וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנחלויות במוקד: שליחו של טראמפ יגיע היום לישראל

13.3.2017 / 0:42

במסגרת הרכבת האווירית בין ירושלים לוושינגטון, יגיע ג'ייסון גרינבלט לישראל וייפגש עם נתניהו. ראש הממשלה ינסה להבין בשיחה את גבולות הגזרה של הממשל האמריקני בנוגע לבנייה בהתנחלויות ובמקביל לשחרר את הלחץ הפוליטי הגובר מימין

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

חודשיים לאחר כניסת ממשל דונלד טראמפ לתפקידו – החלה בימים האחרונים רכבת אווירית של בכירים ישראלים ואמריקנים בין ירושלים לוושינגטון, בניסיון לגבש מדיניות משותפת. ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד לענייני המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, ינחת היום (שני) בארץ, ויהפוך לנציג הרשמי הראשון של הממשל האמריקני שמבקר בישראל. במקביל, בסוף השבוע שב שר הביטחון אביגדור ליברמן מביקור בוושינגטון, ונפגש היום עם נתניהו כדי לעדכן אותו על רצף הפגישות שקיים, בין היתר עם סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס והיועץ לביטחון לאומי מקמאסטר.

גם השחקנים הפוליטיים האחרים בישראל מתחילים לגשש במציאות החדשה בוושינגטון. קודמו של ליברמן בתפקיד, משה יעלון, שהה בשבוע שעבר בבירת ארצות הברית, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד המריא אתמול לפגישות בקונגרס, ובסוף החודש צפוי להגיע יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, לביקור ראשון בוושינגטון בעידן טראמפ ולהשתתף בכנס השנתי של הלובי היהודי אייפא"ק.

ראש הממשלה שוקל גם הוא לנסוע לאייפא"ק בסוף החודש, אך בשלב זה בלשכתו עלו סביב הנסיעה המתוכננת הרבה יותר סימני שאלה מאשר תשובות ודאיות. טראמפ אמנם העניק לנתניהו קבלת פנים חמה ויוצאת מגדרה בחדר הסגלגל בחודש שעבר, אך בשביל לקבוע עם הנשיא פגישה שנייה, צריך שתהיה יותר מהיכרות על סדר היום, ויש ציפייה – בשני הצדדים – להכרזות מעשיות על מדיניות משותפת.

לקריאה נוספת:
פרסום ראשון: שליחו של טראמפ ייפגש עם נתניהו - וגם עם אבו מאזן
גורמים פלסטיניים אופטימיים אחרי השיחה: "טראמפ נחוש להגיע להסכם"
ארגונים יהודיים בארה"ב: "'חוק החרם' יותר מזיק ממועיל"

ג'ייסון גרינבלט שליח הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון בגאלה בניו יורק, מאי 2016. AP
ייפגש גם עם אבו מאזן. גרינבלט/AP

ממשל טראמפ עדיין נמצא בשלבים הראשוניים בלבד של גיבוש המדיניות בשני הנושאים המרכזיים שעל השולחן: איראן והפלסטינים. הוא גם עדיין לא אייש חלק גדול מבעלי התפקידים המרכזיים ולכן, לא ברור שיש בשביל מה לקיים עוד פגישה בשלב זה. בינתיים, לפני שיקבל החלטה אם לנסוע או לא, מחר ייפגש נתניהו עם גרינבלט, שביקורו מאותת על צעדים ראשונים של הממשל בנושא הישראלי-פלסטיני.

גרינבלט, שיחד עם חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר, אמור לנהל את הניסיון "להשיג עסקה", כלשונו של טראמפ, בין ישראל והפלסטינים, ייפגש בביקורו עם הנשיא ראובן ריבלין, נתניהו, ואבו מאזן. בסוף השבוע האחרון הכיר טראמפ לראשונה בקיומו של המנהיג הפלסטיני, שוחח עמו בטלפון והזמין אותו לביקור בבית הלבן. בהודעת הבית הלבן אחר השיחה הודגש כי טראמפ "מאמין אישית שהשלום הוא אפשרי ושהגיע הזמן לסגור עסקה", וקרא לחידוש המשא ומתן הישיר בין הצדדים. בשיחות בירושלים וברמאללה צפוי גרינבלט לדון עם בכירים ישראלים ואמריקנים בדרכים להניע מחדש את התהליך המדיני, ומה יביא את נתניהו ואבו מאזן חזרה לשולחן המשא ומתן.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואבו מאזן בהלוויתו של הנשיא שמעון פרס, הר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
מה יידרש כדי להביאם לשולחן המו"מ. נתניהו ואבו מאזן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מבחינת ישראל, במוקד הפגישה של גרינבלט עם נתניהו, יעמוד נושא הבנייה בהתנחלויות. גרינבלט הוא הנציג האמריקני במנגנון התיאום שנתניהו הקים עם הממשל בנושא, כשאת הצד הישראלי מייצג שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, שישתתף גם הוא בפגישה. למרות הציפיות הגבוהות בימין מכניסתו של טראמפ לתפקידו, בשבועות האחרונים הולך ומתברר כי בנושא ההתנחלויות הוא מאמץ במידה רבה את עמדת קודמיו ודורש מישראל "לרסן" את הבנייה בהתנחלויות.

כדי להיחלץ מהלחץ הפוליטי שדרישה זו מייצרת, לנוכח התחייבותו של נתניהו להקים התנחלות חדשה לתושבי עמונה ולאור חבילת חוקי החלת ריבונות שיושבת ומחכה על שולחן הכנסת, הוחלט לייסד "צוות תיאום". נתניהו ינסה בפגישה עם גרינבלט להבין את גבולות הגזרה שהממשל מוכן לאפשר לו לבנות בתוכם, ולנסות לשחרר חלק מהלחץ הפוליטי הגובר מימין.

פגישת שר הביטחון אביגדור ליברמן עם שר החוץ האמריקני רקס טילרסון בבית הלבן, 8 במרץ 2017. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
סבור שיש להגיע להסכמות עם הממשל על היקפי הבנייה בהתנחלויות. ליברמן וטילרסון בוושינגטון, בסוף השבוע/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בינתיים, מי שמסייע לנתניהו בגיבוש ציר פרקטי-פרגמטי אל מול הציפיות בימין הוא ליברמן, שסבור שיש להגיע להסכמות עם הממשל על היקפי הבנייה בהתנחלויות ולבנות לפיהן. לפני שיצא לוושינגטון, אף הזהיר בפומבי את יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ומפלגתו שהחלת ריבונות תביא למשבר עם הממשל החדש. בפגישות בוושינגטון, חלקן גם בארבע עיניים, דן ליברמן בכל הנושאים על סדר היום, וכמו ראש הממשלה, העמיד בראשן את הסוגיה האיראנית, הסכם הגרעין והמתרחש בסוריה ולבנון.

נושא אחר שליברמן ניסה לקדם היה פרישה של ארצות הברית ממועצת זכויות האדם של האו"ם והפסקת המימון ובחינת שיתוף הפעולה עם אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים. ליברמן ביקש משר החוץ טילרסון לבחון את הנושא. השבוע ישמעו בכירים משתי המפלגות טענות דומות מלפיד, שיקיים רצף פגישות בגבעת הקפיטול בניסיון לגייס תמיכה בקונגרס להפסקה או קיצוץ של הסיוע האמריקני למועצת זכויות האדם של האו"ם.

(עדכון ראשון: 20:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully