וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר: "לאסד נותרו כשלושה טונות של נשק כימי"

19.4.2017 / 19:00

צה"ל ערך סקירה של האיומים על ישראל והתייחס לשינויים בסוריה בכלל ובמשטר אסד בפרט. לדברי הקצין, הירי לעבר ישראל בחודש שעבר "מעיד על ביטחון של המשטר". על חיזבאללה: "הארגון במשבר עמוק"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידיאו: דובר הבית הלבן על אסד)

לקראת יום העצמאות, קצין בכיר בצה"ל סקר היום (רביעי) את האיומים על ישראל במזרח התיכון, ובהם התייחס לסגירת מעבר טאבה לראשונה זה שנים למשך תקופה כל כך ממושכת. לדבריו, ההחלטה מבוססת מודיעין שלפיו ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מתכנן לתקוף על רקע השינויים המתחוללים בגזרת סיני.

בראש האיומים שסקר, התייחס הקצין הבכיר לשינויים ולהתפתחויות בסוריה בכלל ובמשטר אסד בפרט. לדבריו, הירי לעבר ישראל בחודש שעבר "משקף שינוי בתפיסת המשטר – זה מעיד על ביטחון גובר שלו", אמר. הוא הבהיר כי הירי, שיורט על ידי מערכת "חץ 3", שוגר כ-20 דקות אחרי שסיימו מטוסי חיל האוויר לתקוף יעדים במדינה ושבו לשטח ישראל.

מעבר טאבה, אפריל 2017. NYC2TLV, ויקיפדיה, צילום מסך
החלטה מבוססת מודיעין על תקיפה של דאעש. מעבר טאבה/צילום מסך, NYC2TLV, ויקיפדיה

הקצין הבכיר אמר כי המתקפה בגז סארין על אידליב, שזעזעה את העולם, מעידה על מצוקה רבה של ש"מתקשה להגיע להכרעה מול דאעש ושאר המורדים, ולכן נעשה שימוש בגז. קשה לי להאמין שבשאר אסד לא ידע על דבר כזה", אמר. "הפעלת הגז נבעה ממצוקה לאחר שאף אחד לא רוצה לתמרן בשטח מול דאעש ושאר המורדים. מחיר התמרון קשה מאוד, בהרוגים ובפצועים". להערכתו, לפני פירוק סוריה מחומר לחימה כימי היו ברשות אסד 1,200 טונות חומר כימי, ונותרו להערכתנו בין טון לשלושה, לא כולל כלור".

עוד בנושא

חרף מערכות ההגנה המתקדמות של אסד, ישראל לא מוותרת על הקו האדום

לכתבה המלאה
זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. רויטרס
"הפעלת הגז נבעה ממצוקה". זירת המתקפה הכימית באידליב שבסוריה/רויטרס

הקצין הבכיר הדגיש כי גורמים סורים ידעו על השימוש בגז סארין. לדבריו, שעתיים לפני המתקפה של ארצות הברית בתגובה למהלך, עודכן הרמטכ"ל גדי איזנקוט על כוונותיה של וושינגטון, כמו גם מזכירו הצבאי של ראש הממשלה.

הוא הזכיר את הבחירות שיתקיימו לנשיאות איראן ב-19 במאי, ואמר כי יש משקל כבד לבחירה על ישראל. עד שנת 2005, לדבריו, איראן הייתה מדורגת כאיום שלישי או רביעי בצה"ל, אחרי בחירת אחמדינג'אד היא דורגה במקום הראשון. בגזרת לבנון, אמר הקצין הבכיר כי יש מחיר לבחירתו של הנשיא מישל עאון, שהכריז על מדיניות חדשה המגדירה את ישראל כאויב.

"מנענו אינתיפאדה שלישית"

בזירה הפלסטינית, אמר הקצין הבכיר כי בכוונתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לקצץ במשכורות של דרג הפקידות ברצועת עזה, כך ששכרם יקוצץ ב-50% ולא ב-30% - מה שעשוי להגביר את המתח באזור.

בהתייחס לגל הטרור בשנה שעברה, אמר הקצין הבכיר כי המדיניות שצה"ל נקט כלפי האוכלוסייה הפלסטינית "מנע אינתיפאדה שלישית", ובהם מהלכים כלכליים ואישור המשך העסקת פועלים בישראל וברחבי הגדה המערבית. להערכתו, בניית הקיר הסלארי ברצועת עזה שתכליתו למנוע חפירת מנהרות בשטח מדינת ישראל, לא עשויה להביא להסלמה מול חמאס.

מפעל בטון שהוקם ע"י צה"ל בגבול עזה על מנת להוות מכשול מול המנהרות. 5 באפריל 2017. שי מכלוף
מפעל הבטון לבניית הקיר הסלארי בסמוך לרצועה/שי מכלוף

עוד התייחס הקצין לנעשה בתוך ארגון חיזבאללה ואמר כי מוסטפא באדר א-דין נרצח על ידי מנהיגיו ומפקדיו, דקות אחדות אחרי שסיים לשוחח עם מפקד כוחות קודס, קאסם סולימאני. "זה אירוע משמעותי שמצביע על עומק המשבר בתוך חיזבאללה. אחרי באדר א-דין, אין מפקד לחיזבאללה, ומי שמשגיח על הנעשה הוא סולימאני".

הקצין הבכיר בישר על התפתחות ברמת הגולן, ואמר כי כוחות אונדו"ף וכוחות האו"ם חזרו לאייש עמדות בצפון רמת הגולן ובמרכז, תחת הבטחה ישראלית לסייע באבטחתם. לפי גישתו, מדובר באינטרס ישראלי שהחל בשנת 1974 עם הסכם הפירוז שלפיו כוחות אונדו"ף יחזרו לשטח וינסו לשמור על הסטטוס קוו.

"המהפכה היא לא בצה"ל – אלא בציונות הדתית"

על יחסי צבא-חברה אמר הקצין הבכיר כי בהמשך הביקורת על שילוב חיילים וחיילות בשירות הצבאי, בדגש על חיילים דתיים, "קיבלנו טענות מ-16 חברי כנסת ורבנים, שמענו את הביקורת, הקמנו צוות בראשות ראש אגף כוח אדם אלוף מוטי אלמוז שימליץ בהתאם". עוד אמר כי יש ניסיון של רבנים וארגונים כמו "חותם" ליצור דה-לגיטימציה לשירות משותף של גברים ונשים. הוא השווה את "חותם" ל"שוברים שתיקה", ואמר כי "לשניהם צה"ל לא מתייחס".

"מדובר בקמפיין מגוחך שנשען על חוסר ידיעה", אמר. הקצין הבכיר הוסיף ואמר כי המהפכה והשינוי לא מתבצעים בצה"ל, אלא בחברה הדתית ציונית לאומית. לראיה, יש היום פחות בשירות לאומי ויותר מתגייסים בשירות הצבאי. להערכתו של הקצין הבכיר, גל הביקורת נגד השירות המשותף ידעך.

לוחמות פיקוד העורף בסיום מסע כומתה, אוקטובר 2014. דובר צה"ל
"קמפיין מגוחך שנשען על חוסר ידיעה". לוחמות בצה"ל/דובר צה"ל

הקצין הבכיר ציין כי מ-1 בינואר 2018 תתחיל בצה"ל מדיניות 50-50, שלפיה חטיבות החי"ר של צה"ל – גולני, גבעתי, נח"ל, צנחנים וכפיר – יתאמנו 17 שבועות, ויבצעו תעסוקה מבצעית 17 שבועות. זאת, במטרה להעלות את מטרת הכשירות של כוחות הצבא למקרה חירום כמו מלחמה.

עוד אמר הקצין הבכיר כי צה"ל השלים מלאים מאז מבצע "צוק איתן" ונמצא בנקודת שיא מאז הקמתו בהיקף החימושים המדויקים שברשותו. כמו כן, הושקעו 230 מיליון שקלים בשיפוץ מחנות צה"ל במסגרת תכנית רב שנתית מרמת הגולן ועד אילת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully