וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא זחל - ואז הרים ידיים": מפקד בדובדבן משחזר את מעצר בכיר חמאס שחוסל

26.3.2017 / 1:05

העיירה טובאס שבה הסתתר מאזן פוקהא ב-2002 נחשבה למעוז חמאס בבקעה. למרות זאת, נכנסה אליה פלגת לוחמי דובדבן וכיתרה את המבנה שבו שהה מי שהיה אחראי לשורת פיגועים קטלניים. "כל הקנים כוונו אליו. בסוף הוא נעמד על רגליו", שיחזר לוואלה! NEWS אחד ממפקדי הכוח. מיוחד

מתוך טוויטר

בשלהי קיץ 2002 היו הימים רוויי פיגועים, לצד מרדפים אחר בכירי המבוקשים הפלסטינים, האחראים עליהם. לוחמים ומפקדים מיחידת דובדבן התבקשו לעזוב את טקס האזכרה של אחד מחבריהם לנשק, כיוון שהגיע מידע מודיעיני מדויק של השב"כ על אודות מקום המסתור של מאזן פוקהא, מפקד בכיר בזרוע הצבאית של החמאס, שחוסל ביום שישי ביריות ברצועת עזה. פוקהא, שהיה אחראי על שיגור מחבלים מתאבדים ופיגועים רצחניים נגד אזרחים ישראלים, נמלט משכם והסתתר בבקעה. בפיגוע האחרון שתכנן, שאירע ב-4 באוגוסט בצומת מירון, נהרגו תשעה בני אדם ונפצעו עשרות.

במערכת הביטחון גברה בחודשים שקדמו למעצרו ההערכה כי פוקהא החמוש עשוי להתנגד למעצר עד כדי שימת קץ לחייו. כמו כן, לנוכח ההתנהלות הממודרת שבה חי כמבוקש הוחלט כי ברגע שיגיע מידע מודיעיני מדויק על מיקומו הוא ייתפס. אך ככל שהזמן חלף, נוצר קושי באיתורו. באותו הזמן, צה"ל יצא למבצע "חומת מגן", שהחזיר את חופש הפעולה בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמערכת הביטחון החלו – למרות הסיכון הרב – לעצור מבוקשים בכירים כדי להפיק מחקירותיהם בשב"כ מידע אמין על חבריהם.

לקריאה נוספת:
החיסול בעזה הסתיים ללא "אקדח מעשן" – ותגובת חמאס תחכה לשעת כושר
מאשימים את ישראל: בכיר חמאס שאחראי לעשרות פיגועים חוסל בירי

פיגוע התאבדות בצומת מירון, אוגוסט 2002. AP
הפיגוע בצומת מירון שלו אחראי פוקהא/AP

בימים שאחרי הפיגוע בצומת מירון מפקד יחידת דובדבן באותה תקופה, נדב פדן (לימים ראש אגף התקשוב בדרגת אלוף – א"ב), היה בטוח שלפי מידע שהגיע משב"כ אפשר לעצור את פוקהא למרות שהוא מסתתר בעיירה טובאס הנחשבת למעוז חמאס ונמצאת כ-20 קילומטרים מהעיר שכם. המשימה הוטלה על פלגת לוחמים שהתבקשה להיערך למשימה בתוך שעות ספורות. זו לא הייתה בעיה עבור הפלגה, שכן יציאה למשימות מורכבות מאוד בתוך פרק זמן קצר במקצועיות גבוהה והכרה של השטח, הייתה ועודנה הסגולה של יחידת דובדבן.

נוכחות פעילים קיצוניים בעיירה והרצון למנוע את בריחתו של פוקהא חייבה את דובדבן לכניסה שקטה וחשאית עד לכיתור המבנה, תוך היערכות של התעוררות השכונה כולה וסיוע למבוקש הבכיר להימלט. "אחרי שסיימנו לכתר את המבנה קראנו לו לצאת ולהסגיר את עצמו", נזכר א', אחד ממפקדי הכוח והוסיף: "זה היה לילה. שקט מוחלט. עד שהכוח, שהיה מאוד ערני, זיהה דמות זוחלת מטרים ספורים מהם. כל הקנים כוונו אל הדמות. המבוקש האמין כי הוא יצליח לברוח אם יזחל בשקט מהמבנה, אבל לבסוף הוא נעמד על רגליו והרים ידיים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הלוויית בכיר חמאס מאזן פוקהא, שחוסל ברצועצ עזה, מרץ 2017. רויטרס
הלוויית מאזן פוקהא, היום בעזה/רויטרס

בחיפוש שבוצע על פוקהא שהיה לבוש בגדי אזרחיים אותר רובה קלאצ'ניקוב ומחסניות מלאות בכדורים. "המבוקשים הבכירים באותם ימים הקפידו לא להיפגע. הם היו פחות אמיצים מהמחבלים המתאבדים שאותם הם שלחו לפיגועים", סיפר א' וציין כי היה זה מבצע מורכב מאוד. "היינו צריכים תוך זמן קצר להיות מוכנים לכניסה לטובאס בעומק השטח הפלסטיני. היה ברור לנו שהוא חמוש ויכול מאוד להיות שהוא יתנגד למעצר. האמנו שניתן לעצור אותו בחיים לפני שהוא יישלח עוד מחבלים מתאבדים".

מעצרו הוגדר הצלחה מבצעית ומודיעינית שהצטרפה לרצף מבצעים של יחידת דובדבן והשב"כ. פוקהא הועמד לדין, נגזרו עליו תשעה מאסרי עולם בגין פיגועים רצחניים שבהם היה מעורב והוא שוחרר לבסוף בעסקה לשחרור גלעד שליט. מאז, הוא המשיך לעסוק בפעילות טרור נגד ישראל וקידום פיגועים לא רק ברצועת עזה אלא גם בגדה המערבית. על ההחלטה לשחררו בעסקת שליט אמר א' ממפקדי הכוח בדובדבן: "היו לא מעט מבוקשים שנעצרו בידי יחידת דובדבן ושוחררו בעסקת שליט. התפקיד שלנו זה לא להתעסק בזה אלא לעצור או להרוג".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully