וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגותי הועבר לבידוד בשל שביתת הרעב; צפוי להיענש על המאמר שפרסם

18.4.2017 / 0:47

שב"ס החל בהפרדת 1,187 האסירים המשתתפים במחאה ההמונית שמוביל ברגותי, בכיר פתח, מאגפיהם. ההערכה היא כי רעייתו העבירה את הטור שפורסם ב"ניו יורק טיימס" ללא אישור שב"ס. "ברשות מפחדים מהתחזקותו בעקבות השביתה"

צילום: מתוך עמוד הטוויטר של qudsn

מרואן ברגותי, בכיר פתח המנהיג את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שהחלה אתמול (שני), הועבר מכלא "הדרים" בשרון לבידוד בכלא קישון כחלק מניסיון של שב"ס להיאבק במחאה שכוללת 1,187 אסירים. לפי גורם ביטחוני, ברגותי גם צפוי להישפט על המאמר שפרסם ב"ניו יורק טיימס", שנכתב ללא אישור. על פי ההערכה בשב"ס, רעייתו של ברגותי, פדווא, העבירה את הטור שכתב בעלה. במקרים דומים בעבר שבהם ברגותי התראיין או פרסם מאמרים ללא אישור הוא נשלח לבידוד.

לפי הגורם, בשב"ס נערכו לשביתת הרעב ומרגע תחילתה האסירים שמשתתפים בה מופרדים מהאגף שבהם הם מוחזקים. הוא ציין כי רק שליש מכלל אסירי פתח משתתפים בה. "ההיענות למהלך של ברגותי הייתה חלקית מאוד. המצב עשוי להשתנות, אבל כרגע לפחות, לא כל אסירי פתח נשמעים למהלך שלו", אמר.

לדבריו, "שביתת הרעב היא עניין שולי. הבעיה בסיפור הזה היא בתוך הרחוב הפלסטיני. מאבק הכוחות בין אבו מאזן לברגותי. ברשות הפלסטינית מפחדים מהתחזקותו עקב שביתת הרעב ומכך שהיא תוציא לרחובות אלפים כדי להתעמת עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים וכוחות צה"ל בשטחים".

עוד בוואלה! NEWS:
מהומות בהפגנות למען האסירים: "11 פצועים בעימותים עם צה"ל"
ברגותי בניו יורק טיימס: "שביתת הרעב תהדהד מעבר לתאים החשוכים"
בהנהגת ברגותי: יותר מ-1,100 אסירים פלסטינים החלו בשביתת רעב

מרוואן ברגותי, בכיר פתח הכלוא בישראל,  ינואר 2012. AP
נענש בעבר כשהתראיין ופרסם מאמרים ללא אישור. ברגותי/AP

במאמר שפרסם, טען ברגותי כי שביתת הרעב ההמונית היא "הדרך השלווה ביותר של התנגדות הזמינה לנו". "שביתת הרעב מסמלת את התקווה שקיבות ריקות וההקרבה של השובתים תעזור למסר שלהם להדהד מעבר לתאי המאסר החשוכים", כתב ברגותי, שנעצר ב-2002 ומרצה כעת חמישה מאסרי עולם בכלא הדרים. "לאחר שביליתי לפחות 15 שנים בכלא הישראלי, הייתי עד וקורבן למערכת המעצרים השרירותית של ישראל ולטיפול הלקוי באסירים פלסטינים. לאחר שמיציתי את כל האפשרויות, החלטתי שאין ברירה אלא להתנגד להתעללויות הללו באמצעות שביתת רעב".

בהמשך מאמר הדעה, הוסיף ברגותי כי "עשרות שנים של ניסיון הוכיחו שהמערכת הבלתי אנושית של ישראל, של כיבוש צבאי וקולוניאליסטי, נועדה לשבור את רוחם של אסירים ושל האומה שלה הם שייכים, זאת באמצעות הסבת סבל גופני, הפרדתם מהמשפחות שלהם ושימוש בטכניקות משפילות".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון, בית לחם, 17 באפריל 2017. רויטרס
"ההיענות למהלך של ברגותי הייתה חלקית מאוד". הפגנת תמיכה בבית לחם, אתמול/רויטרס
הפגנת תמיכה בשביתת הרעב של האסירים הפלסטיניים, שכם, 17 באפריל 2017. רויטרס
"הבעיה היא בתוך הרחוב הפלסטיני". מפגינים בשכם, אתמול/רויטרס

ברגותי הזהיר כי למרות ההתנהלות של ישראל, האסירים לא יכנעו לה. "ישראל, הכוח הכובש, הפרה את החוק הבינלאומי בדרכים רבות במשך כמעט 70 שנה, ועדיין לא נענשה על מעשיה. היא הפרה סעיפים באמנת ז'נבה נגד העם הפלסטיני – אסירים, גברים, נשים וילדים, ללא יוצא מן הכלל", כתב. "הייתי רק בן 15 כשנאסרתי בפעם הראשונה. הייתי בקושי בן 18 כשחוקר ישראלי הכריח אותי לפשק את רגליי בזמן שעמדתי עירום בחדר החקירות, רגע לפני שהכה במפשעתי".

"התעלפתי מהכאב, וכתוצאה מהנפילה נשארה לי צלקת על המצח. החוקר לעג לי לאחר מכן ואמר כי לעולם לא אתרבה, משום שאנשים כמוני יולדים רק טרוריסטים ורוצחים. כמה שנים לאחר מכן, הייתי שוב בכלא הישראלי והובלתי שביתת רעב, כשבני רק נולד. במקום דברי המתיקה שאוכלים בזמנים שמחים כאלה, חילקתי מלח לאסירים אחרים. כשבני היה כמעט בן 18, גם הוא נעצר ובילה ארבע שנים בכלא ישראלי".

לסיום, כתב ברגותי: "הסולידריות כלפי האסירים חושפת את הכישלון הפוליטי והמוסרי של ישראל. זכויות אינן בבעלותו של המדכא, חופש וכבוד הם זכויות אוניברסליות שמגיעות לכל אדם, בכל אומה. פלסטינים לא יהיו יוצאי דופן בעניין זה. רק סיום הכיבוש יסיים את חוסר הצדק ויסמן את תחילת לידתו של השלום".

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון, בית לחם, 17 באפריל 2017. רויטרס
עימותים במהלך הפגנת תמיכה באסירים בבית לחם, אתמול/רויטרס
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון, בית לחם, 17 באפריל 2017. רויטרס
עימותים במהלך הפגנת תמיכה באסירים בבית לחם, אתמול/רויטרס

ברגותי ואנשיו דורשים, בין היתר, החזרת ביקור שני בחודש של משפחות אסירים, צעד שבוטל בשל החלטת הצלב האדום; מניעת ביטול ביקורי משפחות בשל סיבות ביטחוניות; השבת הלימודים האקדמיים ובחינות הבגרות לבתי הכלא כפי שהיה לפני עסקת שליט; הגדלת מספר ערוצי הטלוויזיה בתאים, טלפונים ציבוריים באגפים הביטחוניים ועוד. בשב"ס אמרו כי אין משא ומתן עם האסירים, וכי אין כוונה לקיים איתם מגעים בנוגע לדרישותיהם.

"פיגוע תקשורתי"

המאמר עורר סערה במערכת הפוליטית והצבאית בישראל, בין היתר בטענה כי בפרסום האמריקני לא צוין כי ברגותי הורשע ברצח. יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד תקף בחריפות את ברגותי ואת ניו יורק טיימס. "ברגותי הוא רוצח מורשע מהסוג הגרוע ביותר", כתב לפיד במאמר תגובה ב"טיימס אוף ישראל". "הוא היה מעורב בעשרות ניסיונות לפיגועי טרור. הוא גרם לכך שאנשים איבדו את משפחותיהם, שהוטלו בהם מומים, שחייהם נהרסו. את זה שכח הניו יורק טיימס לספר לקוראיו", כתב. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, תקף גם הוא את העיתון האמריקני בהשמטת היותו של ברגותי "רוצח ומחבל".

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון, בית לחם, 17 באפריל 2017. רויטרס
ברגותי "רוצח ומחבל". מפגינים בבית לחם, אתמול/רויטרס

אל מאמר התגובה של לפיד, הצטרף חבר מפלגתו וסגן שר החוץ מייקל אורן. הוא כינה את המאמר "פיגוע תקשורתי" וקרא לבחון את מדיניות השב"ס ולמנוע מאסירים ביטחוניים להתראיין בכלי תקשורת בינלאומיים בזמן מאסרם. לדבריו, "יש לוודא שמחבלים עם דם על הידיים ירצו את עונשם בתאם ולא על גבי דפי עיתונים".

אלוף מרדכי, לשעבר דובר צה"ל, כתב באנגלית כי "משום מה, עורכי הניו יורק טיימס שכחו לציין כי ברגותי אחראי באופן ישיר לרציחתם של ישראלים רבים כאשר פיקד על ארגון הטרור 'גדודי חללי אל-אקצא' במהלך האינתיפאדה השנייה. מוטב היה לציין בסוף המאמר כי ב-2004 הוא הורשע, לאחר משפט הוגן וללא שיקולים פוליטיים, ברצח וביצוע פעולות טרור ועל כן נידון לעונש של חמישה מאסרי עולם בכלא ו-40 שנות מאסר. מרוואן הוא רוצח וטרוריסט".

(עדכון ראשון: 19:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully