וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקה של אובמה והגיבוי של פוטין: כך אסד יכול לטבוח בנשק כימי

5.4.2017 / 0:34

כשנשיא ארה"ב היה יכול לנטרל בקלות את חיל האוויר הסורי ולקרב את סיום המלחמה, הוא מצמץ וחתם על הסכם עם פוטין שעליו הוא אפילו לא מתחרט. כשבבית הלבן יושב עתה נשיא השוקל לשתף עמו פעולה, שליט סוריה פועל ללא מעצורים - פשוט כי הוא יכול

עריכה: שניר דבוש

בשאר אסד הוא אדם זהיר ואין לו סיבה להיכנס כעת לפאניקה, כשנראה שאחרי שש שנים שבהן הוספדו הוא ומשטרו פעם אחר פעם הוא לא רק שורד – אלא נראה שידו על העליונה ואויביו הרבים מפוצלים. אז מדוע דווקא היום הוא שוב תקף בנשק כימי, גז סארין על פי כל העדויות, את מעוז המורדים באידליב? התשובה הפשוטה, המדכדכת והאיומה – כי היא נכונה – היא משום שהוא יכול ואיש לא יעצור בעדו.

יריביו של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, ודאי הנשיא דונלד טראמפ, מנהלים תחרות מה מבין המורשת שלו הוא החלק השנוא עליהם ביותר. טראמפ לא מצליח להחליט אם העסקה הגרועה ביותר שעשה אובמה היא הסכם הגרעין האיראני, הסכם הסחר הפסיפי או הסכם פריז להפחתת גזי החממה. עם זאת, אין ספק כי המורשת הנוראה ביותר, המכתימה ביותר את נשיאותו של אובמה היא ההסכם הפחדני, המביש, שעשה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפני ארבע שנים.

לקריאה נוספת:
הבית הלבן על המתקפה הכימית בסוריה: תוצאה של חולשת אובמה
גורם הצלה באידליב לוואלה! NEWS: "לא היה בית חולים שיטפל בפצועים"
המתקפה הכימית בסוריה: "בית החולים שמטפל בפצועים הופצץ"

ההפצה הכימית על בית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
הסכם פחדני. סוריה, היום/רויטרס

כאשר קיסר צרפת נפוליאון ציווה לרצוח את אחד ממתנגדיו אמר לו שר החוץ המבריק והשנון שלו טליראן משפט שהפך לקלאסיקה של ציטוטים – "מלכי, זה היה גרוע מפשע. זו הייתה טעות". ואובמה טעה. ואולם, בעודו משחק גולף או גולש בים, ומתמרמר על החרבת מורשתו באופן שיטתי בידי יורשו בבית הלבן, מאות אלפי סורים שילמו בחייהם על הטעות.
אובמה התחייב שאם משטר אסד יתקוף בנשק כימי, ארצות הברית תתערב במלחמה. אז זה היה קל. ארצות הברית הייתה יכולה לאכוף אזור איסור טיסה בקלות ולנטרל בקלות את חיל האוויר הסורי – מה שהיה מוביל לסיום המלחמה.

ב-2013 תקף שליט סוריה בנשק כימי בפרברי דמשק, אלף בני אדם נרצחו במתקפה בחומר שמוגדר נשק להשמדה המונית. איש לא דרש מגפיים על הקרקע או משלוח כוחות. ארצות הברית, באופן טבעי אחרי אפגניסטן ועיראק, לא הייתה מוכנה לשלוח כוחות, אבל גם לא הייתה מוכנה לספק נשק למורדים המתונים מחשש שיפול לידי אל-קאעדה ולימים דאעש – וכך קיבלה את ההחלטה הגרועה מכולן. ברגע האמת אובמה מצמץ, קיבל ייעוץ והודיע שילך לקונגרס – ובסוף קיבל את הצעת התיווך של נשיא רוסיה, שהבטיח לערוב לכך שאסד יוציא את הנשק הכימי משטח סוריה - כפי שחוו תושבי אידליב היום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה עושה קייט סרפינג בהוואי, 7 בפברואר 2017. רויטרס
בעודו מבלה, מאות אלפי סורים שילמו בחייהם על טעותו. אובמה בחופשה/רויטרס

התוצאה המידית הייתה אבדן האמינות וההרתעה האמריקנית. מעצמה אינה יכולה להצהיר בפומבי על קו אדום – וכשהוא נחצה, לא לממש אותו. לתוך הוואקום בסוריה נכנס על פי הזמנת וושינגטון, פוטין, שייצב את המשטר, חולל פשעי מלחמה איומים. איראן נכנסה פנימה, וכף המלחמה נטתה לטובת אסד ומשטרו הברברי, בעוד וושינגטון ממלמלת משהו על הסדר שבו אסד יעזוב את השלטון.

ארבע שנים אחרי הפיאסקו המדיני, וגם ההומני, שבו הפקיר נשיא ארצות הברית את אזרחי סוריה לחסדי מנהיגם הרוצח אותם מדי יום, אסד שוב תוקף בגלוי בנשק כימי. ולמען הסר ספק, הא לא נלחם בדאעש, את זה עושים המורדים המתונים והקואליציה הבינלאומית.

אולי היו אלה מטוסים רוסיים, אולי סוריים. זה לא באמת משנה. כי כשבבית הלבן כבר יושב נשיא הרומז שאולי אסד יישאר על כיסאו וכשפוטין מגבה את בעל בריתו באופן מוחלט, אזרחי אידליב משלמים היום את מחיר העיוורון הפוליטי, האסטרטגי וההומני של הנשיא אובמה לפני ארבע שנים, שבמהלכן נהרגו ונפצעו עוד מאות אלפים ונעקרו מיליונים.

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
המתקפה הכימית בסוריה, 2013/רויטרס
פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
פקח או"ם במתקן כימי בסוריה/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פוטין מגבה את אסד באופן מוחלט. אזרח סורי שנפגע מהתקיפה הכימית במחוז אידליב, היום./מערכת וואלה!, צילום מסך
ההפצה הכימית על בית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
טראמפ רומז כי אסד ישאר בכיסאו. תוצאות התקיפה הכימית במחוז אידליב, היום/רויטרס
ההפצה הכימית על בית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
איש כוחות החילוץ שנפגע במתקפה הכימית במחוז אידליב, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully