וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובו של "המוות הגדול": סוף העולם יגיע בגלל שינויי מזג האויר?

4.4.2017 / 7:00

חוששים מהכחדה המונית? על פי מחקר חדש, קיים סיכוי לפגיעה משמעותית נוספת בכדור הארץ בעתיד: "שילוב של ההתחממות הגלובלית יחד עם גזים שונים, עשויים לגרום לנו לחזות באפוקליפסה נוספת בעולמנו"

צילום מסך

בסרטון - הטריילר לסרט "אמת מטרידה" של אל גור

לפני כ-252 מיליון שנים אירעה בכדור הארץ שואה אקולוגית שגרמה להכחדה מסיבית של מרבית היצורים החיים בים וביבשה. זו הייתה הכחדת פרם-טריאס, הידועה גם בשם "המוות הגדול", ונכחדו בה כ-90% מכלל המינים על פני כדור הארץ בתוך פרק של זמן של כמה אלפי שנים. האם האירוע האפוקליפטי הזה עשוי לחזור על עצמו? על פי מדענים שחקרו את הנושא, התשובה בהחלט עשוייה להיות חיובית.

מחברי המחקר שפורסם בשבוע שעבר ב-"Palaeoworld", מסבירים שכדור בארץ סבל עד כה מלפחות שישה ארועי הכחדה מסיביים במהלך שנותיו, כשבכל פעם מחדש נכחדו מינים שונים של חיים, כשהרציני מכולם היה כמובן אירוע ההכחדה פרם-טריאס, שהשמיד יותר מ-90 אחוז מהיצורים המימיים ו-70 אחוז מהיבשתיים. אירוע ההכחדה האחרון התרחש לפני 66 מיליון שנה, הוא נקרא הכחדת קרטיקון-פלאוגן, ונכחדו בו כ-50% מהמינים שחיו על פני כדור הארץ באותה תקופה, ויותר מ-80% מכלל היצורים.

האמת המטרידה - אל גור. צילום מסך
אפוקליפסה עכשיו?/צילום מסך

עד כה היו מספר סברות למה שגרם לאותם אירועי הכחדה - כשהמרכזיות שבהן היו פגיעה של מטואוריט או פעילות הרי געש יוצאת דופן. אולם כעת מצאו החוקרים מאוניברסיטת ברוק באונטריו, קנדה, הוכחות שההכחדות נגרמו בשל שינויי אקלים קיצוניים.

הם בחנו מחדש גזים שנמצאו לכודים בסלעים עתיקים ומצאו כי אירוע ההכחדה היה מונע במידה רבה על ידי שינוי האקלים. לפי הממצאים שלהם, התפרצויות וולקניות תכופות הובילו לשיחרור לאוויר של כמויות גדולות של פחמן דו חמצני, מה שגרם לעליית הטמפרטורות בכל העולם ב-11 מעלות. הטמפרטורה העולה הובילה להמסה של קרקעות קפאת-עד שבהן היו כמויות עצומות של גז מתאן - מה שהוביל להתחממות כדור הארץ בצורה קיצונית.

"התחממות כדור הארץ שמופעלת על ידי שחרור מסיבי של פחמן דו חמצני עשויב להיות קטסטרופלית, אבל שחרורו של גז מתאן מקרקעות קפאת העד עשוי להיות אפוקליפטי", מסבירים החוקרים. "השילוב הזה של ההתחממות גלובלית ביחד עם גזים שונים, עשוי לגרום לנו לחזות באפוקליפסה נוספת בעולמנו", ציין ד"ר יואי ברנד, אחר ממחברי המחקר.

התחממות הקוטב הצפוני. Christopher Michel, ספק 500
החשש - המסה של קרקעות קפאת-עד./ספק 500, Christopher Michel

יש מי שכבר קורא למה שמתרחש כיום בעולם "אירוע ההכחדה בהולוקן". על פי ויקיפדיה, קיים חשש שהטבע נמצא כיום בתחילתה של הכחדה שביעית בשל השפעות הפיתוח המואץ ובשל הפעילות האנושית שאינה מתחשבת בסביבה הטבעית ומביאה להרס בתי הגידול ולהיעלמותם של מינים רבים. אפקט החממה, כריתת יערות הגשם, ציד לא מבוקר ודיג יתר המפרים את האיזון הטבעי, ומגבירים את הזיהום הסביבתי מביאים להרס שיטתי של חברות החי והצומח ועלולים לגרום להכחדה השביעית.

אלו בעלי החיים שכבר עומדים להעלם מהעולם

סקר משנת 1998 של המוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע, גילה כי 70% מהביולוגים רואים בתקופתנו כתקופה של הכחדות גדולות. כמה מהם חוזים כי ההרס שגורם האדם לביוספירה עלול לגרום להכחדת כמחצית המינים במאה השנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully