וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הכאוס והסערה: טראמפ חתם על צו הגירה חדש ומרוכך

6.3.2017 / 18:29

בצו החדש הוסרה עיראק מרשימת המדינות המוסלמיות שמהן תיאסר כניסת מהגרים, כך שנשארו בה שש מדינות מוסלמיות, ובהן איראן. השר להגנת המולדת: "האויבים שלנו משתמשים בנדיבות שלנו נגדנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם הערב (שני) על צו הגירה המחודש, לאחר שהצו הקודם והשנוי במחלוקת, נפסל בידי בתי המשפט. בעוד הצו הראשון הטיל הגבלות באופן מידי, יישומו של הצו החדש יעוכב כדי לצמצם את האירועים שגרמו לכאוס בנמלי התעופה, והוא ייכנס לתוקף ב-16 במרץ. כמה חברי קונגרס רפובליקנים שהתנגדו לתכנית המקורית הביעו תמיכה בזו החדשה, אולם הדמוקרטים דחו גם אותה. השר לביטחון המולדת ג'ון קלי הבטיח: "נאכוף את הצו בצורה מקצועית והומנית, אבל נאכוף אותו".

בצו החדש הוסרה עיראק מרשימת המדינות המוסלמיות שמהן תיאסר כניסת מהגרים למשך 90 ימים, והיא כוללת את איראן, לוב, סוריה, סומליה, סודאן ותימן. ההגבלה נוגעת רק למי שאינו מחזיק באשרת כניסה, בניגוד לאיסור הגורף שהטיל הצו הקודם. הצו המרוכך אף יאפשר להכניס אזרחים מאותן שש המדינות שירצו לבקר בן זוג, ילד או הורה המחזיק באזרחות אמריקנית או שיגיעו למטרות עסקים "חשובות".

בנוסף לכך, תיאסר למשך 120 יום כניסת פליטים לארצות הברית, אולם הסורים לא "יזכו" ביחס מיוחד - הצו הקודם קבע כי האיסור עליהם הוא לתקופה בלתי מוגבלת.

לקריאה נוספת:
טראמפ עשוי לפרסם צו הגירה חדש במקום לערער: "אנחנו צריכים למהר"
טראמפ על השהיית צו ההגירה: "תאשימו את השופט אם משהו רע יקרה"
ממשל טראמפ מודה: "היה צריך לדחות את יישום צו ההגירה"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאומו הראשון בקונגרס, וושינגטון.  1 במרץ 2017. רויטרס
הצו החדש מוודא שעשרות בעלי גרין קארד לא יושפעו. טראמפ/רויטרס

במסיבת עיתונאים שכונסה אחרי חתימת הצו, נשאו דברים השר להגנת המולדת, התובע הכללי ושר החוץ. קלי הזכיר את מתקפת 11 בספטמבר על מגדלי התאומים בעת ההכרזה על הצו החדש. "המתקפה הזו לימדה אותנו שאנחנו לא יכולים לקחת את ביטחון ארצנו כמובן מאליו, ושעלינו לדעת לחבר את הנקודות המודיעניות לתמונה אחת רחבה. הרבה השתנה בשנים האלה", אמר.

לדבריו, "האויבים שלנו לעיתים משתמשים בחירויות ובנדיבות שלנו נגדנו. הצו הזה ממוקד בלמנוע מאזרחי שש מדינות כניסה - שום דבר לא ישפיע על תושבי קבע או אנשים עם אישורים קיימים להיכנס הזה. הבית הלבן עובד בצמוד למשרד להגנת המולדת כדי להגן על אזרחינו. נאכוף את הצו בצורה מקצועית והומנית, אבל נאכוף אותו".

התובע הכללי ג'ף סשנז אמר כי "בראש סדר העדיפויות שלנו להגן על העם האמריקני מאיומים ביטחוניים. מרבית האנשים המורשעים בטרור מאז 11 בספטמבר הגיעו מבחוץ. היום יותר מ-300 איש, לפי הבולשת הפדרלית, שהגיעו הנה כפליטים, נמצאים תחת חקירה בחשד למעורבות אפשרית בטרור".

סשנז, שנקלע לאחרונה לסערה אחרי שנחשף כי נפגש עם שגריר רוסיה בזמן קמפיין הבחירות ולא חשף זאת בשימוע, הוסיף: "אנחנו רוצים להרחיק מכאן את מי שמבקש להסב לנו נזק. משרד המשפטים מאמין שהצו הזה, כמו הקודם, הוא חוקי וחלק מהסמכות של הנשיא. המשרד יגן על פעולות הנשיא שעולות בקנה אחד עם החוקה".

שר החוץ רקס טילרסון הבהיר: "הצו יחזק את הביטחון הלאומי שלנו. זו חובת הנשיא להגן על העם האמריקני. השגרירויות שלנו ברחבי העולם ישחקו תפקיד מפתח לוודא שנמשיך להיות בטוחים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מחאה נגד איסור הנשיא טראמפ לכניסת מוסלמים לארצות הברית, מחוץ לבית המשפט לערעורים בו יוחלט בנוגע לצו הנשיאותי. סן פרנסיסקו 9 בפברואר 2017. AP
מפגינים נגד צו ההגירה/AP

עשרות תביעות הוגשו לבתי משפט בארצות הברית נגד הצו המקורי, ומדינת וושינגטון הצליחה אף להביע להשעייתו בתביעה שהגישה לבית משפט פדרלי. היא טענה כי הוא מפר את ההגנות המעוגנות בחוקה נגד אפליה על רקע דת. טראמפ מתח ביקורת פומבית על השופטים שפסקו נגדו והצהיר כי יילחם בהם בבית המשפט העליון, אך לאחר מכן החליט לגבש צו חדש עם שינויים, שיהיה קל יותר להגן עליו בבתי המשפט.

(עדכון ראשון: 17:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully