וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מכחיש את טענות טראמפ: "לא עקבנו אחר אף אזרח אמריקני"

4.3.2017 / 19:58

שעות לאחר שנשיא ארצות הברית האשים את קודמו שצותת לו במהלך מסע הבחירות בשנה שעברה, הודף אובמה את ההאשמות: "לא הנשיא ולא אף גורם אחר בבית הלבן התערב בחקירות עצמאיות שהוביל משרד המשפטים, כל טענה אחרת היא פשוט שגויה"

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה והנכנס דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול 20 בינואר 2017. GettyImages
אובמה וטראמפ/GettyImages

נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה הכחיש הערב (שבת) את הטענות של הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ, שלפיהן הורה לצותת לו בתקופת הבחירות לנשיאות בשנה שעברה. "לא אובמה ולא אף גורם בבית הלבן הורה לנהל מעקב אחר אף אזרח אמריקני. כל טענה אחרת היא פשוט שגויה", מסר דובר מטעם אובמה.

טראמפ טען מוקדם יותר היום כי אובמה דאג שיצותתו לשיחות הטלפון שלו במגדלים הנושאים את שמו במהלך קמפיין הבחירות. "דבר לא נמצא, זה מקארתיזם!", האשים טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "האם זה חוקי שנשיא מכהן יאזין למועמד לנשיאות לפני הבחירות? שפל חדש! אני בטוח שעורך דין טוב יכול להפוך את זה לתיק מעולה".

טראמפ הוסיף כי אובמה הוא "איש רע או חולני", והשווה את מעשיו של אובמה לנשיא ניקסון, שהודח בעקבות פרשת ווטרגייט שפרצה בעקבות האזנות למטה המפלגה הדמוקרטית במהלך המרוץ לבית הלבן ב-1972.

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה והנכנס דונלד טראמפ, וושינגטון. 20 בינואר 2017. GettyImages
"אובמה הוא איש רע או חולני". טראמפ וקודמו בתפקיד ביום ההשבעה/GettyImages

"כלל בסיסי של ממשל אובמה היה שאף גורם רשמי בבית הלבן לא התערב בחקירות עצמאיות שהוביל משרד המשפטים", נכתב בהודעה שפרסם קווין לואיס, דוברו של הנשיא לשעבר, במה שעשוי להוות רמז לכך שהתנהלה חקירה של אחד מגורמי הממשל שנגעה לטראמפ בתקופה שלפני ניצחונו בבחירות על הילרי קלינטון.

עוד קודם להודעת אובמה, צייץ בן רודס, אחד מיועצו הקרובים של הנשיא לשעבר בעת כהונתו, כי אף נשיא אינו יכול להורות על האזנות. "ההגבלות האלה הוטלו כדי להגן על אזרחים מפני אנשים כמוך", כתב רודס.

דבריו של טראמפ מגיעים ברקע הסערה על קשריו לכאורה של הנשיא החדש ושל בכירי ממשלו ומטה הבחירות שלו לממשל הרוסי ולסוכנויות ביון של הקרמלין. בעוד שפגישות עם נציגים זרים אינן מנוגדות לחוק, החשש הוא כי הפגישות בין בכירי מטה טראמפ, ובהם גם התובע הכללי ג'ף סשנז, לגורמים רוסים שימשו כפלטפורמה לשיתוף פעולה חשאי כלשהו.

טראמפ לא הציג הוכחות לטענותיו, והסביר כי "בדיוק גילה" את הדברים. עם זאת, נראה כי הפנה בדבריו לשורה של פרסומים בכלי תקשורת בארצות הברית, הראשון שבהם ביום שלפני הבחירות, ולפיהם ביקשה הבולשת הפדרלית (FBI) צו מבית המשפט שיאפשר לה להאזין לבכירים בקמפיין טראמפ במסגרת צו FISA, הניתן על ידי בית המשפט במקרה של חשד למגע עם סוכן זר.

לפי החוק האמריקני, האזנות סתר אינן חוקיות, משום שהן פוגעות בזכות לפרטיות. ואולם, חוק משנת 1978, מאפשר האזנות שכאלה בתנאי שיש חשד סביר שהבנאדם אשר לו מבקשים להאזין הוא סוכן זר. אם הבקשה מתייחסת לתושב ארצות הברית, הרי שכדי לאשר האזנה יש צורך להוכיח חשד סביר לכך שפעולותיו של האדם האמור קשורות בריגול או במעשים דומים אשר מפרים את החוק בארצות הברית.

באתר Heat Street פורסם כבר לפני ארבעה חודשים כי ה-FBI ביקש ואף קיבל בחודש אוקטובר שעבר צו FISA כדי לבחון "קשרים של אזרחי ארצות הברית המעורבים בקמפיין של טראמפ מול רוסיה". לפי הדיווח ההוא, הצו כלל באופן פוטנציאלי גם את טראמפ עצמו. ב"גרדיאן" הבריטי דווח בחודש ינואר, כי הבולשת ביקשה מבית המשפט להאזין לארבעה מחברי הקמפיין של טראמפ, ונענתה בסירוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully