וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בהדסה עין כרם: רופאי המחלקה האונקולוגית לילדים התפטרו

ששת רופאי המחלקה הבכירים התפטרו עקב סכסוך חריף עם מנהלם החדש זאב רוטשטיין, שהחליט לבצע ניתוחי השתלה לילדים במחלקה למבוגרים. "לא מוכנים לקחת אחריות על ההשלכות הרפואיות". רוטשטיין: "לוקח שנים לקבל היתרים, אבל החיים קצרים והחולים עומדים בפתח"

צולם במלון ריץ קרלטון, הרצליה. צילום: יותם רונן, ניב אהרונסון וראובן קסטרו, עריכת וידאו: נעה לוי

(בווידאו: יעקב אילון מראיין את פרופ' זאב רוטשטיין לאולפן וואלה! NEWS)

בצעד חסר תקדים, הסגל הרפואי הבכיר של מחלקת המטולוגיה ואונקולוגיה ילדים בבית החולים הדסה עין כרם הודיע היום (ראשון) על התפטרותו. זאת, בשל סכסוך חריף שהוצת בין בכירי המחלקה למנהלו החדש של בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין. ששת רופאי המחלקה הבכירים, בהם מנהל המחלקה פרופ' מיקי וינטרוב, שלחו ביממה האחרונה את מכתבי ההתרעה על התפטרותם שאמורה להיכנס לתוקף ביוני הקרוב.

המחלקה בעלת שם ארצי לטיפול במחלות סרטן ודם בקרב ילדים, ומהווה היחידה בבית החולים בבירה שמעניקה טיפולים אונקולוגיים לילדים חולי סרטן. כלומר, אם אכן תיכנס התפטרותם לתוקף, ייאלץ בית החולים לאייש את תפקידיהם בתוך שלושה חודשים בלבד. שאר צוות המחלקה - רופאים, אחיות וכוח אדם נוסף - ממשיך לעבוד לפי שעה כרגיל.

עוד בוואלה! NEWS:
תינוקת מתה לאחר שנדבקה בחיידק אלים בלידתה בבית החולים ברזילי
"בישראל רפואה ברמה הגבוהה בעולם, אבל המערכת גרועה"
דאגה באיכילוב: 17 תינוקות בפגייה נדבקו בחיידק מעיים

ילד מחובר לאינפוזיה. ShutterStock
מחלקה בעלת שם ארצי לטיפול במחלות סרטן ודם בילדים/ShutterStock

אמש שלח פרופ' וינטרוב הודעה לכל צוות המחלקה, שבה אמר כי ההתפטרות כוללת את בכיריה. "זהו רגע קשה ועצוב בשבילי, רגע של שבר אמיתי, אך לאור התנהלותה של ההנהלה איני יכול להמשיך להיות אחראי כלפי ההורים וכלפיכם על מתן הטיפול הטוב ביותר לילדים", כתב לעובדי הצוות. "בחודשים הקרובים אשקיע מאמץ מירבי לדאוג להעברה מסודרת של המטופלים לידי הצוותים שייקחו על אחריותם את הטיפול בילדים".

גורמים המעורים במשבר בין בכירי המחלקה למנהל בית החולים סיפרו כי עיקר המחלוקת הוא מקצועי גרידא, וחוסר הסכמה בין הצדדים הוביל את הרופאים לאיים בהתפטרות קולקטיבית. "פרופ' וינטרוב וצוות הרופאים שלו מנסה זה כמה חודשים להסביר לפרופ' רוטשטיין שההחלטה שהוא קיבל בלי להתייעץ, לבצע השתלות בילדים אונקולוגיים במחלקה למבוגרים היא החלטה לא נכונה מקצועית ושאי אפשר לקחת עליה אחריות", סיפר אחד הגורמים לוואלה! NEWS.

לדברי הגורם, "השתלת מח עצם לילד דורשת מערך שלם של צוות על מנת לקבל תוצאות מיטביות. לאורך השנים היו ילדים בודדים שהיו מושתלים במחלקת המבוגרים ופרופ' וינטרוב התריע כי זה לא מקובל ואכן מקרים כאלה לא אירעו שוב, עד שרוטשטיין נכנס לתפקיד". עוד הוסיף הגורם כי התפטרותם של הרופאים נובעת מהעובדה שאינם מוכנים לקחת אחריות על ההשלכות הרפואיות של החלטתו של רוטשטיין.

בית החולים הדסה עין כרם, מאי 2012. עומר מירון
"אבידה קשה להדסה"/עומר מירון

"לא מדובר פה בתנאי עבודה או משכורת, אלא באמון שיש או אין לבית החולים בבכיריו. מאחר שמנהל בית החולים פועל בניגוד מוחלט לעמדה המקצועית של בכיריו לא נותר מוצא אחר", סיכם. הרופאים שכרו את שירותיה של עורכת הדין אורנה לין במאבקם המשפטי בבית החולים.

מוועדי הרופאים בהדסה נמסר: "למרות שדרישות המחלקה הועלו לפני כחצי שנה ולאחר חודשים של גרירת רגליים מצד ההנהלה, החליט צוות המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים לעזוב את בית החולים. מדובר בכשלון חמור של ההנהלה והדירקטוריון ובאבידה כואבת לציבור המטופלים באזור ירושלים, שיצטרכו להיגרר לבתי חולים מרוחקים יותר כדי לטפל בילדיהם".

מהוועד נמסר עוד כי זוהי איננה העזיבה הראשונה מאז שההנהלה החדשה נכנסה לתפקיד, אך כי "עזיבה של רופאים מקצועיים ומסורים כאלה מעידה על כשלונה החריף של ההנהלה שמאמינה בפתיחת חזיתות ולא בהשקעה ברפואה למען ציבור המטופלים. עזיבת צוות שלם, מקצועי, אקדמאי מהשורה הראשונה בארץ ובעולם הינה אבידה קשה להדסה שתאבד את מעמדה כמרכז רפואי מוביל וכבית חולים שלישוני המסוגל להעניק את כלל שירותי הרפואה ברמה הגבוהה ביותר, ומשליכה על תפקוד ההנהלה והדירקטוריון. הגיע הזמן שנראה את שר הבריאות מתערב ומציל את הדסה מקריסה נוספת".

"אין ספק שמדובר במשבר, אבל ההנהלה נמצאת ללא כל ספק באתגר אמיתי כיצד להבטיח לילדים ולהורים המשך טיפול. כרגע נמצאים אצלנו יותר מ-30 ילדים במחלקה, בהם עשרה שעוברים תהליך של השתלת מח עצם שהוא באמת תהליך ארוך", אמר פרופ' רוטשטיין. "זה התפקיד של ההנהלה למצוא פתרון למשבר, ואכן ההנהלה תתכנס ותמצא פתרון כדי שתוכל להסתכל לאמהות בעיניים ולהגיד להן לא יפגע מצבם של הילד או הילדה".

משרד הבריאות: "רק טובת הילדים לנגד עיני הצדדים"

ממשרד הבריאות נמסר: "בעקבות המשבר במחלקת אונקולוגיה ילדים בהדסה, הנחה שר הבריאות יעקב ליצמן את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, לפעול מול בית החולים על מנת להבטיח את הרצף הטיפולי במחלקה, מתוך דאגה לשלומם ובריאות הילדים ובני משפחותיהם. משרד הבריאות פועל מזה תקופה ארוכה למצוא פתרון בין הנהלת הדסה למנהל המחלקה. אנו מצרים על הגעת הצדדים למבוי סתום ואנו בטוחים כי רק טובת הילדים לנגד עיני כל הצדדים.

"מנכ"ל משרד הבריאות נועד באחרונה עם נציגי הרופאים, כדי להבטיח שהמשבר הפוקד את המחלקה לא יפגע בילדים וכי כל מצב שייוצר הינו הדרגתי וכולל חלופות אפשריות לפי שלבים ולאורך זמן. שר הבריאות קורא לצדדים להגיע לעמק השווה לטובת הילדים. במקביל שוחח שר הבריאות עם מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין, והבהיר כי יש להבטיח שהמחלקה תישאר ערוכה למענה מתאים בכל סיטואציה אפשרית. משרד הבריאות ימשיך לפעול בכל דרך, גם במהלך החודשים הקרובים עד מועד הכניסה האפשרית של ההתפטרות לתוקף, לסייע להדסה ולרופאי המחלקה, לוודא את השמירה על הרצף הטיפולי לטובת הילדים".

זאב רוטשטיין לשעבר מנהל בית חולים הדסה מתראיים ליעקב אילון בתוכנית וואלה! TALK. ראובן קסטרו
"כשבולדוזר צריך לעבור הוא עובר". רוטשטיין/ראובן קסטרו

בריאיון ליעקב אילון ששודר באולפן וואלה! NEWS בשבוע שעבר, לא היסס מנכ"ל הדסה להתייחס לתדמיתו השנויה במחלוקת. "מה שאופייני לבולדוזר, זה שכשהוא צריך לעבור הוא עובר. לא חושב שעברתי חוק, אבל יש ביורוקרטיה נוראית במדינה. לוקח לך שנים לקבל היתרים והסכמים, אבל אתה רוצה לעשות, החיים קצרים והחולים עומדים בפתח. אם הייתי צריך לחכות עד שכל הפקידים יתרצו ויגידו 'כן', בית החולים היה נשאר בצריפים", אמר.

הדרך להבראת הדסה - ומערכת הבריאות הישראלית כולה - על פי רוטשטיין, עוברת בשילוב כוחות קולקטיבי ובהפחתת האינטרסים האישיים. "זה לא פשוט שמכניסים לרופא חצי מהמשכורת הכוללת שלו וזה לא הופך אותו לאויב שלך. אתה צריך לשמור עליו בהמשך. אני לא מכיר מפעל שמצטמצם בלי לפגוע. אני מקווה שכל הגורמים ישלבו ידיים כי הדסה באמת חשובה למדינת ישראל, ולכן אני שם. במערכת הבריאות יש מקומות להתייעל, תמיד יש לאן ואיך, אבל אין לי ספק שמתחייבת רפורמה שתסדיר את השירותים בצורה כזאת שיהיה מספיק כסף לכל אחד במדינה. הסל שלנו רחב אבל היכולות עולות כל הזמן. אני אישית מודה שקניתי תרופה למישהו יקר לי, נגד מחלת סרטן. שילמתי 16 וחצי אלף שקל על תרופה לשבוע. הציבור לא יכול לעמוד בזה, וצריך לעשות משהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully