ותפח לממדים מבהילים", נכתב בהצעה

שגרירות ישראל בוושינגטון. GettyImages
"חוסר יעילות ופגיעה מקצועית". שגרירות ישראל בוושינגטון/GettyImages

על רקע הקיפאון במשא ומתן בין משרד האוצר וועד העובדים המקומיים הישראליים (עמ"י) בנציגויות הישראליות בחו"ל, מבקשת הצעת חוק חדשה לבטל את מעמדם המיוחד של העובדים, שמועסקים בתנאים של עובדי קבלן. לפי הצעת החוק, שתוגש אחרי פגרת הפסח בחודש הבא על ידי ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), תבוטל ההחרגה של העובדים המקומיים הישראליים מחוק שירות המדינה, והם יהפכו לעובדי מדינה לכל דבר.

העמ"י הם אזרחים ישראלים, השוהים באורח זמני בחו"ל ומועסקים באופן זמני ובחוזה מיוחד על ידי נציגויות ישראליות ברחבי העולם, במגוון רחב של תפקידים עבור כמה משרדים ממשלתיים. ההסדר המיוחד של ההעסקה נקבע לפני עשרות שנים, ונועד במקור לייצר מענה נקודתי לבני הזוג של שליחי משרד החוץ. עם השנים, מודל ההעסקה תפח וכיום הוא כולל 1,200 עובדים, המשרתים ב-102 נציגויות בעולם - חלקם הגדול בתפקידים מקצועיים ומרכזיים שבוצעו בעבר על ידי דיפלומטים שליחי משרד החוץ.

לקריאה נוספת:
מחאת עובדי שירות המדינה בחו"ל: "נאלצת להשלים הכנסה כשמרטפית"

עובדי נספחויות ונציגויות צבאיות מהעולם שובתים כהתנגדות לתנאי העבודה שלהם 5 באפריל 2017. באדיבות המצולמים
תנאים של עובדי קבלן. מחאת עובדי עמ"י/באדיבות המצולמים

כיום, העמ"י מהווים מחצית מסך העובדים בחו"ל. מנגנון השכר מיושן לא מביא בחשבון את יוקר המחיה, שהשתנה לאורך השנים, וכולל שכר זעום שאינו כולל החזרי הוצאות או זכויות סוציאליות שונות. לטענת העובדים, הם קורסים תחת הנטל הכלכלי ולא יכולים לממן לעצמם קיום בסיסי.

בשלוש השנים האחרונות מנהלים העמ"י מאבק להחלת רפורמה במסגרת ההעסקה שלהם, שבמסגרתה גיבשה נציבות שירות המדינה הצעת מחליטים חדשה לרפורמה בנושא, שממתינה על שולחן הממשלה. בשבועות האחרונים הם החלו לנקוט בצעדים ארגוניים, דוגמת השבתה כוללת של הנציגויות ליממה, אך המשא ומתן עם האוצר על הסכם שכר חדש שיהפוך אותם לעובדי מדינה רשמיים נקלע לקשיים ותקוע. השבוע, בעקבות דיון בוועדה לביקורת המדינה שבו התברר כי אין כל התקדמות במגעים עם האוצר, גיבש ח"כ חסון את הצעת החוק, שתקודם בשבועות הקרובים אם המו"מ ימשיך להיגרר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"תנאי העסקה פוגעים ביכולת לגייס עובדים מיומנים לטווח ארוך"

לפי הצעת החוק, שמטרתה לבטל את המעמד המיוחד של עובדי עמ"י, יבוצע תיקון בחוק שירות המדינה, שכיום יש בו החרגה ספציפית ל"מי שנתקבל לשירות המדינה בנציגות ישראל בחוץ-לארץ במעמד עובד מקומי", כך שההחרגה תחול רק על עובדים מקומיים זרים ולא על אזרחים ישראליים.

"אופן ההעסקה הפוגעני והמזיק של עמ"י מתבצע בחסות חוק שירות המדינה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "מדובר בהחרגה אשר 'נתפרה' כטלאי זמני ונקודתי לקבוצת עובדים מסוימת, אך ברבות הזמן הטלאי צמח לממדים מבהילים ומכוערים, תוך התעלמות מרוח החוק המבקשת ליצור מנגנון העסקה הוגן עבור עובדים בשירות המדינה באשר הם".

משרד החוץ, ירושלים,. עומר מירון
"הצעת החוק מבקשת ליצור מנגנון העסקה הוגן לעובדי שירות המדינה". משרד החוץ/עומר מירון

במצב הדברים הנוכחי, נכתב בהצעת החוק, יש פגיעה במערך הדיפלומטי של ישראל. "מנגנון התגמול קפא על שמריו, בעוד תפקיד העמ"י השתנה לבלי היכר, נגרם נזק רב למערכת, המביא לחוסר יעילות ופגיעה בתפקודה המקצועי. תנאי ההעסקה הקיימים גורמים לשיעור תחלופה גבוה היוצר בזבוז בהקצאת המשאבים ופגיעה ביכולת לגייס עובדים מיומנים לטווח ארוך".

לדברי חסון, מדובר בהחרגה "פיקטיבית" שלא מתיישבת עם לשון חוק שירות המדינה ומטרותיו. לכן, יש להבהיר שההחרגה המדוברת תקפה רק עבור עובדים מקומיים שאינם ישראליים, ואילו את תנאי העובדים הישראליים יש להשוות לתנאי עובדי משרד החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully