וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוקל תגובה צבאית למתקפה הכימית בסוריה: "צריך לעשות משהו"

7.4.2017 / 0:45

נשיא ארה"ב אמר כי התקיפה באידליב היא "חרפה לאנושות" ברקע דיונים על תגובה אפשרית נגד אסד. בין האפשרויות: קרקוע חיל האוויר הסורי בתקיפה מהים, כדי לחמוק ממערכות ההגנה של רוסיה. דיווח: שתי ספינות קרב אמריקניות בים התיכון הוכנסו לכוננות

עריכה: ניר חן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לכמה חברי קונגרס כי הוא שוקל פעולה צבאית בסוריה בתגובה למתקפה הכימית באידליב - כך דיווחה אמש (חמישי) רשת CNN, לפי גורם המעורה בשיחות. טראמפ אמר אמש כי "משהו צריך לקרות" עם אסד אחרי המתקפה - אבל לא אמר מפורשות שעליו לעזוב את תפקידו. ברשת פוקס ניוז דווח כי שתי ספינות קרב אמריקניות בים התיכון נמצאות בכוננות למקרה שהממשל יורה על תקיפה.

גורם רשמי אמר לרויטרס כי הפנטגון והבית הלבן מקיימים דיונים מפורטים בנושא וכי שר ההגנה ג'יימס מאטיס צפוי להציג את האפשרויות במהלך פגישתו עם טראמפ באחוזתו במאר א-לאגו. הגורם הרשמי אמר לרויטרס כי בין האפשרויות שנשקלות הן קרקוע מטוסי קרב של אסד. ברשת CBS דווח כי התקיפות עשויות להיות באמצעות טילי שיוט שישוגרו מספינות הקרב במטרה להימנע ממערכות ההגנה האוויריות המוצבות בסוריה, בהן מערכות מתקדמות של רוסיה.

"אני חושב שמה שעשה אסד היה נורא", אמר טראמפ לכתבים במטוס האייר פורס 1 עם נחיתתו בפלורידה, שם ייפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג. "אני חושב שמה שקרה בסוריה הוא חרפה לאנושות, והוא נמצא שם, אז אני מניח שהוא אחראי לדברים, כך שמשהו צריך לקרות". טראמפ, שבמהלך הקמפיין תמך בשיתוף פעולה עם אסד כדי להילחם בדאעש, אמר שלשום כי דעתו כלפי הרודן השתנתה בשל המתקפה.

עוד על המתקפה הכימית באידליב
פוטין נזף בנתניהו: ההאשמות סוריה בשימוש בנשק כימי - חסרות בסיס
דיון באו"ם על סוריה: "כמה ילדים ימותו עד שלרוסיה יהיה אכפת?"

טראמפ משוחח עם כתבים במטוס האייר פורס 1, 6 באפריל 2017. רויטרס
שינו את דעתו לגבי אסד. טראמפ, אמש/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון היה נחרץ יותר, וקרא אמש לסילוקו של נשיא סוריה. הוא אמר כי וושינגטון שוקלת תגובה הולמת למתקפה בחאן שייחון. הוא שוחח בנושא עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, שעמו הוא צפוי להיפגש במהלך ביקורו בהמשך החודש במוסקבה.

וושינגטון מטילה את האחריות על המתקפה על משטרו של בשאר אסד, שהתחייב להשמיד את כל מאגרי הנשק הכימי ב-2013, אחרי הסכם בין ארצות הברית לרוסיה, שמגבה את השליט גם אחרי המתקפה שגרמה לזעם בינלאומי. גורם מודיעין אמריקני אמר כי "מעולם לא האמנו למילה של אסד שהוא השמיד את כל המאגר שלו. בקרמלין הבהירו כי ההאשמות המידיות נגד דמשק לא מקובלות והבטיחה להמשיך לסייע לה "במאבק נגד הטרור". עם זאת, דוברו של הנשיא ולדימיר פוטין הבהיר אמש כי התמיכה באסד היא לא "ללא תנאים".

המתקפה בחאן שייחון עוררה מחדש את הדיון בקהילה הבינלאומית על עתידו של אסד ועל הצורך בהתערבות צבאית כדי לעצור את הרג האזרחים. ארצות הברית, בריטניה וצרפת דורשות להצביע עוד היום במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת החלטה שתוביל לחקירת המתקפה, שלפי טורקיה ומומחים רפואיים כללה שימוש בגז סארין. זאת אחרי ששלשום הסתיים דיון סוער ללא הצבעה, מחשש לווטו של רוסיה, שכבר הפעילה אותו שבע פעמים מאז החלה מלחמת האזרחים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
שיגור טיל טומהוק אמריקני נגד מטרות דאעש בסוריה. רויטרס
שיגור של טיל טומהוק לעבר מטרות דאעש בסוריה/רויטרס

טורקיה, שמטפלת בכ-30 פצועים מהמתקפה הכימית, טוענת כי הממצאים הראשוניים מצביעים על "קשר בין הפגיעות שלהם לשימוש בנשק כימי". אנקרה אף אמרה כי התמיכה של מוסקבה במשטר בדמשק היא "טעות מוחלטת", בביקורת הנוקבת ביותר שלה נגד מוסקבה מאז שיקום היחסים בין המדינות בחודשים האחרונים.

על אף האיומים, לא ברור אילו תכניות יש בידי צבא ארצות הברית לתקוף מטרות של המשטר בדמשק. ממשלו של ברק אובמה הציב בתחילת מלחמת האזרחים קו אדום לאסד, שלפיו שימוש בנשק כימי יוביל לתגובה צבאית. למרות זאת, אחרי המתקפה הכימית הקטלנית בפרברי דמשק באוגוסט 2013, חזר בו נשיא ארצות הברית דאז אחרי הסתייגות מצד הקונגרס ולחץ מצד רוסיה בתמורה להסכם בפיקוח האו"ם להשמדת מאגרי הנשק הכימי.

לפי גרסת מוסקבה ודמשק, הקורבנות נפגעו בעקבות דליפה שנגרמה תקיפה אווירית של מפעל לייצור נשק כימי של המורדים. דימיטרי פסקוב, דוברו של פוטין, אמר אתמול דברים מעט שונים כשכינה את המתקפה "פשע מפלצתי", אולם הוסיף כי המידע שעליו מתבססת ארצות הברית כדי להטיל את האשמה על אסד היא "לא מהימנה". לפי הקרמלין, דברים דומים אמר פוטין לראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחת טלפון, בעקבות דבריו של שר הביטחון אביגדור ליברמן.

(עדכון ראשון: 18:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully