וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציב אולטימטום - והתקפל: הכישלון של טראמפ בחוק הבריאות

25.3.2017 / 18:30

עריקתם של עשרות רפובליקנים ומשיכת תמיכתם בחוק הבריאות גרמה מבוכה עצומה לנשיא, הממהר להאשים את הדמוקרטים. לאחר שהתחייב שוב ושוב לבטל את "אובמה-קר" בהקדם - נסוגה מפלגתו מרפורמת הדגל שלה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הייתה זו דמות הפושע טוקו רמירז שאמרה את המשפט האלמותי, המסכם את שהתרחש אתמול בהתרוצצות המביכה בין גבעת הקפיטול והבית הלבן: "כאשר אתה צריך לירות תירה, אל תדבר" ("הטוב הרע והמכוער", 1966). ואכן אתמול (שישי), ההנהגה הרפובליקנית בראשות הנשיא דונלד טראמפ דיברה לא מעט – ולבסוף הסתלקה מהזירה.

אם בתוך כמה חודשים יועבר חוק הבריאות החדש שהרפובליקנים אימצו בעיבודו של יושב ראש בית הנבחרים פול ראיין, אירועי אתמול ייראו כמקל בגלגלים שניתן להתגבר עליו. אך אם אמש חוסל המהלך, מדובר ברגע משפיל עבור המפלגה השולטת בבית הלבן – שלא מסוגלת להתאחד מאחורי מה שהוגדר כרפורמת הדגל שלה ולהשתלט על כמה סוררים.

המבוכה לנשיא טראמפ גדולה. לא רק שלאורך כל קמפיין הבחירות שלו הוא נשבע לבטל את תכנית הבריאות הקיימת "אובמה-קר", קריאות להחלפתה נשמעות מזה שבע שנים מצד הרפובליקנים. טרם בחירתו, הבטיח טראמפ שיביא חוק טוב וזול יותר, ושאף אמריקני לא יישאר ללא ביטוח בריאות. ואכן, התכנית, המזוהה עם הנשיא הקודם ברק אובמה מורכבת, יקרה ולא משתלמת.

לקריאה נוספת:
טראמפ מתקפל: נדחתה ההצבעה על רפורמת הבריאות בבית הנבחרים
טראמפ באולטימטום לקונגרס: "אעלה את רפורמת הבריאות גם בלי רוב"
מבוכה לטראמפ: 25 רפובליקנים נסוגו מתמיכה ברפורמת הבריאות

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מגיע לקונגרס כדי לדון ברפורמת הבריאות. AP
"לתת ל'אובמה-קר' לקרוס מעצמה". טראמפ בכניסה לקונגרס, אתמול/AP

על כן, החל ראיין להרכיב את הרפורמה החדשה, זו שאמורה לעבור בקלות – שהרי הנשיא ושני בתי הקונגרס הרפובליקנים מעוניינים להחליף את "אובמה-קר" מוקדם ככל הניתן. חברי בית הנבחרים, הנבחרים אחת לשנתיים – יעמדו בשנה הבאה לבחירות זועקים חמס. אולם בניגוד לישראל, אין כאן סחר סוסים קרתני ומביש, אלא אידיאולוגיה וחשש מהציבור. חלקם באים מאזורי בחירה שבהם ברור כי המצביעים שייפגעו ויישארו בלא ביטוח בריאות – יפגעו בהם בבחירות. להערכת לשכת הסטטיסטיקה של הקונגרס, כ-24 מיליון אמריקנים יישארו ללא ביטוח בריאות על פי ההצעה החדשה, שבאה כפשרה אחרי שהתברר לרפובליקנים שאם יבטלו את חוק הבריאות מבלי להציע תחליף – ייווצר כאוס.

כך קרה שרפובליקנים התחמקו מאספות מחשש להתקפות על רקע זה. אחרים, מהאגף השמרני של המפלגה, מתנגדים מסיבות אידיאולוגיות. לטענתם, החוק החדש מיטיב מדי עם הציבור, סוציאליסטי עד קומוניסטי ובכלל - מה זאת אומרת לכפות על ציבור לעשות ביטוח, או כל כפייה אחרת? מי שרוצה ביטוח בריאות ישלם, ומי שלא יישא בתוצאות - הרי זו הרוח האמריקנית האינדיבידואליסטית.

ראיין, דוד ביטן האמריקני, אמור במצב זה לאסוף את אנשיו ולאיים עליהם – אבל במדינה שבה הבחירות אזוריות קשה הרבה יותר קשה לדרוש התאבדות פוליטית לטובת המפלגה, והם מרדו. היה ברור ששום דמוקרט לא יצביע בעד החוק הרפובליקני, אם כי למפלגתו של טראמפ רוב מוצק של 21 חברים. ואולם, 25 הרפובליקנים שהודיעו כי לא יצביעו בעד החוק טלטלו את הספינה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יו"ר בית הנבחרים פול ראיין במסיבת עיתונאים, 15 במרץ 2017. AP
לא הפגין יכולות משא ומתן מרשימות. ראיין/AP

טראמפ, סגנו מייק פנס וראיין עברו בין תחינות לאיומים. בשלב מסוים אף הודיע הנשיא כי החוק יעלה להצבעה לא משנה מה תוצאותיה, אך נסוג שכן הייתה ודאות שיידחה. כך, ניסה טראמפ, שהעדיף השפלה גדולה מענקית, להוציא מתוק מעז ולהסביר את עצמו. "הדבר הכי טוב פוליטית זה לתת ל'אובמה-קר' לקרוס, היא קורסת מעצמה בימים אלה, היא תתפוצץ", אמר הלילה.

אך למרות ההסברים המגומגמים של ראיין, הנשיא ומפלגתו הובכו. זו לא סתם דחייה של חוק קטן ובלתי חשוב, זו דחייה של רפורמת דגל שנועדה לתקן את מה שהם ראו כסמל לרע ולרקוב במשנתו הליברלית של אובמה. מדובר בכישלונו הפוליטי הראשון של טראמפ, שנחל על אף שתנאי הפתיחה היו לטובתו.

ניסיונות שליטה בחברים סוררים תמיד היו בעייתיים, בייחוד באגף השמרני של המפלגה, הרואה בכל גילוי מתינות בגידה בערכים. רבים מאנשי המפלגה אף מתעבים את טראמפ וחושדים במדיניותו, במניעיו ובמטרותיו. בניגוד לטראמפ, ראיין, כך מתברר, אינו מיומן באמנות המשא ומתן והפעלת הלחצים ולא הביא את אנשיו לשכב על הגדר ברגע האמת.

חודשיים בלבד אחרי השבעת הנשיא, מוקדם מאוד לדעת אם מדובר בתהליך שיאפיין את המשך הקדנציה ויביא לשחיקת הבטחותיו ולמרד המחוקקים נגד הנשיא. או אולי, זוהי בכלל מעידה קטנה שתשכח במהרה כשהבית הלבן ובית המחוקקים ילמדו לעבוד בשיתוף פעולה, להתפשר ולהשיג את אותה מטרה. גם אם הממשל יתאושש מהמבוכה הזו, דימוי ה"ווינר" של טראמפ נסדק בסוף השבוע האחרון, שאותו כנראה יעדיף לשכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully