וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרה בגבולות 67' והתנתקות מהאחים המוסלמים: חמאס משנה את פניו

גורמים בארגון אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי טיוטת האמנה החדשה שתובא לאישור הלשכה המדינית בחודש הבא תכלול שינויים במצע המקורי משנת 1987. חמאס לא תכיר במדינת ישראל אך צפויה להחליף את המונח "יהודים" ב"כובשים"

צילום: רויטרס

(יחיא סנוואר נבחר למנהיג חמאס בעזה, בחודש שעבר)

גורמים בחמאס חשפו השבוע בריאיון לעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי האמנה החדשה שמנסחת התנועה בחודשים האחרונים תכלול הכרה בגבולות 1967 - אך לא במדינת ישראל. בנוסף, חמאס צפוי להודיע על היפרדות וניתוק הקשר עם ארגון "האחים המוסלמים".

הגורמים הבהירו כי טיוטת המסמך שהכינה הנהגת חמאס תתפרסם מיד לאחר סיום בחירת חברי הלשכה המדינית ומועצת השורא החדשים בחודש הבא. בחמאס מנסים להגדיר מחדש את זהותם בכדי לפתור את הסוגיות והבעיות עם הכוחות באזור ובעולם המערבי, וגם בכדי להינצל מהבידוד הערבי והלאומי בו הם נמצאים.

עוד בוואלה! NEWS:
כך כובש חמאס את לבבות האירופים דרך "האחים המוסלמים"
הרשות הכריזה על יום חופש לרגל יום האישה הבינלאומי - חמאס התנגד
"ניסו לגרום לעימות עם ישראל": חמאס עצר מאות תומכי דאעש

נושא: עצרת 29 שנים להקמת ארגון חמאס ברצועת עזה, 14 בדצמבר 2016. AP
צעדת חמאס בעזה לציון 29 שנים לארגון, בדצמבר/AP

מזה כמה חודשים מנסחים ראשי חמאס אמנה חדשה, 29 שנים לאחר גיבושו של המסמך המקורי המכונן את זהות התנועה. בחמאס מסרבים להודות כי המסמך החדש יבוא במקום המצע הישן וטוענים שהוא ישלים אותו. גורמים בחמאס ציינו כי המסמך אכן יכלול התייחסות להגדרת זהותה של התנועה וכי הוא נכתב במטרה להכניס שינויים באמנה שיתאימו למציאות של התנועה שגדלה והפכה לשליטה ברצועת עזה. בנוסף, יצרה התנועה קשרים באזור וגם סכסוכים, בשונה מהמציאות שעמה התמודדה בתחילת דרכה לפני כ-30 שנה.

המסמך החדש צפוי לצאת לאור בחודש הבא לאחר השלמת תהליכי בחירת לשכה מדינית חדשה שבראשה יעמוד ככל הנראה אסמאעיל הניה. הגורמים ששוחחו עם העיתון מסרו כי ההנהגה החדשה בתנועה תקיים הצבעה על המסמך, למרות שהוא גובש בהשתתפות כל המוסדות החשובים בחמאס. הנוסח החדש כולל הכרה והסכמה להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, אך ללא הכרה בישראל ובעקרון של ויתור על שטחים. בנוסף, במסמך יודגשו זכויות הפליטים וכן ניתוק הקשר בין התנועה לבין גורמי חוץ, בעיקר "האחים המוסלמים".

עוד דווח כי חמאס יוצג באמנה החדשה כארגון פלסטיני אסלאמי לאומי עצמאי בהחלטותיו, עם דגש על הרצון בקשרים עם כל המדינות השכנות וללא כוונה להתערב בעניינים הפנימיים של אף מדינה, צד או קבוצה. על פי המסמך החדש, המאבק היחיד של חמאס הוא עם הכיבוש הישראלי שרק אליו היא תפנה את נשקה.

פעילי חמאס, רצועת עזה. פברואר 2016. רויטרס
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס עומדים במסדר ב"יום האסיר", בשנה שעברה/רויטרס

מטרת האמנה החדשה היא ככל הנראה להימנע מכל האשמה בינלאומית בטרור וכן לקדם את הסרת שמות ראשי התנועה מרשימת ארגוני הטרור בעולם. באשר לפרידה מ"האחים המוסלמים", המטרה היא שיפור היחסים עם מצרים, שדרשה את ניתוק הקשרים בין שתי הקבוצות.

בנוסף, האמנה לא תכלול את המונח "היהודים" ובמקומו ייכתב הכובשים; זאת, במטרה למנוע האשמה באנטישמיות. באופן זה צפויה האמנה לקבוע כי המאבק של התנועה הוא עם הכיבוש והיהודים לא יוצגו בו כאויבים. נקודות אלה מנוגדות באופן מוחלט למצע חמאס המקורי אשר הדגיש כי התנועה היא חלק מארגון "האחים המוסלמים" בפלסטין, אשר מתנגד ליוזמות ופתרונות בדרכי שלום ולקיום ועידות בינלאומיות לפתרון הסוגיה הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully