וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסערה: פרס ישראל יוענק ליוצא עדות המזרח

2.3.2017 / 0:22

פרופ' יוסף ירדן ממכון ויצמן זכה בפרס בחקר מדעי החיים על תרומתו לפיתוח תרופות אנטי-סרטניות. בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי למרות דוח מבקר בנושא, כל חמשת הזוכים שהוכרזו השנה היו אשכנזים

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: הגשת המלצות הוועדה להעצמת הזהות המזרחית במערכת החינוך, יולי 2016)

פרופ' יוסף ירדן זכה בפרס ישראל בחקר מדעי החיים. ירדן הוא בן עדות המזרח הראשון שזוכה השנה בפרס אחרי שכל הזוכים שהוכרזו עד כה, וכמוהם גם הזוכים אשתקד, הם ממוצא אשכנזי. שר החינוך נפתלי בנט הודיע אתמול (רביעי) על זכייתו של ירדן, פרופסור במכון ויצמן ומחשובי חוקרי הסרטן בעולם.

חברי ועדת הפרס כתבו כי "בשורה ארוכה ונמשכת של תגליות פורצות דרך, הביאה עבודתו של פרופ' ירדן לזיהויים של קולטנים של גורמי גידול, האחראים לוויסות תהליכי חיים מרכזיים בתא, להבנת דרך פעולתם, ולגילוי השיבושים החלים בהם ותורמים להתפתחות התהליך הסרטני. על בסיס תגליות אלה, פותחה שורת תרופות אנטי-סרטניות, שחלקן כבר מצוי בשימוש נרחב. עבודתו של פרופ' ירדן הינה מופת של מחקר ביולוגי חלוצי, שתוצאותיו מיושמות ליד מיטת החולה".

עוד בנושא:
בלי מזרחים וערבים: רשימת הזוכים בפרס ישראל כוללת אשכנזים בלבד
סערת פרס ישראל: השרה רגב יוזמת דיון דחוף בכנסת
רגב על סערת פרס ישראל: "הוועדה לא מצאה ערבי או מזרחי אחד ראוי?"

שחקן מכבי תל אביב אוסקר סקאריונה. ויקיפדיה, אתר רשמי
"בחירה עם מסר לאומי". פרופ' ירדן/אתר רשמי, ויקיפדיה

ירדן נולד בטבריה ב-1952 להורים שעלו ממקנס, מרוקו. בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי למרות דוח מבקר המדינה משנת 2010 שדרש להקים ועדה שתבחן כיצד להרחיב את "מעגל מקבלי הפרס ויאפשרו את הענקתו גם לבאים מקבוצות אוכלוסייה נוספות", חמשת הזוכים שהוכרזו עד כה אשכנזים במוצאם, וכמוהם גם עשרה מתוך 11 הזוכים אשתקד. הבחירה באשכנזים בלבד גרמה לסערה.

חמשת הזוכים הנוספים השנה הם פרופ' אריה ורדי במוזיקה, פרופ' יהודה ליבס במחשבת ישראל, פרופ' מלכה מרגלית בחקר החינוך ופרופ' אורי שקד בחקר ההנדסה. המגמה הייתה כזו גם בשנה שעברה, ולא היה יהודי מזרחי או ערבי אחד, כאשר אחת מתוך 11 הזוכים היא בת לאב שעלה מטורקיה ושורשיו במגורשי ספרד.

שרת הספורט מירי רגב. יותם רונן
"היום ישראל כולה זכתה". רגב/יותם רונן

שרת התרבות, מירי רגב, אמרה על זכייתו: "אני מברכת את פרופ' ירדן, שעלה לגדולות והביא בשורה לאנושות כולה במחקריו. זוהי בחירה מצוינת. אני מברכת את שר החינוך בנט על הבחירה בפרופ' ירדן כחתן פרס ישראל".

רגב הוסיפה: "אני מאמינה שפרס ישראל צריך לתת ביטוי למגוון של החברה הישראלית. עדות מזרח לצד עדות מערב, יהודים וערבים, חרדים וחילונים, נשים וגברים. היום ישראל כולה זכתה. זהו פרס אישי לאדם, אבל יש בו מסר לאומי - צדק חברתי. צדק תרבותי. ישראל חזקה, היא ישראל שמעניקה מקום לכולם".

(עדכון ראשון: 23:46)

  • עוד באותו נושא:
  • פרס ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully