וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תה מורעל וחיסולים לאור יום: למתנגדיו של פוטין אין מקום להסתתר

26.3.2017 / 10:30

יריביו של נשיא רוסיה מצאו את מותם או את שתיקתם בנסיבות מסתוריות מאז שעלה לשלטון לפני כמעט שני עשורים. האוליגרך "שהתאבד", עורך הדין "שנפל" מהמרפסת וראש הממשלה שנרצח ליד הקרמלין - מי שמבקר את פוטין אינו יכול להרגיש בטוח, גם הרחק מרוסיה

צילום: אנה מילוטין, עריכה: שניר דבוש

(בחודש שעבר: אלפים בהפגנה במוסקבה לזכר מנהיג האופוזיציה שנרצח)

מתחילת דרכו של ולדימיר פוטין כנשיא רוסיה, שלטונו התאפיין בהיעלמותם או פציעתם בנסיבות מסתוריות של מתנגדיו ושל מבקרי הקרמלין. מי שנחשב לאחד הקורבנות הראשונים, חבר הפרלמנט הליברלי סרגיי יושנקוב, אף גרס כי סוכן הקג"ב לשעבר הדיח את קודמו בתפקיד בוריס ילצין דרך הפיכה של ה-FSB, יורשו של שירות הביון הרוסי. ב-2003, שעות ספורות אחרי שרשם את מפלגתו להתמודדות בבחירות לפרלמנט, הוא נורה למוות במוסקבה.

אחריו,היו עוד רבים ורבות, פוליטיקאים, עיתונאים, אנשי עסקים ואחרים, ששילמו בחייהם, בגופם או בחירותם על התייצבותם נגד בכירים בקרמלין ובשירותי הביטחון. במוסקבה תמיד התנערו מאחריות או הטילו אותה על גורמים זוטרים ודגי רקק. שנה לאחר חיסולו של יושנקוב, העיתונאי פול קלבניקוב, אמריקני ממוצא רוסי, נורה למוות מכלי רכב מחוץ למשרדו במוסקבה. הוא היה עורך כתב העת "פורבס" ברוסיה, ובמסגרת עבודתו כתב על השחיתות השלטונית ופרסם את רשימת עשירי המדינה.

עוד בוואלה! NEWS:
ניצחון נדיר לאופוזיציה ברוסיה: מתנגד של פוטין ישוחרר ממאסר
מפגן כוח של האופוזיציה: אלפים בהפגנה נגד פוטין במוסקבה
הדמוקרטיה תהיה נחלת העבר: מנהיגי המאה ה-21 בונים מחדש את חומת ברלין

אלכסנדר ליטוויננקו, סוכן קג"ב לשעבר הורעל למוות ב-2006. רויטרס
חבריו לשירות הרעילו אותו. ליטביננקו/רויטרס

ב-2006 הסתלקו מהזירה שני גורמים עוינים לפוטין. הבולט ביותר היה סוכן הקג"ב לשעבר אלכסנדר ליטביננקו שכוס התה שלו הורעלה בחומר הרדיואקטיבי פולוניום על ידי שניים מחבריו לשירות, אנדריי לוגובוי ודימיטרי קובטון. אלה נפגשו עמו בלונדון, לשם נמלט בשל החשש לחייו. בדומה ליושנקוב, הוא האשים את הנשיא באחריות לשורת הפיגועים במבני דירות ברחבי רוסיה, שהובילו לעליית פוטין ולתחילת מלחמת צ'צ'ניה השנייה. שלושה שבועות אחרי שהורעל, מת ליטביננקו בבית החולים.

באותו חודש שבו הורעל סוכן הקג"ב לשעבר, נרצחה העיתונאית אנה פוליטקובסקיה במעלית ביתה שבמוסקבה. היא הייתה מבקרת חריפה של המלחמה בצ'צ'ניה ופרסמה מאמרים רבים על הפרת זכויות האדם שביצעו שם חיילים רוסים. היא גם כתבה ספר שכותרתו "רוסיה של פוטין", ובו מתחה ביקורת חריפה על הנשיא עצמו ועל רוסיה של אותם ימים. חמישה אנשים הורשעו ברצח, אולם מעולם לא נחשף מי שלח אותם.

עורך הדין שהצית משבר בין ארה"ב לרוסיה

חקר האמת סביב מה שאירע במלחמת צ'צ'ניה השנייה נותר מקצוע מסוכן גם כמעט עשור אחריה. בינואר 2009 נורה למוות ליד הקרמלין סטניסלב מרקלוב, עורך דין שייצג אזרחים צ'צ'נים במשפטים שבהם נידונו פשעיהם של גורמים בצבא רוסיה. הוא אף סייע משפטית לעיתונאים שהיו ביקורתיים כלפי פוטין - בהם פוליטקובסקיה - ומצאו את עצמם בתסבוכות משפטיות. אנסטסיה באבורובה, עיתונאית חוקרת ששיתפה פעולה עם פוליטקובסקיה, ניסתה לסייע לו אחרי שנורה ושילמה על כך בחייה. שני חברים בארגון ניאו-נאצי הורשעו במעשה, אך האצבע המאשימה עדיין מופנית לקרמלין.

בנובמבר באותה שנה, מת במעצר משטרתי עורך הדין סרגיי מגניצקי, שחשף פרשת שחיתות עמוקה ברשויות ברוסיה. הוא הוכה נמרצות על יד המשטרה, שמנעה ממנו טיפול רפואי והמקרה שלו הדהד ברחבי המערב.

איש העסקים הבריטי-אמריקני וויליאם בראוודר, ששכר את שירותיו של מגניצקי, קידם בקונגרס סנקציות נגד מוסקבה. חוק שהועבר במטרה להעניש את אלו האחראים להפרות זכויות אדם ברוסיה נקרא "חוק מגניצקי" והוביל את רוסיה לנקוט צעדי נגד. עורך הדין הורשע ב-2012, שלוש שנים לאחר מותו, באותן עבירות שחקר את הרשויות.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במסיבת עיתונאים, מוסקבה. אפריל 2016. רויטרס
לא מומלץ לבקר אותו. פוטין/רויטרס

השבוע, שמו שב לכותרת אחרי "תאונה" שבה היה מעורב עורך דינו. ניקולאי גורקוב נפצע קשה לאחר שנפל מהקומה הרביעית בבניין שבו מתגורר בעיר ליד מוסקבה. לפי כלי תקשורת במדינה, הוא נפל בשל בעיה בחבל שאליו היה קשור בעודו מנסה להעלות אמבטיה לדירתו. ואולם, בראודר, ששיתף פעולה גם גורקוב, טען כי האחרון הושלך מהחלון. התזמון - שעות לפני שהיה אמור להעיד נגד הרשויות בבית משפט - מטיל ספק רב בגרסאות של שופרי הקרמלין.

גם אוליגרכים, חברי האליטה שניצלה את התפרקות ברית המועצות כדי להשתלט על משאבי הטבע העצומים שלה, מתו או התרוששו בשנים האחרונות בנסיבות שונות ומשונות. במרץ 2013 נמצאה גופתו של האוליגרך של בוריס ברזובסקי בדירתו שבלונדון. איש העסקים היה אחד האנשים החזקים ביותר ברוסיה, עד שהסתכסך עם פוטין ועזב לבריטניה בשנת 2000 ובמרוצת השנים ירד מנכסיו. הוא שרד כמה ניסיונות התנקשות, אך לפי המשטרה הוא התאבד. מקורביו סבורים כי כמו חברו ליטביננקו, מותו היה מלאכת מחשבת של הקרמלין.

חיסול בלב קייב

פוטין הלך וביסס את מעמדו, אך מתנגדיו המתמעטים נותרו לא בטוחים, במיוחד אחרי תחילת המשבר עם אוקראינה ב-2014. בוריס נמצוב, ראש הממשלה לשעבר, הוביל את האופוזיציה המוחלשת לנשיא רוסיה, עד שנורה למוות במוסקבה בפברואר 2015. הוא עסק בקורבנות המלחמה במזרח אוקראינה, נושא רגיש במיוחד לנוכח הכחשותיה של מוסקבה על כך שכוחות סדירים רוסיים מסייעים לבדלנים. האשמה ברצח הוטלה על קבוצת צ'צ'נים שחבריה עומדים כיום למשפט.

מצבת עורך הדין הרוסי סרגיי מגניצקי שמת במעצר לאחר שדיווח על פרשת שחיתות ברשות המס של המדינה. מוסקבה רוסיה. נובמבר 2012. AP
מוסקבה מתעקשת שמדובר בתאונה. קברו של מגניצקי/AP

בחודש שעבר אושפז והורדם ולדימיר קארה-מורזה, עיתונאי ופעיל אופוזיציה, כשנתיים לאחר שסבל ממצב דומה, ככל הנראה בשל הרעלה. מאז הוא התאושש וכעת הוא שוהה בארצות הברית, עם עננת חיסול שעדיין מרחפת מעל ראשו. על אף שהיה קרוב למותו כבר פעמיים, קארה-מורזה מסרב לשתוק ולהיכנע. הוא ימשיך להילחם למען רוסיה חופשית יותר, גם אם בסופו של דבר גורלו יהיה דומה לאלו של עמיתיו.

"גורל" דומה - או שמא זרועו הארוכה של פוטין - פקד לפני יומיים מבקר נוסף של ממשלת רוסיה. חבר הפרלמנט לשעבר דניס וורוננקוב נורה למוות מחוץ לבית מלון במרכז קייב לפני מתן עדות נגד הנשיא לשעבר ויקטור ינוקוביץ', שהודח במהפכה בפברואר 2014 ונמלט לרוסיה. נשיא אוקראינה הנוכחי פטרו פורושנקו האשים את מוסקבה באחריות לרצח שלו, והיא, כהרגלה, משכה בכתפיה ודחתה זאת בתוקף. האדם שירה בוורוננקוב נורה למוות בעצמו על ידי המאבטח של חבר הפרלמנט הרוסי, כך שגם במקרה זה קשה להאמין שהאמת תצא לאור.

גופתו של דניס וורוננקוב חבר הפרלמנט הרוסי לשעבר שנורה בקייב, אוקראינה, 23 במרץ 2017. AP
גופתו של חבר הפרלמנט הרוסי לשעבר וורוננקוב במרכז קייב/AP

בשנה הבאה יתקיימו בחירות לנשיאות רוסיה, שש שנים לאחר ששב פוטין לתפקיד בתום הפוגה קצרה כראש ממשלה. בפעם הקודמת, אלפים יצאו להפגין נגד התוצאות המפוקפקות, אך האופוזיציה הלכה והתפוגגה במהלך השנים הללו. פוטין טרם הודיע אם אכן יתמודד על כהונה שנייה כפי שהרוב צופים, אולם כבר עתה אין לו יריבים של ממש. אחד המעטים שמעזים לקרוא עליו תיגר, הבלוגר אלכסיי נבלני, הורשע במעילה וככל הנראה לא יורשה להתחרות.

את המסר הוא כבר קיבל בדמותו של חומר ירוק שהותז השבוע על פניו אחרי שפתח את מטה הבחירות שלו. הפעם היה זה חומר לא מסוכן שרק צבע את פניו ושיווה לו מראה של כוכב קומיקס, אך בפעם הבאה הרמז עלול להיות עבה ומסוכן יותר. ככה זה כשאתה אוזר אומץ ועוסק בהתנגדות לפוטין, אחד המקצועות המסוכנים ביותר בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully