וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלי החינוך של הרב לוינשטיין, לא יכולנו לבקר את הדברים שלו"

17.3.2017 / 13:40

בוגרי המכינה בעלי מפוצלים בשאלת היחס לדבריו של ראש המכינה על שילוב נשים בצבא: לצד מבוכה מהסגנון והסתייגות מהמסר, חלקם מזכיר את תרומתו לחברה וקורא לרדת לעומקם של הדברים. "ספגנו שם את אהבת הארץ. אי אפשר לקחת את הדברים מחוץ להקשר שלהם"

עריכה: ורד לידני

התבטאויות הרב יגאל לוינשטיין נגד שירות נשים ביחידות לוחמות עוררו סערה בחברה הישראלית, המחולקת בין מי שמסתייגים מדבריו של הרב לבין אלה שרואים סתירה של ממש בין קיום אורח חיים דתי לשילוב נשים בתפקידי לחימה. דבריו של לוינשטיין, ראש מכינת בני דוד בעלי, הצליחו לעורר מחלוקת גם בקרב בוגרי המכינה.

בעוד שחלקם מצדדים ברב, או לכל היותר מסתייגים מהסגנון ומקבלים את המסר מאחורי הדברים, אחרים מתנערים מהדברים בצורה נחרצת. אחדים מהם, שלא הסכימו להתראיין בשמם, ציינו כי הדברים גרמו ל"חוסר הזדהות" עם המכינה שבה למדו, ואף הפסיקו את הוראת הקבע לחשבון הבנק שלה.

מכינה קדם צבאית בני דוד שביישוב עלי שבשומרון, מאי 2011. עומר מירון
"חשוב להדגיש שהוא התנצל". המכינה בעלי/עומר מירון

גלעד ברגיל, בוגר המכינה, עומד כיום בראש המכינה הקדם צבאית המעורבת "ארז", שבשורותיה לומדים בנים ובנות, חילונים ודתיים. "השבוע התגייסו עשר בנות מהמכינה שלי לתפקידי לוחמה", הוא מספר, "כך שבוודאי אני לא מסכים עם הדעה שהרב יגאל השמיע וגם לא עם הסגנון הבוטה. חשוב להדגיש שהוא התנצל, ובניכוי הסגנון, מדובר בדעה לגיטימית בחברה הישראלית וצריך לתת לה להישמע. היא צריכה להיאמר בצורה מכבדת ולהיות מגובה במחקרים או בטענה על הדרת דתיים מהיחידות המשולבות".

מנגד, תוקף ברגיל את האולטימטום של שר הביטחון אביגדור ליברמן, שדרש מלוינשטיין להתפטר או לאבד את התקצוב ממשרד הביטחון למכינה. "האמירה של ליברמן היא לא פחות מפופוליזם. המכינה בעלי גרמה לשינוי גדול, לא רק בציונות הדתית אלא בחברה הישראלית כולה. היא למעשה המכינה הראשונה, ובעקבותיה קמו עוד כ-60 מכינות. אי אפשר למחוק את התרומה הגדולה שלה לחברה במחי יד".

עוד הוא אמר כי "הרב לוינשטיין הוא אדם עתיר זכויות, שהשפיע יחד עם הרב אלי (סדן, ש"ב) על כלל החברה הישראלית. העובדה שכבוגר אני יכול לבקר את דבריו עומדת רק בזכות החינוך שקבלתי בעלי. אני מאמין שהמכינה בעלי תעמיד תלמידים רבים עוד שנים רבות. אנחנו לא צריכים לדחוק מהצבא גם לא נשים וגם לא דתיים, וכשם שאנחנו לא רוצים הדרת נשים אנחנו גם לא רוצים להדיר קבוצות אחרות מהחברה הישראלית ולמנוע מהם לשרת".

הקלטה של שיעור של הרב לוינשטיין. מערכת וואלה! NEWS
"העובדה שאני יכול לבקר אותו עומדת רק בזכות החינוך שקיבלתי שם". הרב לוינשטיין/מערכת וואלה! NEWS

בוגר אחר טוען כי "לכל אדם יש סגנון דיבור שונה, ומהניסיון שלי גם אצל הרב יגאל יש דוגמאות שהמלל מופרך. אבל מי ששומע את הדברים מההתחלה ועד הסוף, ומכיר את הדובר, מבין את הקונטקסט ולא לוקח את המשפט ואת הדברים באופן של כזה ראה וקדש".

בוגר המכינה: "אף אחד לא העלה על דעתו להבין את הדברים כלשונם. לא ניתן להעביר רעיונות עמוקים במשפט אחד"

"הסגנון לא ראוי ולא רלוונטי", מדגיש הבוגר, "תמצית העניין היא זו שהובנה ואף אחד לא העלה על דעתו להבין את הדברים כלשונם או לקחת אותם כך. חייבים להבין שרעיונות עמוקים לא ניתן להעביר במשפט אחד, ואי אפשר לשפוט דברים על בסיס חלקי משפטים בלי ההקשר כולו". מנגד, הוא מכיר בכך ש"אמצעי התקשורת בימינו פועלים באופן שכל מה שאומרים מוקלט ומופץ. לא צריך צנזורה עצמית, אלא לקחת בחשבון ולשקול מילים, ולהימנע מראש מהתבטאויות שלא יתקבלו בציבור הרחב באופן לגיטימי".

על סוגיית שירות הנשים, אומר הבוגר, קצין במילואים: "אין מקום בעולם הצבאי לשירות מעורב והדוק של בחורים ובחורות יחדיו. נשים אינן מודרות ואינן פחות טובות מגברים, אבל יש לקבל כעובדה את השונות בין המינים. אין דין סביבת עבודה מעורבת, שהיא לגיטימית, כדין לוחמים שחיים יחד ב'דבוקה אחת' במשך תקופה ארוכה. יעידו על כך מחקרים שבדקו את רמת המבצעיות ביחידות מעורבות. השירות המעורב טומן בחובו סכנה גדולה מאד לעולם הדתי והאמוני של כל שומר מצוות, ועל כן צריך להימנע מראש מבעיות".

הרב אלי סדן, מייסד וראש מכינה קדם צבאית בני דוד שביישוב עלי שבשומרון בתפילת מינחה, מאי 2011. עומר מירון
"ספגנו שם את אהבת הארץ". הרב סדן/עומר מירון

ש', מראשוני התלמידים של המכינה, עזב את עולם הדת ואת הסביבה שבה גדל. הוא מסתפק בעדכונים שנשלחים במייל לבוגרים, ואף שהקשר שלו למכינה כבוגר רופף ממילא, הוא אומר שהוא מתבייש בהתבטאויותיו של הרב לוינשטיין - אך לא שוכח גם להחמיא לפועלה של המכינה בעלי.

"ספגנו שם את אהבת הארץ, את אהבת צה"ל ואת ערכיו", הוא אומר. "רבני המכינה עודדו אותנו ללכת למקומות שלא חשבנו שנוכל להתמודד איתם, מתוך אותה תחושת שליחות, שילוב בין תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל. אני מתפדח לחלוטין ממה שהוא אמר, ונבוך מזה כבוגר המכינה. לדעתי זה לא מה שהוא חושב באמת, אלא פליטת פה, אבל כל אחד יפרש את זה איך שהוא מבין. אם צה"ל חושב שבנות יכולות לשרת בתפקידים מסוימים הוא בטוח בחן את הנושא והגיע למסקנות הנכונות בעניין".

ההתנגחות בין השרים ליברמן ובנט, אומר ש', היא ניצול ציני של הסיטואציה. "זה פוליטי לחלוטין - גם שר הביטחון היקר וגם שר החינוך משתמשים באמירות הללו לצרכיהם, זה לא באמת דיון ענייני. הדיון העקרוני והערכי צריך להתנהל בתוך הצבא ואני מאוד מאמין בצה"ל שיודע לדון בנושא בצורה ערכית ועניינית. האיום לסגור את המכינה פופוליסטי לחלוטין. זה לא ריאלי לסגור מכינה מפוארת, מגוונת וערכית כזו בהינף יד. צריך לשייף ולעדן את הביטויים של מנהגי הצינות הדתית, ולהזכיר להם שהם פה למען עם ישראל ולא ההיפך, אבל לא בקלות כזו סוגרים מוסד מפואר כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully