וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שק קמח" על דיקטטור: מה עומד מאחורי התמונה של קים ג'ונג און?

לצד דיווח על שיגור מנוע טיל מוצלח פרסמה סוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית תמונה מחויכת של המנהיג, שעל גבו קפץ חייל. "אף אחד לא היה מעז לקפוץ על אביו", אמר מומחה שהסביר כי הכול טמון במסר שרוצה הרודן לשדר לעמו

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית, נתפס בדרך כלל כרודן מסוכן וקיצוני, ופחות כדמות חברותית ונחמדה. לכן, כשסוכנות הידיעות הצפון-קוריאנית פרסמה בשבוע שעבר סדרת תמונות, לצד הדיווח על שיגור מנוע טיל מוצלח, אחת מהן נראתה תמוהה מאוד. באחת התמונות נראה חייל קופץ על גבו של הדיקטטור, במעין "שק קמח", ונותר רק לחשוב איך הוא העז?

רשת BBC הבריטית חקרה את התמונה ומהתחקיר עלה כי החייל הוא קצין בדרג נמוך ביחידת הטילים האסטרטגית, חטיבה בצבא "העם הקוריאני", המפקחת על ניסויי טילי הגנה אסטרטגים, בהם טילים גרעיניים. מטרת התמונה המבוימת היא לקרוץ לאזרחים הצפון קוריאנים ולא לשדר להם את אותה ארשת הפנים קשוחה שהוא מציג לעולם שמחוץ למדינה המבודדת.

מייקל מאדן, מומחה לקוריאה הצפונית, אמר ל-BBC כי התמונה מדגימה את ההבדלים בין הרודן הצעיר לבין אבותיו. "אף אחד מעולם לא העז לעשות 'שק קמח' על אביו או על סבו", אמר מאדן. "אך התמונה הזו מתאימה לתדמית שקים ג'ונג און מנסה לשדר – שהוא פתוח יותר ונגיש יותר מאשר אביו". מאדן הסביר אף שהתמונה נראית מבוימת היא "לא לגמרי מזויפת". לטענתו, קים מנסה לשדר לעמו שהוא אחד מהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קים והתמונה המדוברת/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' ג'אה צ'און לים מאוניברסיטת קוריאה בסיאול סבור כי קים מעוניין שתדמיתו הבינלאומית תמשיך להיות "בלתי מתפשרת", בעוד שבבית, זה כבר סיפור אחר. "אנחנו יודעים שהוא מאוד קשוח עם הבכירים בשלטונו כשהם מסרבים לפקודותיו. אבל באופן כללי כלפי העם הוא רוצה לשמר תדמית חברותית וחיונית".

לדברי מאדן, "התמונה משקפת תחושה של ביטחון פוליטי בשלטונו ובמנהיגותו במדינה. אם הוא לא היה מרגיש בטוח בעצמו, הוא לא היה מרשה שתמונות כאלה יפורסמו. במקום זאת, הוא היה נותן לפרסם תמונות שבהם הוא נראה קר ומרוחק".

דבר נוסף שקים מנסה להעביר באמצעות התמונה הוא כושר בריאותו. "שק הקמח" שהוא עושה לקצין מעידה כי הוא בריא. ב-2014 הוא נצפה הולך בעזרת מקל, תמונה שהוביל להשערה כי הוא סובל משיגדון. גם בסוף שנת 2016 הוא נראה צולע.

עוד באותו נושא

בכיינים, תפסיקו להדחיק: תיכף צפון קוריאה תפוצץ פה הכל

לכתבה המלאה
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 19 במרץ 2017. רויטרס
מנסה להיראות "חברמן". קים/רויטרס

ב-BBC הסבירו כי "שק קמח" נהוג בדרך כלל אחר ניצחון בספורט, וקים הרי ידוע בגישתו הספורטיבית לניהול תכניות פיתוח הנשק שלו. "כשניסוי נערך, הצוות האזרחי והצבאי מתייחסים לזה כאל תחרות ספורט – הם מנצחים קצת ומפסידים קצת", הבהיר מאדן.

ביום רביעי שעבר, שלושה ימים אחרי שהתמונה צולמה, פיונגיאנג שיגרה טיל נוסף, אך ניסוי זה הסתיים בכישלון. מטה הפיקוד האמריקני באוקיינוס השקט מסר בהודעה כי הטיל ככל הנראה התפוצץ שניות לאחר השיגור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully