וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת היועמ"ש: פטור מאגרת תביעה לחייל שהוכה בידי שוטרים

22.9.2015 / 0:02

בית משפט השלום בתל אביב העניק פטור מתשלום דמי האגרה לחייל דמאס פיקדה, שתיעוד של שוטרים מכים אותו הצית את מחאת יוצאי אתיופיה. וינשטיין טען כי יש ביכולתו לשלם, אולם השופטת הסבירה: "הוא חייל בן 19, עולה חדש ויתום"

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

(התיעוד שהצית את מחאת יוצאי אתיופיה: שוטרים מכים את דמאס פיקדה)

בית משפט השלום בתל אביב החליט בשבוע שעבר לתת לחייל דמאס פיקדה פטור מתשלום דמי אגרה עבור התביעה שהגיש נגד המדינה בגין אלימות שוטרים נגדו, כפי שתועד לפני כמה חודשים. סיפורו של פיקדה הצית את מחאת יוצאי אתיופיה בחודש מאי האחרון וזכה לגינויים רבים, בין היתר מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ראובן ריבלין. החלטת בית המשפט היא בניגוד לעמדת המדינה.

ההחלטה מגיעה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שלח מכתב התנגדות לבית המשפט בנוגע לבקשה לפטור מאגרה בסך 4,875 שקלים. על פי עמדת היועץ המשפטי לממשלה, מצבו הסוציאלי והכלכלי של פיקדה אינם עומד בקריטריונים לפטור מאגרה, כמו גם העובדה שבבעלות המשפחה דירה בת שני חדרים, החייל מקבל תוספות למשכורתו הבסיסית וכן ניתן לו אישור לעבודה נוספת, מה שמאפשר לו לשלם את דמי האגרה.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: סיכמתי עם פוטין על הקמת מנגנון למניעת תקריות בסוריה
שגריר ישראל לשעבר: "מעבר לקו הירוק ישראל היא מדינת אפרטהייד"
אב של נער פלסטיני: שוטרי מג"ב היכו קשות את בני בעת מעצרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם החייל דמאס פיקדה שצולם כששוטרים מכים אותו, אפריל 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
העביר רק ארבעה תלושי שכר ולא שישה. פיקדה עם ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

"עיון בתלושי השכר מלמד כי למבקש יש אישור לעבוד בעבודה נוספת וכן כי הוא מחזיק בחשבון בנק אך נמנע מלהצהיר על כך ולצרף תיעוד בדבר התנועות בחשבונות", ציינה נציגת היועץ המשפטי לממשלה במכתב שהגישה לבית המשפט. נימוק נוסף שעולה ממכתבה לדחיית הבקשה לפטור הוא אי-פירוט הנכס שירש לאחר מות אמו, ובו הוא מתגורר יחד עם ארבעת אחיו. "המבקש הצהיר כי הוא מתגורר בדירת שני חדרים בחולון, אולם לא מסר פרטים מלאים בנוגע לנכס שבו הוא מתגורר".

טענה נוספת היא כי פיקדה מקבל תוספת שכר מהצבא, משום שהוא משרת ברמת פעילות ג'. תוספת זו, לטענתם, מעלה את שכרו, כך שהוא הרוויח 6,648 שקלים בארבעת החודשים האחרונים. סכום שיש בידו לסייע לו בתשלום האגרה ולכן לא מצדיק מתן פטור. כמו כן, במכתב מלינים על כך שהגיש ארבעה תלושי שכר ולא שישה.

אמו שמתה מסרטן הותירה אותו במצוקה כלכלית

טענות אלו של נציגת היועץ המשפטי לממשלה נסתרו בצורה מוחלטת על ידי השופטת נעמה פרס. השופטת קבעה בהחלטתה, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי, כי לחייל היעדר יכולת כלכלית אישית לשאת בתשלום אגרת בית המשפט. לדבריה, "עסקינן בחייל צה"ל בן 19, עולה חדש מאתיופיה, יתום משני הוריו, המתקיים ממשכורת צבאית בסיסית וצירוף תוספות מסוימות שהוענקו לו בשל הנזקקות".

עוד הוסיפה השופטת כי לחייל יש ארבעה אחים נוספים, שאחד מהם אף הוא חייל בשירות סדיר בצה"ל. לדבריה, "בשל מצוקה כלכלית וחובות שהותירה אמו של החייל אשר נפטרה לפני שנים אחדות ממחלת הסרטן, ניתן לו אישור לעבודה נוספת. אכן החייל וארבעת אחיו קיבלו בירושה מאמם דירה בת שני חדרים, יחד עם זאת דירה זו ממושכנת לבנק מזרחי טפחות בע"מ ויתרת ההלוואה לסילוק עולה על 54 אלף שקלים".

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
"אין כל יסוד לחשש כי המניע גזעני". וינשטיין/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

אך מעבר לשאלת מתן פטור לתשלום דמי אגרה, עומדת גם שאלת הנחיצות בדיון בתיק זה. עמדת היועץ המשפטי כפי שהובאה במכתב היא כי ההליך אינו מגלה עילה, כלומר, אין סיבה להגשת התביעה כלל. זאת, על אף הודעתו על שקילה מחודשת בנוגע לסגירת תיק החקירה נגד השוטר שתקף את פיקדה. אלא שבהמשך מתגלה סתירה, לאחר שנכתב כי ייתכן שקיימת עילה כלשהי. עם זאת, לפי המכתב, אין כל יסוד לחשש כי המניע לתקיפה הוא גזעני, "ועל כן, מרבית התביעה נעדרת עילה". השופטת פרס דחתה טענה זו והסבירה כי תנאי העילה מתקיים. כלומר, בעיניה יש עילה לתביעה ולכן אין לדחות אותה.

"המדינה לא יכולה לסגור דלתות בפני חייל צה"ל"

על אף תמיכתה הנחרצת של השופטת בפיקדה, היא הסבירה כי אין התביעה יכולה לדרוש פטור מלא מאגרת בית המשפט, על מלוא סכום התביעה שהינו יותר מ-400 אלף שקלים. לכן, השופטת קיבלה את הבקשה לפטור מאגרה וקבעה כי פיקדה זכאי לפטור מאגרה עבור תביעתו על סכום של 150 אלף שקלים בלבד.

בא כוחו של החייל דמאס פיקדה, עו"ד אייל אבולפיה, התייחס בשיחה עם וואלה! NEWS להחלטת השופטת נעמה פרס: "בית המשפט מבהיר למדינה שלא יהיה באפשרותה לסגור דלתותיו בפני חייל צה"ל יתום, עולה חדש, אשר מפרנס ממשכורתו הצבאית את אחיו הקטנים, ובכך לפגוע בזכות הגישה לערכאות שזכתה בפסיקה למעמד של זכות חוקתית. כמו כן, דוחה בית המשפט את טענת המדינה כי התביעה מחוסרת עילה ואף מביע דעתו לגבי סכום פיצוי לא מבוטל".

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully