וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשת הלידה תוארך, שיפור בתנאי המאבטחים: הכנסת מנקה שולחן לפני הפגרה

21.3.2017 / 21:27

המליאה אישרה בקריאה שנייה ושלישית ללא מתנגדים את הארכת חופשת הלידה לאימהות ל-15 שבועות בתשלום. אושר החוק המכיר בישראלים שנפגעו באירועי טרור בחו"ל כנפגעי פעולות איבה. הצעות חוק המביאות בשורוץ משמעותית למאבטחים עובדי הקבלן ולבעלי הדירות אושרו גם הן

צילום באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: ורד לידני

חופשת הלידה בתשלום תוארך בשבוע

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) סופית כי חופשת הלידה תוארך בשבוע. לפי החוק שאושר ברוב של 46 ח"כים וללא מתנגדים, תוארך חופשת לידה ל-15 שבועות. השינוי יחול רטרואקטיבית על כל אישה שילדה מתחילת 2017. עוד קובע החוק, שקודם על ידי ח"כ רחל עזריה (כולנו), כי תהיה אפשרות לאבא לקחת שבוע חופשה בתשלום במקביל לאם במהלך תקופת הלידה ועד לשבוע ה-14. במסגרת החוק תבוטל ההתניה של מינימום שלושה שבועות חופשה לאב, ותצומצם למינימום שבוע.

בהמשך צפויה להיבחן גם אפשרות להארכה ל-16 שבועות בתשלום. חופשת הלידה בתשלום עד כה בישראל נמשכה 14 שבועות, שבמהלכן זכאית האם לדמי לידה בהתאם להכנסותיה בשלושת החודשים שקדמו ללידה. לאחר מכן רשאית היולדת להאריך את חופשת הלידה בשישה חודשים נוספים - ללא תשלום. הפעם האחרונה שהוארכה תקופת החופשה הייתה במאי 2007, כשעד אז נמשכה 12 שבועות.

עוד כוללת הצעת החוק הקלות ליולדות, כאמור, ובהן לסטודנטיות, והנחה במעונות יום עבור ילדים לאם שמאריכה את חופשת הלידה שלה לחצי שנה. כיום רק 0.4% בקרב האבות מנצלים את האפשרות לנצל את החופשה, והחוק החדש מקווה לשנות את מציאות זו ולאפשר לאבות רבים יותר לצאת לחופשת הלידה.

עוד בוואלה! NEWS:
מסמכי סודיות וחקירה פלילית: כך תילחם הכנסת בהדלפות מוועדות
נתניהו מקשיח עמדות: "עד שלא ייפגש עם כחלון משבר התאגיד לא יסתיים"
הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק V-15

תינוק בחדר לידה. Sean Gallup, GettyImages
גם אבות יוכלו לצאת לחופשת לידה בתשלום, במקביל לאם/GettyImages, Sean Gallup

שר האוצר משה כחלון אמר כי "אנחנו ממשיכים במאבק על שיפור רמת החיים של הדור הצעיר, ההורים והאזרח העובד בישראל. הארכת החופשה היא צעד מבורך ובשורה עבור כל האימהות והאבות. נמשיך במאבק ביוקר המחייה, בצמצום הפערים החברתיים ובפעולות שיגדילו את רווחתו של דור העתיד".

יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ עזריה, הוסיפה כי "הרפורמה פורצת דרך ומהווה בשורה של ממש לתא המשפחתי בישראל. מרגע ששר האוצר משה כחלון הקצה לכך תקציב, היה חשוב להעביר את החוק כמה שיותר מהר כדי שהאימהות והמשפחות יוכלו ליהנות משבוע נוסף, והחוק חל על כל מי שילדה החל מה-1 לינואר". ח"כ דב חנין, שהיה מעורב במאבק להארכת חופשת הלידה, בירך על אישור החוק ואמר כי "אנחנו הולכים ומתקדמים לסטנדרט של חופשת הלידה המקובל בארצות מפותחות ואנחנו צריכים להמשיך בדרך הזאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בעקבות פרסום וואלה! NEWS: נפגעים באירועי טרור בחו"ל יוכרו כקורבנות פעולות איבה

בתוך כך, הכנסת אישרה היום בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, הקובעת כי ישראלים שנפצעו או נרצחו באירועי טרור בחו"ל יוכרו כנפגעי פעולות איבה, גם אם מטרת האירוע לא הייתה מכוונת נגד יהודים או ישראלים. זאת, בעקבות פרסום וואלה! NEWS, לפיו הביטוח הלאומי הכיר בדליה אליקים, שנהרגה בפיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין בחודש שעבר, כנפגעת תאונת דרכים – ולא כנפגעת פעולות איבה – בשל מגבלות החוק הקיים.

דליה אליקים הישראלית שנרצחה בפיגוע מפיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין. פייסבוק, צילום מסך
הוכרה כנפגעת תאונת דרכים. דליה אליקים/צילום מסך, פייסבוק

הצעת החוק, שיזמו ח"כ חיים ילין (יש עתיד) ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), תחול רטרואקטיבית למשך חמש שנים אחורה, ותכיר גם במקרה של אליקים. כמו כן, תכיר בליאן נאסר, בת ה-18 שנהרגה בפיגוע הירי שאירע באיסטנבול בערב השנה החדשה כנפגעת פעולות איבה.

ח"כ ילין אמר כי "בזמן שהטרור העולמי מתעצם, עלינו כנבחרי ציבור לוודא כי אף אחד מאזרחינו לא ייזנח בשל בירוקרטיה או חוק מיושן. טרור הוא טרור הוא טרור, ואין שוני בין מרצחים בברלין, באיסטנבול או בתל אביב ועלינו כמדינה רווית טרור לסייע לאזרחינו ככל הניתן וללא חסמים". ח"כ יוסי יונה הגיב גם הוא והוסיף כי הוא "גאה שבזכות החוק שהעברנו היום עשרות משפחות שכולות שאיבדו את יקירהן יוכרו לראשונה כנפגעי פעולות איבה על ידי מדינת ישראל ויזכו לסיוע מטעם המדינה כפי שראוי שיהיה".

בשורה למאבטחים: עמדה מקורה, מים וגישה לחשמל

הכנסת אישרה סופית בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק נוספת, המהווה בשורה משמעותית למאבטחים ובמסגרתה יוסדרו תנאי העסקתם הפיזיים של מאבטחים ושומרים שהינם עובדי הקבלן. לפי ההצעה של ח"כ יוליה מילנובסקי (ישראל ביתנו) מעסיק של עובד בענף השמירה והאבטחה יעמיד לרשותו עמדה מקורה או מוצלת המוגנת מגשם ושמש ומצוידת באמצעי חימום או קירור. המעסיק לא ימנע מהמאבטח את השהות בעמדה במהלך העבודה, בכפוף לצרכי העבודה ובנוסף, יספק למאבטח מים, גישה לנקודת חשמל ומקום להנחת חפציו האישיים וידאג לו לביגוד המתאים לתנאי מזג האוויר.

לפי החוק, המפר את הוראותיו צפוי לקנס של 20 אלף שקל, ובית הדין לעבודה רשאי להעלות את גובה הפיצויים ל-200 אלף שקל בנסיבות מחמירות. החוק יכנס לתוקפו חצי שנה מיום פרסומו וקנסות יחלו להינתן שנתיים מיום כניסת החוק לתוקף. מילונבסקי אמרה אחרי אישור החוק כי מדובר ב"חוק עם שיניים". לדבריה, "תיהיה אכיפה על התנאים בהם מועסקים העובדים. המעסיקים במשק צריכים להבין שאי אפשר להשלים עם העובדה שבישראל של שנת 2017 קיימת פגיעה משמעותית בכבוד האדם ואין התייחסות לצרכים הבסיסיים של העובדים".

החוק שיגן על בעלי דירות מפני חוזים דרקוניים עם יזמים

"חוק המאכערים", שנועד להתמודד עם תופעה שבה יזמים מחתימים בעלי דירות על הסכמי קדם-התקשרות ומגייסים את הסכמתם לביצוע עסקת פינוי ובינוי ובאותה העת מכניסים סעיף בלעדיות דרקוני, המונע מבעלי הדירות החותמים לממש את זכותם לחתום על פרויקט דומה באותו הבית דרך גורם אחר. כך, בפעמים רבות שבהן העסקה לא יוצאת לפועל, נותרים בעלי הדירות כבולים לעסקה שלא תתממש.

תמ"א 38 תמא 38 פינוי בינוי רמת אביב תל אביב ת"א התחדשות עירונית. יוסי זליגר,
סוף לתופעת ה"מאכרים". פרויקט התחדשות עירונית בתל אביב/יוסי זליגר

החוק החדש שאושר הערב סופית במליאה מתחם את תקופת הכבילה שבהסכם, כך שבסיומה יפקע תוקפו ויתאפשר קידומם של פרויקטים להתחדשות עירונית בידי הדיירים עצמם, או יזמים אחרים. בנוסף, קובע החוק תקופות שונות לפקיעת תוקפם של הסכמי קדם התקשרות, וזאת בהתאם למידת "רצינותו" של המארגן והצלחתו בהשגת ייעדים לשם קידום העסקה.

שרת המשפטים, איילת שקד אמרה כי "החוק יסייע בהגנה על אזרחים מפני חוזים דרקוניים מול יזמים המנצלים לרעה את חוסר הבנתם של האזרחים וכן יאפשר את פתיחת השיבר של פרויקטי התחדשות עירונית רבים". שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ציין כי "חוק המאכערים שם מקלות בגלגלי אלו שמנצלים אזרחים תמימים ומרוויחים על חשבונם".

(עדכון ראשון: 17:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully