וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת מאשים: הוועדה שהקים כחלון חותרת תחת סמכויות הכנסת

15.3.2017 / 0:22

בדיון על חלוקת סמכויות בין ועדת הרפורמות לוועדת הכספים, האשים עו"ד איל ינון כי האיזון בין הכנסת לממשלה מופר: "האוצר מעביר לשם הצעות חוק בצורה שאינה מקובלת". יו"ר הוועדה, רחל עזריה מכולנו, דחתה את הטענות: "זה המנדט של הוועדה"

שר האוצר משה כחלון, סיעת כולנו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
הוועדה הוקמה על פי דרישתו. שר האוצר כחלון/נועם מושקוביץ

ועדת הרפורמות בכנסת מתנהלת כ"תת אגף באגף התקציבים של משרד האוצר" – כך האשים אתמול (שלישי) היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, בדיון על חלוקת סמכויות בינה לבין ועדת הכספים. הוועדה הוקמה בכנסת הנוכחית על פי דרישתו של שר האוצר, משה כחלון, ובניגוד לרוב הוועדות, אין לה תחום התמחות ממוקד.

ינון אמר את הדברים בדיון בוועדת הכנסת, בעקבות מחלוקת בין יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה), לשכת כחלון ויו"ר הוועדה רחל עזריה (כולנו). הצדדים התעמתו על העברת חוקים שאמורים להגיע לוועדת הכספים, והאוצר מבקש לשייך לוועדת הרפורמות. "האוצר דוחף כל הזמן, בצורה שאינה מקובלת, להעביר דברים לוועדת הרפורמות", אמר ינון, "נוצר שם איזון לא נכון בין הכנסת לממשלה. הכנסת היא לא חותמת גומי של הממשלה או האוצר".

איל ינון. גלובס, אייל יצהר, אתר רשמי
"התנהלות שאינה מקובלת". איל ינון/אתר רשמי, גלובס, אייל יצהר

ינון טען כי הוועדה מעולם לא קיבלה את שמה הרשמי מוועדת הכנסת כנדרש. "מעבירים לה חוקים במבחר נושאים", הוא הסביר, "מצד אחד היא עוסקת בהימורים, ומצד שני בבנקאות ומצד שלישי בחשמלאות. הבעיה היא שהדבר הזה חותר תחת העיקרון המסדר של ועדות בכנסת".

ח"כים שהשתתפו בדיון, בהם גם ח"כ גפני, הביעו תמיכה בדברים: "אפשר לפרק את ועדת הכספים, אפשר להפוך את הכנסת לחורבן. פעם הייתה מסורת שיש דברים שלא נוגעים בהם. במה תעסוק ועדת הכספים?". מנגד, ח"כ עזריה דחתה את הדברים בטענה כי "זה המנדט של הוועדה". לדבריה, עד היום הוועדה "עסקה בדברים רבים, גם כאלה. זה כבר קרה". גם נציג האוצר נדב שיינברגר דרש מעו"ד ינון לחזור בו מהאמירה. "היו מקרים שהאוצר רצה דברים אבל נתקל וועדת הרפורמות תקע אותם".

חבר הכנסת, משה גפני, בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
"יש דברים שלא נוגעים בהם". גפני/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

הדיון נסוב סביב השאלה לאיזו ועדה להפנות את הצעת חוק בנק ישראל להקמת "ועדה ליציבות פיננסית", ואת הצעת החוק לתיקון פקודת מס ההכנסה העוסקת במיזוגים של חברות בתחום ההיי-טק. באוצר דרשו שההצעות האלה יועברו לוועדת הרפורמות, אך גפני אמר על כך: "לא יהיה".

העימות הנוכחי הוא שרשרת נוספת במאבקים של גפני עם האוצר: בשבוע שעבר הודיעו חברי ועדת הכספים כי בכוונתם להחרים את משרד האוצר בעקבות דברים שיוחסו לראש אגף התקציבים, אמיר לוי, שתקף לכאורה את היועצת המשפטית של ועדת הכספים וקרא להחרימה בעקבות חוות דעת שפרסמה נגד חוק מיסוי דירה שלישית, הנדון בימים אלה בבג"ץ. באוצר הכחישו את הדברים ומסרו אז כי "הדברים שייוחסו לאמיר לוי אינם נכונים. אנחנו באוצר רוצים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם ועדת הכספים".

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully