וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות דוח האפרטהייד: בכירה באו"ם התפטרה - בלחץ המזכ"ל

אנטוניו גוטרש ביקש מנציבות האו"ם למערב אסיה, גוף שחברות בו 18 מדינות ערביות, להסיר את הדוח הראשון מסוגו מאתר האינטרנט שלה. בתגובה, מזכ"לית הנציבות התפטרה מתפקידה, וטענה כי "הופעל עליה לחץ"

צילום: מתוך יוטיוב, עריכה: גדי וינסטוק

(בווידאו: סרטון נגד "האפרטהייד הישראלי" שפרסמה הרשות הפלסטינית)

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש דרש אתמול (שישי) מהנציבות הכלכלית והחברתית של האו"ם למערב אסיה, ESCWA, להסיר את הדוח המאשים את ישראל בהפעלת "משטר אפרטהייד" נגד הפלסטינים, מאתר האינטרנט שלה. בדוח הנציבות שפורסם ביום רביעי השבוע, שחברות בה 18 מדינות ערביות בהם מצרים, ירדן, ערב הסעודית, סוריה, סודאן והרשות הפלסטינית, צוין כי מדובר בפעם הראשונה שבה ארגון של האו"ם מכריז על כך באופן רשמי.

בתגובה טענה מזכ"לית הנציבות, הדיפלומטית הירדנית רימא חלף, כי הופעלו עליה לחצים כדי לסגת מהעמדות שהובאו בדוח – והתפטרה מתפקידה. גוטרש, שקיבל את התפטרותה, אמר כי "הבעיה אינה בתוכנו של הדוח, אלא בתהליך".

עוד בוואלה! NEWS:
בנייה בהתנחלויות ותפילה משותפת: שליח טראמפ ונתניהו נפגשו שוב
שליח טראמפ לאבו מאזן: "הבנייה בהתנחלויות לא תוקפא, אלא רק תואט"
נתניהו משיב לזריף: "איראן מדברת על סובלנות וקוראת להשמדת ישראל"

דיון של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא חאלב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
הדוח חובר בידי חוקר זכויות אדם בשטחים ומומחית למדעי המדינה/רויטרס

ממשרד החוץ נמסר בתגובה להתפטרות כי "התפטרות חלף היא צעד בכיוון הנכון. בהחלט הגיע הזמן שנציגי או"ם שעוינים לישראל ומיישמים יחס מפלה כלפיה ישלמו על כך מחיר. זה צעד ראשון וחשוב ואנחנו מצפים מהאו"ם לעמוד על המשמר ולמנוע מופעים מבישים נוספים מסוג זה".

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי הגיבה גם היא להתפטרות, ומסרה כי "כשמישהו מגיש דוח שקרי ומכפיש בשמו של האו"ם, ראוי שהאדם הזה יתפטר. סוכנויות האו"ם חייבות לעשות עבודה טובה יותר בגניזתה של עבודה משוחדת, ואני מברכת על החלטתו של מזכ"ל האו"ם להרחיק את משרדו ממנה".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון, הגיב על התפטרותה חלף ואמר כי "החלטת המזכ"ל היא צעד חשוב בהפסקת האפליה נגד ישראל". לדבריו, "מקומם של פעילים אנטי-ישראליים הוא מחוץ לאו"ם, הגיע הזמן לשים סוף לתופעה בה גורמי או"ם מנצלים את מעמדם לפעילות אנטי ישראלית. חלף פעלה במשך שנים בכדי לפגוע במדינת ישראל, קידמה את תנועת ה-BDS באופן שוטף והייתה צריכה לעזוב את תפקידה לפני זמן רב". אחרי פרסום הדוח פנה דנון למזכ"ל האו"ם ודרש שהדוח יגונה. בנוסף, שוחח עם היילי, שדרשה לגנוז אותו גם היא.

ילד ליד חומת ההפרדה באבו דיס, 2007. AP
הפרדה אסטרטגית של העם הפלסטיני. גדר ההפרדה/AP

באירוע שנערך השבוע במטה הארגון בביירות טענה חלף כי הדוח הוא "ראשון מסוגו" וכי הארגון "מסיק באופן ברור וכנה כי ישראל היא מדינה גזענית, שיישמה מערכת אפרטהייד שרודפת את העם הפלסטיני". על פי הדוח, הוא נכתב "על בסיס חקירה אקדמית וראיות חותכות".

הדוח קרא לפסיקה בבית דין בינלאומי שייתן תוקף חוקי לממצאיו, והנציבות קראה לשאר ארגוני האו"ם לאמץ גם כן את מסקנותיו. על פי הדוח, "ההפרדה האסטרטגית של העם הפלסטיני" היא השיטה המרכזית שדרכה מיישמת ישראל את מדינות האפרטהייד שלה, כשהיא מחלקת את הפלסטינים לארבע קבוצות, שנבדלות ב"חוקים, מדיניות ונהלים שונים". הדוח מציין את הפלסטינים אזרחי ישראל, הפלסטינים במזרח ירושלים, הפלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית, ולבסוף את הפליטים או הגולים הפלסטינים.

חלף הבהירה כי המדינות החברות ב-ESCWA מקוות כי הדוח יספק בסיס לדיונים נוספים על המצב בישראל ובשטחים הפלסטיניים ועל שורשיו במסגרת האו"ם, בקרב המדינות החברות ובחברה ככלל. על חיבור הדוח ניצחו ריצ'רד פולק, לשעבר חוקר זכויות אדם בשטחים הפלסטיניים מטעם האו"ם, ופרופ' וירג'יניה טילי, מומחית למדעי המדינה באוניברסיטת דרום אילינוי.

סטפאן דוג'אריק, דוברו של מזכ"ל האו"ם, הבהיר ביום רביעי בתדרוך לעיתונאים כי הדוח "נכתב ללא התייעצות עם המזכירות הכללית, והדוח כפי שהוא אינו מייצג את עמדותיו של המזכ"ל". הוא הוסיף כי "הדוח ומסקנותיו לא בהכרח משקפים את עמדות האו"ם", והבהיר כי פולק "כבר לא מקושר עם האו"ם".

(עדכון ראשון: 17:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully