וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: "הביון הטורקי מרגל אחר מתנגדי ארדואן במדינה"

שר הפנים של גרמניה הבהיר כי "ריגול זר אחר אזרחים לא מקובל", בהתייחסו לדיווחים כי אנקרה דרשה מידע על מאות אזרחים שתומכים לכאורה ביריבו של ארדואן, פתהוללה גולן. טורקים בגרמניה הוזהרו: אל תחזרו לטורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

שר הפנים של גרמניה תומאס דה מיזייר הזהיר היום (שלישי) את הרשויות בטורקיה מפני ריגול אחר אזרחיה המתגוררים בגרמניה. ברלין פתחה בחקירה רשמית בנוגע לדיווחים בעיתון הגרמני "סודויטש צייטונג" ובכלי תקשורת נוספים, ולפיהם הסוכנות הטורקית לביטחון לאומי העבירה לשירותי הביון הגרמניים רשימה של מאות שמות של טורקים בגרמניה ה"חשודים" כתומכיו של איש הדת פתהוללה גולן, הנחשב ליריבו המר של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן.

בדברים שנשא בעיר פסאו, בדרום גרמניה, טען השר כי הוא לא מופתע מהדיווחים. "אמרנו לטורקיה כמה פעמים, שדבר כזה לא מקובל", אמר. "לא משנה מה אתם חושבים על תנועתו של גולן, החוק הגרמני חל פה, ואי אפשר שיהיה ריגול זר אחר אזרחים שחיים כאן". אנקרה האשימה את גולן, שחי בארצות הברית בעשורים האחרונים, באחריות לניסיון ההפיכה הכושל במדינה ביולי 2015, ודרשה ממדינות רבות לפעול לסגירת מוסדות המזוהים עם תומכיו.

עוד בוואלה! NEWS:
משאל העם יוצא לדרך: טורקים באירופה החלו להצביע על שינוי המשטר
עיתונאים וזמר פופ: משפט ראווה של מתנגדי ארדואן נפתח בטורקיה
טורקיה לא תקיים יותר עצרות בגרמניה: "ארדואן לא רצוי כאן"

מחאה נגד קיום עצרת בחירות של שר החוץ הטורקי נבלוט צ'בושולו בהמבורג, גרמניה. מרץ 2017. רויטרס
"לא לפשיזם". טורקים מתנגדי ארדואן מפגינים בהמבורג, גרמניה, בתחילת החודש/רויטרס
מחאה נגד קיום עצרת בחירות של שר החוץ הטורקי נבלוט צ'בושולו בהמבורג, גרמניה. מרץ 2017. רויטרס
אנקרה מפעילה לחץ על טורקים באירופה להעביר מידע על אחרים. מפגינים נגד ארדואן בהמבורג/רויטרס

על פי הדיווחים, הרשימות שהועברו לידי הביון הגרמני כוללות את שמותיהם של יותר מ-300 אזרחים ויותר מ-200 איגודים, בתי ספר ומוסדות אחרים. יתרה מכך, דווח כי סוכנים טורקים צילמו חלק מאותם גורמים ומוסדות בחשאי. שר הפנים של מדינת סקסוניה התחתית בגרמניה, בוריס פיסטוריוס, מסר כי תושבי המדינה הכלולים ברשימות קיבלו אזהרות לגבי הפעילות הטורקית והתבקשו להימנע מנסיעה לטורקיה, מחשש שייעצרו.

גרמניה כבר חוקרת ריגול טורקי לכאורה אחר שורה של אמאמים טורקים במדינה, ומלשכת התובע הכללי נמסר כי חקירה זו נמשכת. במקביל, הרדיו הציבורי בשבדיה דיווח כי מפלגת השלטון בטורקיה, AKP, מפעילה לחץ על תומכי גולן במדינה, באמצעות איגוד של גולים טורקים בשבדיה, להעביר לאנקרה מידע על עמיתיהם.

אנגלה מרקל ורג'פ טייפ ארדואן, אנקרה, 2 בפברואר 2017. רויטרס
משבר דיפלומטי. ארדואן ומרקל בפגישה בחודש שעבר/רויטרס

הדיווחים האחרונים מגיעים ברקע משבר דיפלומטי חמור בין טורקיה לגרמניה ולמדינות נוספות באירופה, לאחר שבקשות טורקיות לערוך עצרות פוליטיות באירופה סורבו. זאת, לקראת משאל העם הצפוי בטורקיה בחודש הבא בנוגע לשינוי החוקה, כך שהנשיא ארדואן יזכה לסמכויות נרחבות ויוכל להישאר בשלטון עד שנת 2029.

פוליטיקאים בכירים בגרמניה, כולל הקנצלרית אנגלה מרקל, הביעו את חששם בנוגע לפעולות שנוקט ארדואן לאחר ניסיון ההפיכה הכושל, כולל מעצר של עשרות אלפי אזרחים והצרת צעדיה של התקשורת ושל מערכת המשפט, ובנוגע לאמירותיו מעוררות המחלוקת האחרונות שהשוו בין הממשל הגרמני הנוכחי לגרמניה הנאצית. אמש טען נורברט למרט, יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני, כי הנשיא ארדואן מבצע "הפיכה נוספת נגד העם הטורקי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully