וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סינוואר מבסס את מעמדו - ובישראל נערכים לתקופה מתוחה מול חמאס

23.3.2017 / 14:06

הסלפים ברצועת עזה מנסים לנצל את הבחירות ליו"ר הלשכה המדינית להסלמה בשיגור הרקטות. עליית סינוואר לשלטון ויציאתו האפשרית לקטאר של הנייה, המועמד לרשת את משעל, מסמלות את השינויים בהנהגת חמאס

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניב מעוז

במערכת הביטחון עוד לא קבעו האם הצעיר הפלסטיני שנהרג אתמול (רביעי) מירי צה"ל בדרום רצועת עזה היה מחבל שניסה להניח מטען על גדר המערכת, או אזרח שניסה לעבור את הגזר בשל מצוקה כלכלית. אך בין שהייתה זו כל אחת מהאפשרויות, התקרית היא עוד סימן למתח המתגבר באזור.

העלייה התלולה במספר שיגורי הרקטות לישראל - מתחילת השנה נורו שש רקטות והונחו 2 מטענים על גדר המערכת - נובעת, כך מעריכים במערכת הביטחון, משורת שינויים ברצועה: החרפת המשבר הכלכלי, והתגברות החיכוך של חמאס עם הארגונים הסלפים, המזוהים עם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). אותם ארגונים קוראים תיגר על שלטון החמאס, ומכניסים לשיח את מועד המלחמה הבאה מול ישראל. מעצרים וחקירות של שלטון החמאס נגד אנשיהם מובילים, בין היתר, לתגובות הכוללות שיגורי רקטות לעבר ישראל וירי לקו הגבול.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח בארה"ב: בידי ה-FBI מידע על קשרים בין אנשי טראמפ לרוסיה
4 הרוגים בפיגוע בלונדון: "בפרלמנט חששו ממתקפה כזאת במשך שנים"
רימון הלם הושלך לבניין בו מתגורר השף אהרוני: "לא יודע למי כיוונו"

יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
בונה מבצר סגור שישמש כלשכתו ברצועה. סינוואר/אתר רשמי, פייסבוק

מלבד זאת, יציאת חמאס למערכת בחירות ועלייתו של יחיא סינואר לתפקיד ראש הממשלה הפלסטיני במקומו של איסמעיל הנייה מערערת גם כן את השטח. "לבחירת סינואר יש משקל משמעותי", הסביר גורם ביטחוני בכיר. "אנחנו עדיין לא רואים השפעה חדשה על מדיניות הארגון אך בחירתו בהחלט יוצרת מחנות. בשלב הזה הוא עסוק בכניסתו לתפקיד, אולם ניתן להעריך שנראה את ההשפעה הגדולה עם בחירת יו"ר הלשכה המדינית של החמאס במקומו של חאלד משעל".

למרות הערכות אלו, השבוע דווח בכלי התקשורת הערביים על כך שסינואר רכש מבנה רחב ידיים שהיה שייך לשגרירות המרוקנית במחיר של מאות אלפי דולרים והחל בהסבתו למבצר סגור שישמש כלשכתו בעתיד.

בהמשך צפויות גם בחירות להנהגה הבכירה - מועצת חכמי הדת שמהווה את מקור הסמכות ההלכתית בארגון הסוני הדתי וכן בחירת יו"ר הלשכה המדינית. המועמדים לתפקיד בשלב זה הם איסמעיל הנייה, המייצג את דור הביניים שגדל במחנות הפליטים, ומוסא אבו-מרזוק שמייצג את הדור הישן וכיהן בעבר בתפקיד זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עשן בנתיב שיגור רקטה מרצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
חיכוכי חמאס עם הארגונים הסלפים עשויים להגביר את שיגורי הרקטות/רויטרס

מסתמן שדווקא בתקופת הבחירות היו מעדיפים בחמאס להרגיע את השטח ולמנוע ביתר שאת חיכוך עם ישראל. עם זאת, עדיין קיים סיכוי כי גורמי טרור ברצועה ינסו לנצל את תקופת הבחירות לירי, שיגור רקטות והנחות מטעני חבלה על ציר גדר המערכת.

על פי ההערכות, מועד בחירת יו"ר הלשכה המדינית של החמאס יתקיים בחודש הבא. הנייה אמור לצאת מרצועת עזה לקטאר במסגרת שיחות עם גורמים בארגון כדי לקדם אינטרסים אישיים. חסרונו ברצועת עזה יוגדר כ"תקופה רגישה" ותחילת השינויים בהנהגת החמאס. המצרים טרם אישרו את יציאתו, אך ניתן להעריך כי במסגרת ההתקרבות בין קהיר לעזה בחודשים האחרונים יציאתו תאושר דרך מעבר רפיח. מנגד, ישראל, שערה לתהליכים באזור, עשויה למתן פעילות צבאית ולא להחריף את התגובות לשיגורי הרקטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully