וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הורה ליועמ"ש: קבל החלטה בעניין השוטר שתועד מכה חייל אתיופי

5.3.2017 / 22:40

בית המשפט העליון קבל על השתהותו של מנדלבליט בפרשה, ודרש ממנו להחליט בקרוב אם להעמיד לדין את השוטר, או שהוא יעשה זאת במקומו. סנגורו של החייל, עו"ד אבולפיה: "הגיע הזמן לשים סוף לגרירת הרגליים של היועמ"ש"

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

בג"ץ מתח היום (ראשון) ביקורת על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על השתהותו בקבלת ההחלטה אם להעמיד לדין את השוטר שהכה את החייל ממוצא אתיופי דמאס פיקדה. בג"ץ הודיע כי אם לא ימסור את החלטתו בקרוב, הוא יעשה זאת במקומו.

לפני כחודש הודיע היועץ המשפטי בפנייה לבג"ץ שדן בעתירה בנושא כי הוא שוקל להעמיד לדין את השוטר בכפוף לשימוע שיערוך לו. השימוע אכן נערך לפני כשבועיים, אך מנדלבליט טרם הכריע בנושא. כעת, משחלפו 30 הימים שהקצה בג"ץ ליועץ המשפטי לממשלה לשקול זאת, הודיע מנדלבליט כי דרושים לו 30 ימים נוספים לקבל את ההחלטה.

היום התנגד סנגורו של פיקדה לדחייה נוספת בטענה כי היועץ המשפטי "גורר רגליים" בחסות ההליך בבג"ץ. עמדתו התקבלה בידי השופטת דפנה ברק ארז, שקבעה כי לאור הדחיות הרבות שמבקש מנדלבליט, התיק יועבר לדיון בפני הרכב שופטים בבג"ץ לדיון בתוך 30 ימים לכל היותר. המשמעות היא שבית המשפט הבהיר ליועץ המשפטי לממשלה כי אם לא יקבל החלטה בסוגיה עד לעשרה ימים מהיום שבו יקבע דיון במהלך 30 הימים הקרובים, בג"ץ יהיה זה שיקבל אותה. בקביעה זו הביע בג"ץ את מורת רוחו מהשתהותו של היועץ המשפטי בפרשה זו.

לקריאה נוספת:
היועמ"ש ישקול פתיחת התיק נגד השוטר שתועד מכה חייל אתיופי
חברי השוטר שהכה חייל למפכ"ל: אחרי שניקית ניצבים - השב גם אותו לשירות
בניגוד לעמדת היועמ"ש: פטור מאגרת תביעה לחייל שהוכה בידי שוטרים

החייל האתיופי דמאס פיקדה לאחר שיצא מפגישתו עם ראש הממשלה,ירושלים, 04.05.2015. טלי מאייר
הותקף מסיבה לא ברורה. דמאס פיקדה/טלי מאייר

המקרה, שהצית את מחאת יוצאי אתיופיה, התרחש בחודש אפריל 2015. בתיעוד האירוע נראה שוטר יס"מ שהוצב ברחוב פונה לחייל שרצה לחצות את הכביש עם אופניו, ומבקש ממנו לעזוב את המקום. בשלב זה, מסיבה לא ברורה, וללא כל אלימות מצדו של החייל, התנפל עליו השוטר והכה אותו. שוטר נוסף, מתנדב, הצטרף אליו והכה אף הוא את החייל. שוטר הסיור הודח משירות בידי המפכ"ל הקודם יוחנן דנינו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

ב-14 ביוני 2015 החליט היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, לסגור את התיק נגד השוטר. עורך דינו של פיקדה, אייל אבולפיה, פנה לווינשטיין בבקשה לעיון מחדש בהחלטה. כמה דיונים התקיימו בנושא במעמד צמרת הפרקליטות ומשרד המשפטים. משסיים וינשטיין את תפקידו ללא קבלת החלטה שונה, הועבר התיק למנדלבליט שנפגש עם סנגורו של פיקדה במרץ 2016.

מאז פנה עו"ד אבולפיה כמה פעמים בדרישה לקבלת החלטה, אך נדחה בטענה כי בקרוב תינתן ההחלטה. משלא ניתנה, בנובמבר 2016 עתר עו"ד אבולפיה לבג"ץ. במועד זה ביקש בג"ץ את תגובתו של היועץ עד אמצע דצמבר. אלא שאז הודיע מנדלבליט כי הוא זקוק ל-45 ימים לצורך מתן החלטתו. בתום תקופה זו הודיע מנדלבליט כי הוא שוקל להעמיד לדין את השוטר בכפוף לשימוע וכי לשם כך דרושים לו 30 ימים נוספים לצורך קיום השימוע ומתן החלטה.

מול המצלמה: שוטרים מכים חייל ממוצא אתיופי. ספק 500
תקיפת פיקדה באפריל 2015/ספק 500

"אנחנו סבורים כי הגיע הזמן לשים סוף לגרירת הרגליים של היועמ"ש, שדן זה קרוב לשנתיים בהחלטה פשוטה יחסית בתיק שאינו מסובך ראייתית ונסוב סביב אירוע מתועד בצורה ברורה", אמר היום עו"ד אבולפיה. "אנחנו מברכים את בית המשפט העליון שהבין את אשר עליו אנחנו מלינים, ושם קץ לסאגה זו, והבהיר ליועמ"ש כי אם הוא לא ייתן החלטה עד למועד הקרוב שיקבע בדיון בעתירה, ייאלץ בג"ץ לקבל את ההחלטה במקומו בצעד התערבותי נדיר יחסית".

ח"כ לשעבר פנינה תמנו שטה הוסיפה כי "גרירת הרגליים של היועמ"ש הנוכחי וההחלטה של קודמו לסגור את התיק מעידים יותר מהכול על הניסיון של מדינה חזקה להתיש בחור צעיר אשר זכויותיו נרמסו, שהוכה והושפל על ידי שני שוטרים שמעלו בתפקידם. אני חושבת שהתהליך הזה אמור לבייש כל אזרח שוחר דמוקרטיה, שוחר חוק וחפץ בהגנה על זכויות אזרחים".

"זהו תיק מטריד, גם בג"ץ הבין שלא ניתן לראות בעוול של אזרח אחד, כעוול שניתן לטאטא מתחת לשטיח. שלא נתפלא שבמקום שבו יש פגיעה של הפרט, ישנו כרסום בזכויות של קבוצות שלמות ובתוכן אוכלוסיות מוחלשות. כנראה שלבג"ץ לא נותרה ברירה אלא להתערב בתיק, להעמיד דברים על דיוקם ולדאוג שהיועמ"ש אינו גורר רגליים בשל שיקולים שאינם ברורים, מה גם תמוהים שהאמת נראתה לעיני כל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully