וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנקסים הסודיים והעדויות: כך נחשפה פרשת עבירות המין במגזר החרדי

מעצרו של עסקן חרדי, שעובד ב"וועד למען טוהר המחנה", במסגרת תיק אחר, הוביל במקרה את המשטרה לפנקסים שניהל, שבהם מתוארים מאות עדויות לעבירות מין במגזר. אלה חושפים חשד כי הגוף לוקח את החוק לידיו, לעתים באלימות ולרוב בהשתקה

צילום: דוברות משטרה

(בווידאו: מעצר 22 חשודים בעבירות מין, אתמול)

משה קיויתי, עסקן חרדי שפעל מטעם "הוועד למען טוהר המחנה", המוכר כ"משמרת הצניעות" - הוא הדמות המרכזית העומדת מאחורי פרשת עבירות המין במגזר החרדי שנחקרה בימ"ר (יחידה מרכזית) ירושלים, ונחשפה אתמול (שני). במסגרת הפרשה נעצרו 22 תושבי ירושלים בית שמש, ביתר עילית ובני ברק בני 20 עד 60 בחשד לעבירות מין, בעקבות מידע שנכתב עליהם בפנקסים שאותם ניהל קיויתי.

"אלה מעצרים של רייטינג", אמר קיויתי לוואלה! NEWS. "המשטרה פוגעת באמון של החברה החרדית". קיויתי, בן 29 מירושלים, שימש גורם מקשר בין מתלוננים במגזר החרדי לבין רשויות החוק, אולם במקרים רבים לא העביר את המידע למשטרה בגלל נסיבות המקרה, ושמר את המידע בפנקסיו. בגלל החשדות לאי דיווח למשטרה קיויתי נחשד בשיבוש הליכי חקירה, והחקירה בעניינו נמשכת.

עוד בוואלה! NEWS:
22 עצורים בפרשת עבירות מין במגזר החרדי שהוסתרה מהמשטרה
שוחד, עבירות מין וסיכון הביטחון: 11 שנות מאסר לקצין במנהל האזרחי
סיפור בדקה: התחזה לג'סטין ביבר ונאשם במאות עבירות מין בילדים

ראשוני. 22 תושבי ירושלים, בית שמש, בית"ר עילית ובני ברק נעצרו בחשד לעבירות מין בקטינים. מערכת וואלה! NEWS
מעצר חשודים בפרשה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

המשטרה הגיעה לפנקסים של קיויתי כמעט במקרה. הוא נעצר בחודש שעבר בפרשה הקשורה בחסידות גור, בחשד לשורה של עבירות חמורות, ובהן סחיטה באיומים, בידוי ראיות, האזנת סתר ותקיפה הגורמת לחבלה של ממש.

על פי החשד, עבירות אלה בוצעו כלפי ח', אם לתשעה ילדים שהחליטה להתגרש מבעלה משום שהכה אותה. ח' נאלצה לסבול מסע רדיפות אלים מצד בני משפחתה וחברי קהילה, המשתייכים לחסידות גור. היא נישאה בשנית, אך מסע הרדיפות נגדה ונגד בעלה הטרי נמשך ובסופו של דבר היא ובעלה נאלצו לעזוב את ישראל. תכניתם הייתה להשתקע בקהילה החרדית באוקראינה.

בדצמבר, לאחר שבעלה הותקף בדירה בשווייץ, השניים ביקרו באוקראינה במטרה לבדוק אפשרות להשתקע שם. בני הזוג לא ידעו ששני חשודים מ"הוועד לטוהר המחנה" שתלו סמים במזוודתם, במטרה להוביל למעצרם. מאז, הם נתונים במעצר בית באוקראינה עד לסיום משפטם, כשבישראל מתנהל משפט נגד תוקפיהם. לקיויתי יוחסה מעורבות בתקיפת הזוג ובאיומים על האישה, ובסופו של דבר נוקה ממנו החשד, לאחר שהיה עצור במשך ארבעה ימים. אלא שבמסגרת מעצרו נערך חיפוש במשרדי "הוועד לטוהר המחנה" – שם אותרו הפנקסים.

ביקורת על המשטרה: "לא מסוגלים לסבול תיקים שלא מגיעים אליהם"

"בפנקסים יש כ-1,800 מקרים, שמרביתם לא העלו חשד לפלילים, ואלה שכן – הועברו למשטרה"

קיויתי טוען כי בפנקסים יש כ-1,800 מקרים, שמרביתם לא העלו חשד לפלילים, ואלה שכן – הועברו למשטרה. כך למשל, "היה גבר שהלך ברחוב אחרי בחורה במשך זמן ממושך, היא חששה אבל התברר שלא הייתה לו שום כוונה, או מקרה של עשרות הטרדות טלפוניות שהקורבנות לא רצו להתלונן עליהן". לדבריו, "במשטרה לא מסוגלים לסבול שיש תיקים שלא הגיעו אליהם, לא משום שלא העברנו אלא כי אנשים לא רצו להתלונן".

גם עורך הדין של הוועד, ניק קאופמן, הביע תרעומת לנוכח הפשיטה על המשרדים, וביקש להחזיר מסמכים, טלפונים ניידים ומכשירי USB שהוחרמו בה, בטענה כי מדובר בגוף לגיטימי הפועל למען הציבור. "הוועד מבצע מגוון פעילויות במגזר החרדי, ובהן הדרכת חתנים וחינוך בעניין שמירת המוסר'", נכתב בבקשה, שבה נטען כי קיויתי אינו בעלי הוועד אלא רק שכיר בו. עו"ד קאופמן אמר לוואלה! NEWS כי לאור העובדה שקיויתי נוקה מהחשדות, לא הייתה הצדקה לחיפוש.

פנקסים של עבריין מין שנתפסו על דיי המשטרה, מרץ 2017. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
הפנקסים שהוחרמו/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

"קיויתי הוא חוליה חשובה שמקשרת בין המשטרה לבין הגורמים במגזר שלא פונים למשטרה. במעצרו הם התקרבו מאוד לאבד נכס חשוב מאוד", אמר עורך דינו רועי פוליטי היום בשיחה עם וואלה! NEWS. "אין לו חובת דיווח למשטרה כי הוא לא גורם פורמלי". קיויתי עצמו מתעקש שלא מדובר בשיטה, "זו דרך קהילתית לחשוף עבירות. היות ולמשטרה אין קשר אישי עם המגזר, הורים לא מתלוננים, ואנחנו אנשי הקשר. עליי הרבנים והחרדים סומכים".

"הצעד הראשון כשאני מקבל לידי סיפור הוא לבדוק אם המניע טהור או לא. אחר כך אני מקבל את פרטי המקרה, מנסה להגיע לראיות ואם מדובר בעבירה חמורה, אנחנו מדרבנים את הקרבן להתלונן". קיויתי מודה שהיו מקרים שבהם הקרבנות סירבו להגיש תלונה במשטרה והוא הפנה את עברייני המין לטיפול.

החשוד טען: ניסו לסחוט אותי - אם לא אשלם לו עשרות אלפי שקלים

דוגמה נוספת למידע בפנקסיו של קיויתי ניתן למצוא במקרה של אחד העצורים במסגרת הפרשה, הנחשד באונס ובפגיעה מינית בכמה נשים בשנת 2014. לפי דברי נציג המשטרה, הוא "זומן לבירור על ידי ארגון 'טוהר המחנה'", אולם החומר בעניינו, המבוסס על הפנקסים, הגיע למשטרה לאחרונה. החשוד טען כי ניסו לסחוט אותו לאחר שנודע לו על עבירות המין, ואף איים להוציא נגדו פשקווילים אם לא ישלם עשרות אלפי שקלים. מעצרו הוארך בידי בית משפט השלום בירושלים.

הפרשה שנחשפה אתמול עם הפיכת החקירה לגלויה עלתה לכותרות בתקופה שבה חל שינוי ביחס החברה החרדית לעבירות מין. הקושי שבו נתקלו במשטרה בחקירות עבירות פדופיליה, אונס או תקיפות מיניות דועך בתהליך איטי, ורבים החלו לפעול לשבירת קשר השתיקה סביב מקרים אלה. יותר ויותר רבנים, עסקנים וגורמים חרדיים שנהגו להסתיר, החלו לשתף פעולה עם רשויות החוק.

חרדים. GettyImages
קשר השתיקה בחברה החרדית מתחיל להיסדק/GettyImages

אם בעבר חל טאבו על אזכור פרשיות מין בתקשורת החרדית, היום אלו זוכות לסיקור באתרי חדשות חרדים, עם שינויים קלים: המילה "אונס" תוחלף ב"התעללות", ובסיפור לא יובלטו תיאורים בוטים. עם זאת, השינוי לא מושלם, והפנקסים של קיויתי אולי מעידים שלא תמיד המשטרה מקבלת לידיה את המידע, לעתים בשל חשש הקרבנות להתלונן.

את קיויתי מלווים, לטענתו, רבנים וגורמים רוחניים במגזר החרדי, ולדבריו בגיבוי שלהם העביר "מאות מקרים בשנים האחרונות למשטרה". הוא הוסיף כי "אי אפשר לטעון עלינו שהשתקנו. אין גוף כמונו ששיתף פעולה עם המשטרה. אחת ההוכחות לכך שלא היה פה טיוח - זה שאני לא עצור". הוא טוען כי המעצרים שביצעה המשטרה והפנקסים שהחרימה יפגעו באמון הקהילה החרדית. "המשטרה, במקום להמשיך לפעול ברגישות, מחזקת במו ידיה את ההשתקה בחברה החרדית".

העבר הפלילי: תקף גבר וביצע עבודות שירות

האם קיויתי פועל במקומות שבהם קצרה ידן של רשויות החוק או שמא הוא פותר מקרים בחברה החרדית ומשמש כרשות עצמאית שלא תמיד משתפת את המשטרה? מוקדם לדעת. ב-2011 הודה קיויתי בתקיפה של גבר חרדי, לאחר ששמע "כי הביא בחורה למקום". לפי כתב האישום, קיויתי אמר למתלונן: "אתה יודע שאסור לך להיות איתה". בהמשך הכה את הגבר עם שני אנשים נוספים. ההליך נגמר ללא הרשעה, כשעל קיויתי הוטלו עבודות שירות ומתן פיצוי למתלונן.

לצד זאת, עדויותיו של קיויתי מופיעות בשורת תיקים חמורים, ובהם תיק הפדופיליה בשכונת נחלאות, שבו הורשע בנימין סץ בעבירות מין בקטינים. באותו תיק הציג עצמו קיויתי "כמי שמתעסק באיתור אנסים ופדופילים בציבור החרדי". בפרשה הנוכחית, טוענים במשטרה, נחשף כי בידיו מידע רב על מקרים חמורים שלא דווחו.

במשטרה ציינו אתמול כי "במסגרת החקירה נחשפה פעילות פנימית שבה חשודים עשו דין לעצמם והם אלו שאספו המידע וניהלו הליך פנימי וקבעו מה העונש. על ידי כך, החשודים המשיכו לנהל את חייהם מבלי לשאת בדין בגין מעשיהם, לצד עשרות הקורבנות שלא קיבלו טיפול בהתאם למצבם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully