וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים וחצי מאסר לשלושה לוחמי נח"ל שתקפו פלסטיני בחברון

5.4.2017 / 23:09

כשבועיים אחרי הגשת כתב האישום בגין התעללות חזרה בה הפרקליטות הצבאית בגלל קשיים ראייתיים והסתפקה באישום קל יותר של חריגה מסמכות. השלושה הודו באישום נגדם במסגרת הסדר וירצו את עונשם אחרי חג הפסח

חיילים מכים פלשתיני בחברון. GettyImages
"מעצרו היה כרוך בקשיים לנוכח התנגדותו האלימה". מעצר הפלסטיני, ספטמבר 2016/GettyImages

הפרקליטות הצבאית חזרה בה מהחלטתה להאשים שלושה לוחמי נח"ל בהתעללות בנסיבות מחמירות, במסגרת תקיפת מבוקש פלסטיני בחברון, והסתפקה בכתב אישום מקל בגין חריגה מסמכות, שאינו כרוך ברישום פלילי. בית הדין הצבאי דרום הרשיע היום (רביעי) את שלושת הלוחמים והטיל עליהם עונש של שבועיים וחצי מאסר, אותו ירצו לאחר חג הפסח.

כתב האישום המתוקן הוגש במסגרת הסדר שנחתם בין הפרקליטות לבין שלושת החיילים ועורכי דינם, במסגרתו הודו החיילים, והוא קל בהרבה מזה שהוגש מלכתחילה. ברקע להסדר – קשיים ראייתיים וההכרה בכך שהחיילים נדרשו להפעיל כוח בתקרית – לנוכח התנגדותו של המבוקש. "האירוע המבצעי המדובר התרחש בסיום תקופה בת מספר חודשים של שירות שוחק ואינטנסיבי באזור חברון", נכתב בגזר הדין. "מעצרו של הפלסטיני המבוקש היה כרוך בקשיים לנוכח התנגדותו האלימה שהובילה לחבלה של מפקד הפלוגה".

לקריאה נוספת:
חצי שנה אחרי האירוע: חקירה נפתחה נגד 3 חיילים שתועדו מכים פלסטיני
חצי שנה אחרי התקרית: שלושה לוחמי הנח"ל מואשמים בתקיפת פלסטיני בחברון

חיילים מכים פלשתיני בחברון. GettyImages
מעצר הפלסטיני, ספטמבר 2016/GettyImages

כתב האישום המקורי הוגש לפני כשבועיים. לפי המתואר בו, הפלסטיני שהתנגד באלימות למעצרו הובל ברכב יחד עם הלוחמים כשהוא אזוק ועיניו מכוסות. לאחר מכן, השלושה בעטו בו והיכו אותו, תוך שהם שרים שירי מחלקה, צועקים ומקללים. חלק מהאירוע תועד בווידאו, אולם דווקא הוא לא נכלל בכתב האישום המקורי. בכתב האישום המתוקן שונה תיאור התקרית לכך שהחיילים הפעילו כוח מעבר לנדרש במהלך הנסיעה ב"ספרון" (הרכב הצבאי), חריגה שתוארה בגזר הדין כ"כמותית" ולא "איכותית". סעיף האישום תוקן לסעיף קל בהרבה.

"אין מדובר באלימות לשמה של חיילים המבקשים לכלות זעמם על אחר ללא סיבה ולא בהתפרצות ספונטנית. עניין לנו בטעות בשיקול הדעת באשר להיקף הכוח הנדרש לצורך ריסונו של המבוקש הפלסטיני לאחר שתקף את מפקד הפלוגה", נכתב בגזר הדין.

בגזר הדין התייחס בית הדין להשפעה האפשרית של ניהול משפט על ידי החיילים – במשפט שאולי רומז לאפקט של ההליך המשפטי בעניינו של אלאור אזריה. "נטילת האחריות מצדם חסכה התדיינות משפטית אשר בעצם קיומה עלולה הייתה להשפיע לרעה על המורה ביחידתם של הנאשמים ובצה"ל כולו", נכתב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"כתב האישום המקורי היה מנותק מהשטח ומהבנה צבאית"

עורכי הדין רס"ן מירב הרשקוביץ-יצחקי, סרן עומר קנובלר וקמ"ש ליאור אטקין מהסנגוריה הצבאית המייצגים שניים מהלוחמים מסרו: "פרשה שהחלה בטענה לביצוע עבירה פלילית חמורה ובקשה של התביעה למעצרם של הלוחמים עד לסיום ההליך המשפטי הסתיימה בסעיף אישום קל שאינו נושא רישום פלילי ובחזרתם של הלוחמים לשבועיים וחצי מאסר בלבד לאחר שיבלו את ליל הסדר עם משפחותיהם.

"אנו שמחים על שבסופו של דבר הובן שמדובר באירוע משמעתי באופיו שהתרחש בעת מעצר של מבוקש אלים ומסוכן ופסק הדין משקף זאת. אנו משוכנעים שהלוחמים ישובו לשירות תורם ומשמעותי כפי שעשו במהלך השנתיים האחרונות".

עו"ד אפרת נחמני-בר ועו"ד סרגיי דוד מורין המייצגים את החייל השלישי מסרו: "אנחנו שמחים שבתביעה הצבאית הבינו בסופו של דבר, שלא מדובר באירוע פלילי אלא באירוע מבצעי מורכב שהסתבך. כתב האישום המקורי היה מנותק מהשטח ומהבנה צבאית ולאחר שהוצגו לתביעה עמדות של מפקדים בכירים בנוגע לאירוע וטיבו המבצעי הדבר תוקן. לא בכדי הדגיש בית הדין הצבאי שמדובר באירוע על גבול הדין המשמעתי".

עוד נמסר כי "השאלות הקשות שצפות באירוע נוגעות למפקד בשטח, מ"כ, שגם לא סייע לכוחות בהשתלטות על מחבל אלים שפצע את המ"מ, קרע אזיקונים וניסה שוב ושוב להימלט וגם 'נזכר' לדווח על האירוע רק אחרי כמה חודשים. גם בתביעה הצבאית הבינו שעדותו אינה אמינה. למעשה, הכישלון המרכזי באירוע הוא של המפקד.

"השאלות הקשות בנוגע להתנהלות המפקד - למה לא עצר את האירוע, מדוע לא דיווח עליו באופן מיידי, וכיצד אף אחד לא ראה את הדברים עליהם דיווח - נותרו ללא מענה. לעומת זאת, הוברר שלמפקד, המקורב מאוד לארגון קיצוני, היה מניע מובהק לטפול על הלוחמים האשמות שווא ולנסות "לנפח" אירוע מבצעי לאירוע פלילי. אנחנו קוראים לצה"ל לעשות בדק בית יסודי בנוגע להתנהלותו. הבחירה של הלוחמים הערכיים לסיים את הפרשה מבלי להציף את הרפש באופן שהיה עלול שוב ליצור מחלוקת בחברה הישראלית ראויה לכל שבח, כפי שאף ציין זאת בית הדין הצבאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully