וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפו המילים הראשונות של מי שנכלאה ונאנסה במשך 24 שנים ע"י אביה

13.4.2017 / 12:37

יוזף פריצל כלא את בתו בת ה-18 במרתף ואנס אותה יותר מ-3,000 פעמים במשך 24 שנים. רבות דובר על סיפורה הטרגי של אליזבת פריצל אך השבוע, בסרט דוקומנטרי חדש, חושפת המשטרה פרטים חדשים על המפגש הראשון שלהם עם אליזבת ועל מצבה היום

הערוץ הראשון

בסרטון – הערוץ הראשון מדווח על הרשעתו של פריצל ב-2009

"גם ככה אף אחד לא יאמין לי", זה מה שאמרה אליזבת פריצל לויליבלד רייטנר, ראש מחלקת החקירות הפליליות באמשטטן, אוסטריה, ששוחח עמה רגעים אחרי ששוחררה לחופשי, "אם אספר לכם איך כל זה קרה, אף אחד לעולם לא יאמין לי".

סיפורה הטרגי של אליזבת פריצל נחשף לראשונה ב-2009. אביה, יוזף פריצל, מהנדס בניין לשעבר, התעלל בה מינית כבר שהייתה בת 11. כשאליזבת ניסתה לברוח מהבית, הוא בנה מרתף נסתר מתחת לבית החסין לקול, מצויד במטבח קטן ושירותים. הוא כלא אותה שם כשהייתה בת 18 וסיפר לאשתו רוזמרי, בת ה-69, שבתם הצטרפה לכת ועזבה את הבית. כדי לבסס את טיעוניו, הוא הציג בפניה מכתב מפוברק שכתבה לכאורה אליזבת לפני שעזבה בו היא טוענת שלעולם לא תחזור.

במשך 24 שנים אליזבת חוותה גיהנום עלי אדמות. היא נאנסה יותר מ-3,000 פעמים ע"י אביה, נכנסה מספר פעמים להריון, עברה אינספור הפלות והביאה לעולם 7 ילדים - שישה מהם שרדו. שלושה אומצו ע"י פריצל ואשתו וגדלו בביתם בקומות העליונות. לאשתו ולרשויות הוא סיפר שהתינוקות פשוט הופיעו על מפתן דלתו. שלושת הילדים האחרים לא ראו אור יום בחייהם עד שחולצו. אחד מילדיה, מייקל, שנולד בשנת 1996 נפטר כתוצאה מהזנחה וגופתו נשרפה ע"י האב.

יוזף פריצל. רויטרס
יוזף פריצל/רויטרס

עוד בנושא:

ב-2008, לאחר 24 שנים במרתף חשוך, בתה של אליזבת, שהייתה כבר בת 19, נזקקה לטיפול רפואי דחוף עקב מחלת כליות מסכנת חיים. יוזף הסיע אותה אל בית החולים וסיפר לצוות הרפואי שאליזבת הצטרפה לכת ושלחה את בתה החולה לטיפול אצלו. הצוות הרפואי החל לחשוד ביוזף וניסה לאתר את אמה של הילדה החולה. אליזבת התחננה בפני יוזף שיאפשר לה לבקר את בתה וזה לבסוף הסכים לאפשר לה ולילדיה לבקר אותה בתנאי שלא יאמרו מילה ויחזרו מיד אחר כך לשבי. זו הייתה הפעם הראשונה שאליזבת ראתה אור יום מזה 24 שנים. בשלב הזה הצוות הרפואי הבין שמשהו לא בסדר וקרא למשטרה. כשזו הסכימה לחשוף את סיפור האימה שלה, יוזף פריצל נעצר במקום ואחרי משפט קצר שנמשך 4 ימים, הוא נשלח למאסר עולם באשמת רצח אחד התינוקות של אליזבת, גילוי עריות, שבי ואינספור סעיפי אונס. כיום הוא בן 82 וחי בכלא.

בסרט התיעודי החדש "פריצל: מה שקרה אחר כך", נחשפים פרטים חדשים על אליזבת ואביה המפלצתי. רייטנר, ששוחח לראשונה עם אליזבת מאז יצאה מהשבי, סיפר מה היו מילותיה הראשונות, "היא לא אמרה דבר מלבד: 'גם ככה אף אחד לא יאמין לי'". השיחה שלהם הייתה קשה מאוד וזכורה לו עד היום. רייטנר מספר שאליזבת הציבה לו תנאים. היא לא הסכימה לראות שוב את אביה ולא הסכימה לקרוא לו בשמו. כשנאלצה לדבר עליו, השתמש במילה "הוא". רייטנר סיפר: "היא ממש פחדה שאף אחד לא יאמין לה. הוא פחדה שכולם יאמינו לאבא שלה". לדבריו, היא הייתה אסירת תודה על הטיפול והתמיכה שקיבלה מהמשטרה לאחר הסבל שעברה.

רייטנר חושף בסרט שהוא עדיין שומר על קשר עם אליזבת והם נוהגים לשוחח בחגים. הוא הוסיף: "זמן קצר אחרי שסיימנו את החקירה, כמה חודשים אחרי, קיבלתי מכתב מאליזבת, הילדים והסבתא והמילים שלהם ממש ריגשו אותי". במכתב היה כתוב: "תודה שעזרת לנו. היית שם בשבילנו בזמנים קשים, כשנזקקו לתמיכתך, דאגת לנו מבלי ליצור מהומה גדולה. הרעיון שמישהו יהיה שם בשבילנו ויתמוך בנו ללא תנאים היה כמו מתנה בשבילנו. אנחנו בטוחים שאנחנו לא לבד כשיש אנשים כמוך שתומכים בנו". רייטנר התרגש מאוד מהמכתב שלה, "שוטרים כמוני תמיד מתמודדים עם דברים קשים ומילים כאלו זה הפידבק הטוב ביותר שאנחנו יכולים לקבל", הוא אמר, "שום פרס בעולם לא יהיה בעל ערך כמו המילים שלה".

בעדותה סיפרה אליזבת שאביה נהג לרדת למרתף עם קופסה מלאה בסרטים והכריח אותה לשחזר עימו סצנות פורנוגרפיות בהן צפו. לדבריה, כל אונס נמשך שעות ובשלב מסוים היא הפסיקה להתנגד למעשיו מכיוון שידעה שחייה יהיו בסכנה אם לא תשתף פעולה.

ויליבלד רייטנר היה הראשון ששוחח עם אליזבת לאחר שחרורה

הפסיכיאטרית ד"ר היידי קסטנר, שראיינה את יוזף פריצל כדי להעריך האם הוא כשיר לעמוד לדין, מספרת בסרט שיוזף האמין שהוא "נולד לאנוס". "הוא תיאר במילים בוטות למדי את הצורך שלו לשלוט בנשים. "לשלוט במישהו ולשלוט באופן מיני באדם אחר", היא אמרה, "הוא הרגיש שזה צורך שהוא חייב למלא. הוא לא הצליח להסביר את הצורך שלו, אבל זה היה משהו שהוא ידע שנמצא בתוכו. זה משהו שהוא עשה בעבר, והמעשים שלו הובילו אותו לכלא אז הוא החליט לפעול אחרת, בדרך שהוא יוכל לעשות את מה שהוא אוהב מבלי שיתפסו אותו".

אליזבת היא כיום בת 51 והיא מתגוררת עם ששת ילדיה במקום סודי באוסטריה. היא מעולם לא דיברה בפומבי על הסבל שעברה.

המרתף בה חיה אליזבת במשך 24 שנים. AFP/GETTY IMAGES, GettyImages
המרתף בו התגוררה אליזבת פריצל במשך 24 שנים/GettyImages, AFP/GETTY IMAGES
המרתף בה חיה אליזבת במשך 24 שנים. AFP/GETTY IMAGES, GettyImages
עם השנים עבר המקום שיפוץ והתרחב כדי לאפשר מקום ל-3 ילדיה/GettyImages, AFP/GETTY IMAGES
יוזף פריצל. משטרת אוסטריה, מערכת וואלה! NEWS
" "הוא תיאר במילים בוטות למדי את הצורך שלו לשלוט בנשים", האב יוזף פריצל/מערכת וואלה! NEWS, משטרת אוסטריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully