וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין נזף בנתניהו: ההאשמות סוריה בשימוש בנשק כימי - חסרות בסיס

רויטרס וטל שלו

6.4.2017 / 17:40

נשיא רוסיה שוחח עם ראש הממשלה בטלפון, לאחר שליברמן תקף את דמשק בשל המתקפה באידליב. לדברי פוטין, שתומך באסד, טענות אלו לפני השלמת החקירה "לא מתקבלות על הדעת". נתניהו בתגובה: "קראתי בשיחה לנקות את סוריה מנשק כימי"

צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח היום (חמישי) בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונזף בו על "האשמות חסרות בסיס" כלפי השימוש שעשה צבא סוריה בנשק כימי באידליב. לדבריו, האשמות כאלו לפני השלמת החקירה הן "לא מתקבלות על הדעת". נתניהו גינה את דמשק ביום שני וקרא לקהילה הבינלאומית לסלק את הנשק הכימי לסוריה, כפי שהתחייבה בהסכם שנחתם בין ארצות הברית לרוסיה ב-2013.

מלשכת נתניהו נמסר כי השיחה התקיימה ביוזמת ראש הממשלה, שהתקשר לפוטין כדי להביע תנחומים בעקבות הפיגוע בסנט פטרבורג ו"זעזוע עמוק על הנפגעים באידליב". עוד נמסר כי נתניהו אמר לפוטין שעל "הקהילה הבינלאומית צריכה להשלים את המאמץ לנקות את סוריה מנשק כימי כפי שסוכם ב 2013".

במוסקבה, התומכים במשטרו של בשאר אסד, טוענים כי עשרות הקורבנות, שלפי עדויות וגורמים מערביים נפגעו ככל הנראה מגז סארין, נפגעו לאחר שחיל האוויר הסורי הפציץ מפעל נשק כימי של המורדים בעיירה חאן שייחון. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב כינה היום את האירוע "פשע מפלצתי", אך אמר כי המידע שעליו מסתמכת וושינגטון "אינו אמין". שר החוץ של סוריה וואליד אל-מועלם אמר כי דמשק לעולם "לא תשתמש בנשק כימי, גם לא נגד טרוריסטים".

לקריאה נוספת על המתקפה הכימית באידליב
שר החוץ הסורי: "לעולם לא נשתמש בנשק כימי, גם לא נגד טרוריסטים"
אסד: "המורדים מסייעים לישראל - ניצחון המורדים הוא ניצחון עליה"
דיון באו"ם על סוריה: "כמה ילדים ימותו עד שלרוסיה יהיה אכפת?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה, רוסיה. מרץ 2017. רויטרס
בקרמלין לא אהבו את הביקורת. פוטין ונתניהו/רויטרס

הרקע לנזיפה של פוטין הוא ככל הנראה ריאיון שהעניק שר הביטחון אביגדור ליברמן לעיתון "ידיעות אחרונות", שבו אמר כי "שתי ההתקפות הכימיות הרצחניות על אזרחים במחוז אידליב נעשו בהוראה ישירה ומתוכננת של נשיא סוריה בשאר אסד ובאמצעות מטוסים סוריים. אני קובע את זה בוודאות של 100%".

נתניהו עצמו התבטא פומבית פעמיים בנוגע לטבח האחרון באידליב, ביום שלישי באירוע אזכרה בהר הרצל לנשיא לשעבר חיים הרצוג ובאותו ערב באירוע באור יהודה. אך באף אחת מההתבטאויות הוא לא התייחס למשטר אסד ולא אמר כי הוא זה שאחראי לטבח.

המתקפה הקטלנית באידליב עוררה מחדש דיון סוער בקהילה הבינלאומית סביב עתידו של אסד, שש שנים אחרי תחילת מלחמת האזרחים. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שבמהלך קמפיין הבחירות אמר כי אסד יכול לשמש שותף למלחמה בדאעש, אמר כי המתקפה היא "עלבון לאנושות". כשנשאל אתמול במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בבית הלבן עם עבדאללה מלך ירדן לגבי מדיניות אמריקנית חדשה בנושא, השיב: "עוד תראו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ההפצה הכימית בבית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
ילד שנפגע במתקפה הכימית באידליב/רויטרס

בדיון במועצת הביטחון של האו"ם הציגה אתמול שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי הזהירה כי אם הארגון הבינלאומי לא יפעל, "אנחנו אולי נעשה זאת". השגריר הרוסי ולדימיר ספרונקוב דחה את הטענות ובסופו של דבר לא הצביעה המועצה על הצעת החלטה לגנות את המתקפה, שהייתה זוכה לווטו מצד מוסקבה, כפי שאירע פעמים רבות מאז החלה מלחמת האזרחים לפני שש שנים.

משרד החוץ של רוסיה: מערב ירושלים היא בירת ישראל

בתוך כך, היום פרסם משרד החוץ של רוסיה הצהרה מיוחדת שבה הכיר לראשונה במערב ירושלים כבירת ישראל. מדובר בצעד נדיר ויוצא דופן, לאור העמדה הרווחת בקהילה הבינלאומית, שאינה מכירה בריבונותה של ישראל על העיר ואינן מתייחסות לירושלים כבירתה. בהודעה שפורסמה היום באתר משרד החוץ נכתב כי במוסקבה "מאשרים מחדש את מחויבותנו לעקרונות שאושרו על ידי האו"ם להסדר פלסטיני-ישראלי, הכולל את מעמדה של ירושלים המזרחית כבירת המדינה הפלסטינית העתידית. עם זאת, עלינו לציין בהקשר זה כי אנו רואים במערב ירושלים את בירת ישראל". משרד החוץ בישראל מסר בתגובה כי הוא לומד את ההודעה.

תחת הכותרת "הצהרת משרד החוץ בנוגע לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני", הביע משרד החוץ הרוסי דאגה מהקיפאון המדיני ומכך ש"פלסטין וישראל לא קיימו משא ומתן מדיני במשך כמעט שלוש שנים, והמצב בשטח הולך ומידרדר". מוסקבה אישרה מחדש את תמיכתה בפתרון שתי המדינות כאופציה הטובה ביותר, "שעונה על האינטרסים הלאומיים של העם הפלסטיני והעם הישראלי, שניהם בעלי יחסי ידידות עם רוסיה, ואת האינטרסים של כל המדינות האחרות באזור והקהילה הבינלאומית כולה".

מוסקבה הוסיפה בהצהרה כי העקרונות הקונקרטיים לפתרון כל הסוגיות על מעמד השטחים הפלסטיניים צריכים להתברר בשיחות ישירות בין הצדדים, והדגישה כי רוסיה "תמשיך לספק סיוע להשגת הסכם ישראלי-פלסטיני. אנו נתמקד בהבטחת גישה חופשית למקומות הקדושים בירושלים לכל המאמינים".




(עדכון ראשון: 16:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully