וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היהודים לא אויב", אך "הציונות היא סכנה לעולם": אמנת חמאס נחשפת

הנוסח החדש של אמנת הארגון, שתוכרז בימים הקרובים, נחשפה ב"אל-מיאדין". בין היתר, חמאס מכיר ב"מדינה בגבולות 67' כקונצנזוס לאומי", אך מבהיר כי "אי-צדק ידרוש את המשך ההתנגדות". בכיר הארגון: לא נסכים למדינה מפורזת

צלמים זמניים מורשים

אמנת חמאס החדשה, שצפויה להיות מוכרזת באופן רשמי בימים הקרובים, נחשפה היום (ראשון) במלואה בעיתון הלבנוני "אל-מיאדין". המסמך, שעיקריו הודלפו כבר בחודש שעבר על ידי בכירים בארגון הפלסטיני לעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כולל 12 ראשי פרקים ו-41 סעיפים, הנוגעים לסוגיות כמו פעילותו הפוליטית של הארגון, שאלת ירושלים, היחס ל"פרויקט הציוני", זכות השיבה וסוגיית ירושלים. ראש הלשכה המדינית חאלד משעל צפוי להכריז בימים הקרובים באופן רשמי על האמנה החדשה בדוחא, בירת קטאר, לצד בכירים נוספים בארגון.

ההבדלים המרכזיים בין הנוסחים נוגעים להגדרת "האויב" של הארגון, המבוסס ברצועת עזה, ולחזון המדיני בנוגע לפתרון הסכסוך. באמנה, מדגיש הארגון כי הוא "מבדיל בין היהודים, עם הספר, והיהדות כדת, לבין הכיבוש והפרויקט הציוני". באמנה מובהר כי "הסכסוך הוא לא עם היהודים בשל דתם, וחמאס יתנגד לכל מי שינסה לפגוע בעם הפלסטיני ובזכויותיו, ללא קשר לדתו, ללאומו או לזהותו".

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן על חיסול הבכיר בעזה: שחמאס יחפש אצלו את האחראים
חופרים מנהרה ומחלצים נשק: חמאס פרסם סרטון לציון יום האדמה
משעל לאחר החיסול בעזה: "הכיבוש יהרוג אותנו - אבל ננצח בסוף"

עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
"חמאס מגנה פגיעה על רקע לאומי או דתי". בכירי חמאס בעצרת זיכרון למאזן פוקהא בעיר עזה, בשבוע שעבר/רויטרס
"הסוגיה הפלסטינית בבסיסה היא סוגיה של אדמה כבושה ועם עקור"

"הפרויקט הציוני" מוגדר "גזעני ותוקפני, מבוסס על שלילת זכויות הזולת, ועוין לעם הפלסטיני ולשאיפותיו לחירות, לשחרור, לשיבה ולהגדרה עצמית". על פי האמנה, "הישות הישראלית היא בסיסו של הפרויקט הציוני, שאינו מהווה סכנה רק לעם הפלסטיני, אלא עוין לאומה הערבית והאסלאמית, ומהווה איום ממשי לה, ומסכן את השלום ואת הביטחון העולמיים".

"תנועת חמאס מגנה פגיעה באדם כלשהו על בסיס שיוכו הלאומי או הדתי, ומאמינה שהבעיה היהודית ו'האנטישמיות' והפגיעה ביהודים היא תופעה שקשורה בעיקר להיסטוריה האירופית, ולא בהיסטוריה הערבית או המוסלמית", צוין בהמשך. "התנועה הציונית, שהאנטישמיות הייתה הסיבה להקמתה, הייתה יכולה לכבוש את פלסטין תחת חסות הקולוניאליזם המערבי", עוד נכתב, בהוספת הטענה כי אותו קולוניאליזם "חייב להיעלם מפלסטין".

האמנה קוראת לביטול הצהרת בלפור, תכנית החלוקה של האו"ם והסכמי אוסלו, ומדגישה כי "אין חלופה לשחרור פלסטין כולה, מהנהר עד הים, לא משנה כמה יימשך הכיבוש". עם זאת, חמאס מכיר ב"הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 עם ירושלים כבירתה ושיבת הפליטים והעקורים" כ"קונצנזוס לאומי, שמשמעו לא כולל הכרה בישות הציונית או ויתרו על זכויותיו של העם הפלסטיני".

"תנועה חמאס מבהירה כי שלום בפלסטין לא יכול להיות מבוסס על אי-צדק לעם הפלסטיני ועל הפקעת אדמות", נכתב, "כל הסדר על בסיס כזה לא יוביל לשלום. התנגדות ומלחמת קודש לשחרור פלסטין יישארו זכות לגיטימית, חובה וזכות לכל בני עמנו ואומתנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
יכריז על האמנה החדשה בדוחא. משעל/AP

"הסוגיה הפלסטינית בבסיסה היא סוגיה של אדמה כבושה ועם עקור", נכתב בפתח הסעיף הנוגע לפליטים הפלסטינים ולזכות השיבה, שהיא "זכות טבעית לכל הפליטים הפלסטינים, אלה שגורשו מאדמתם, יצאו ממנה או נמנעה מהם השיבה אליה". זכות זו, לשון האמנה, "מבוססת על החוק האלוהי, על העקרונות הבסיסיים של זכויות אדם ועל החוק הבינלאומי, ולא ניתנת לשלילה על ידי אף גורם פלסטיני, ערבי או בינלאומי". לפיכך, חמאס דוחה "כל ניסיון לפתור את סוגיית הפליטים באמצעות יישוב מחדש מחוץ לפלסטין".

"מאז הקמתה ובמהלך פעילותה הג'יהאדיסטית, פרסמה תנועה ההתקוממות האסלאמית (חמאס) במסגרת חלקה בתנועה הלאומית הפלסטינית כמה מסמכים המפרטים את עמדותיה ומבהירים את חזונה המדיני", נכתב בדברי הפתיחה לאמנה החדשה, לאחר דברי שבח לאל. "באמנה הנוכחית, התנועה מציגה את עקרונותיה, שעליהן מבוססים חזונה והבסיס לפעילותה הפוליטית".

מוסלמים מתפללים ליד מסגד אל-אקצא, ירושלים, ספטמבר 2015. AP
"לא נוותר על אף חלק מירושלים". מתפללים בעיר העתיקה/AP
"התנועה הציונית, שהאנטישמיות הייתה הסיבה להקמתה, הייתה יכולה לכבוש את פלסטין תחת חסות הקולוניאליזם המערבי"

בסעיף הראשון של האמנה, מוגדר חמאס כ"תנועת שחרור והתנגדות לאומית פלסטינית אסלאמית, שמטרתה שחרור פלסטין והתנגדות לפרויקט הציוני, בהתייחסות לאסלאם כבסיס לעקרונותיה ולמטרותיה". בהמשך, מוגדרים גבולותיה של "פלסטין ההיסטורית, מנהר הירדן במזרח לים התיכון במערב, מראש הנקרה בצפון לאום א-רשראש בדרום, כיחידה שאינה ניתנת להפרדה, והיא אדמתו של העם הפלסטיני ומולדתו".

"גירוש העם הפלסטיני מאדמתו והקמת ישות ציונית עליה לא שוללים את זכותו של העם הפלסטיני לאדמה כולה, ולא מעניקים לגיטימציה לזכותה של הישות הציונית לאדמה", מובהר בסיומו של סעיף 2 של האמנה. בסעיף 3 עוד מצוין כי "פלסטין היא ארץ ערבית מוסלמית, והיא אדמה מבורכת וקדושה, ויש לה מקום מיוחד בלבו של כל ערבי וכל מוסלמי".

בבואה להגדיר את העם הפלסטיני, קובעת האמנה כי כל הערבים שחיו בפלסטין בשנת 1947, "בין אם יצאו ממנה ובין אם נשארו, וכל מי שנולד לאב ערבי פלסטיני לאחר תאריך זה, בתוך פלסטין או מחוץ לה – הוא פלסטיני". הזהות הפלסטינית, על פי האמנה, אינה אובדת עם הזמן או המרחק מהארץ, והעם הפלסטיני הוא "עם אחד, לכל בניו בארץ ומחוץ לה, ולכל חלקיו הדתיים, התרבותיים והפוליטיים".

חגיגות 29 שנים לחמאס, רפיח, 16 בדצמבר 2016. רויטרס
תומכים בכינון משטר דמוקרטי. חגיגות 29 שנים להקמת חמאס ברפיח/רויטרס

בסעיף הנוגע לירושלים, נכתב באמנה כי "ירושלים היא בירת פלסטין, בעלת מעמד דתי, היסטורי ותרבותי ערבי, אסלאמי ואנושי, ובה המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות, בראשם מסגד אל-אקצא המבורך". עוד הובהר כי "לעם הפלסטיני ולאומה הערבית המוסלמית יש זכות קבועה עליה, ולא יהיה שום ויתור עליה או על חלק ממנה", ונוסח האמנה יוצא נגד "הפעולות לייהוד, להתנחלות ולזיוף העובדות" בבירה.

בנוגע למדיניות הפנים, חמאס מדגיש את חשיבותו של אש"ף כמסגרת לאומית שיש לשמרה, וקורא לכינון משטר דמוקרטי. כמו כן, באמנה הנוכחית חמאס מתנער מחלקו בתנועת "האחים המוסלמים", ששמה נשמט מהנוסח החדש. כמו כן, הארגון מבהיר את רצונו לפעול תוך "פתיחות למדינות האזור והעולם".

בכיר חמאס אחמד יוסוף אישר הערב כי פרטי אמנת חמאס שנחשפו הם נכונים, וכי האמנה תאושר באופן רשמי בימים הקרובים. לדבריו, על פי "אל-מיאדין", "חמאס נמצאת בשלטון כבר עשר שנים, ויש צורך בשינויים לאמנה". הוא הוסיף כי "הסכמה על מדינה פלסטינית בגבולות 67 היא דרך לשמור על קונצנזוס לאומי", והבהיר כי "נסכים למדינה פלסטינית עצמאית, אם חמאס ישמור על נשק ההתנגדות".

(עדכון ראשון: 18:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully