וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ תקף את האנטישמיות בנאום ראשון בקונגרס: "לגנות את הרוע"

1.3.2017 / 6:30

בנאום ראשון מאז השבעתו גינה טראמפ את התקריות הגזעניות האחרונות בארצו. הוא הוסיף כי יש לשנות את מדיניות ההגירה כדי להיאבק בפשיעה ואף לסייע למהגרים עצמם. הוא הצהיר שיגיש תקציב תשתיות של טריליון דולר ויגדיל את הוצאות הצבא

רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר הלילה (שלישי), בנאום ראשון בפני הקונגרס כי כאומה, ארצות הברית אינה יכולה לסבול התקפות גזעניות. "הלילה אנו מציינים את סיומו של חודש המורשת השחורה ונזכרים בדרך שעברה ארצנו לכינון זכויות אזרח ובעבודה שעוד יש בפנינו", פתח הנשיא את דבריו. "האיומים האחרונים כלפי מרכזי קהילה יהודיים והשחתת בתי הקברות היהודים, כמו גם תקרית הירי בקנזס בשבוע שעבר, מזכירים לנו שעל אף שאנו חלוקים בנושאים פוליטיים אנו אומה העומדת יחד בגינוי השנאה והרוע בכל צורותיהם", אמר.

"כל דור אמריקני מעביר לבא אחריו לפיד של אמת, חירות וצדק בשרשרת בלתי נשברת עד לימינו אנו. הלפיד הזה הוא עתה בידינו ואנו נשתמש בו כדי להביא אור לעולם", הוסיף טראמפ. "אני נמצא כאן הלילה כדי להציע מסר של אחדות וכוח. זהו מסר המגיע מעומקי לבי".

במהלך דבריו חזר טראמפ על הקריאה להניח בצד "מחלוקות קטנוניות" בין רפובליקנים לדמוקרטים ולשתף פעולה כדי להשיב את המדינה לגדולתה. הוא חזר על כמה מהנושאים שעמדו בלב קמפיין הבחירות שלו, כגון הצורך להשקיע תקציבים בצרכי פנים וקריאה לבעלות בריתה של ארצות הברית מעבר לים להרחיב את הוצאות הביטחון שלהן. הוא אף הזכיר בהקשר זה את המחויבות של ארצו לסייע לביטחונה של מדינת ישראל. עם זאת, טראמפ נמנע מלהזכיר בדבריו את רוסיה, על אף שבעבר קרא לשיפור היחסים עם מוסקבה.

עוד בוואלה! NEWS:
איזנקוט על דוח צוק איתן: "הופקו לקחים; צה"ל לא חסין מביקורת"
ביקר את השלטון ושילם: אחיינו של סאדאת הודח מהפרלמנט במצרים
דור נהרג בתאונת אופנוע בבוליביה: "חיוכו יישאר חרוט בזכרוננו"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום ראשון בקונגרס, 1 במרץ 2017. רויטרס, רויטרס
"לא נרשה לארצנו להפוך למקלט לקיצוניים". טראמפ, הלילה/רויטרס, רויטרס

בהמשך הנאום קרא טראמפ לאכיפה של חוקי הגירה על מנת לחלץ ערים רבות שנקלעו למצוקת פשע וכלכלה מדשדשת. "על ידי אכיפת חוקי ההגירה, אנחנו נעלה משכורות, נחסוך מיליארדי דולרים ונגרום לקהילות שלנו להיות בטוחות עבור כולם. אנחנו רוצים שכל האמריקנים יצליחו אבל זה לא יכול לקרות בסביבה של כאוס", אמר.

הוא הוסיף כי בקרוב תחל בנייתה של החומה בגבול הדרומי עם מקסיקו ואמר כי "אנחנו מוציאים את הרעים החוצה כפי שהבטחתי". לדבריו, ממשלו נוקט באמצעים שונים על מנת להגן על המדינה מטרור אסלאמי קיצוני. "לפי הנתונים מרבית מתקפות הטרור מאז 11 בספטמבר הגיעו מחוץ לארצות הברית. זה חסר אחריות לאשר כניסה ממקומות שבהן סינון ובידוק ראוי לא יכולים להתבצע. לא נרשה לארצנו להפוך למקלט לקיצוניים", אמר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
חברות בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית מתכנסות לקראת נאומו של טראמפ, 1 במרץ 2017. רויטרס, רויטרס
"מסר של אחדות". חברות בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית נערכות לנאום, הלילה/רויטרס, רויטרס

לדברי טראמפ, ממשלו עובד על נהלי סינון חדשים למהגרים ויציג בקרוב צעדים חדשים "שישמרו בחוץ את מי שרוצים להזיק לנו". בנוסף התייחס הנשיא לאיום הנשקף מארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואמר כי הנחה את משרד ההגנה לקדם תכנית להשמדתו. "נעבוד יחד עם בנות בריתנו, וכן אלו בעולם המוסלמי, כדי למחות את האויב הנתעב הזה מעל פני כדור הארץ", אמר והוסיף כי יקדם סנקציות על איראן, בשל ה"ברית האיתנה שלנו עם ישראל".

בהמשך דבריו קרא הנשיא לכונן רפורמת הגירה שתאפשר את כניסתם למדינה של מי שיכולים לתמוך בעצמם כלכלית. "אני מאמין שרפורמה חיובית בהגירה אפשרית אם נתמקד בלשפר את העבודות באמריקה, וכן את הביטחון והכבוד לחוק", אמר. לדבריו, שינוי תפיסה בקליטת המהגרים יסייע למשפחות אזרחים ותיקים וחדשים מבחינה כלכלית ויקדם אותם לקראת הצטרפות אל מעמד הביניים. טראמפ צפוי לחתום בהמשך היום על צו נשיאותי חדש בנושא ההגירה. סוכנות הידיעות "אי-פי" דיווחה זמן קצר לאחר נאומו כי בכירי ממשל שנחשפו לצו טוענים כי הוא יסיר את ההגבלה על כניסת אזרחי עיראק למדינה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום ראשון בקונגרס, 1 במרץ 2017. רויטרס, רויטרס
"אכיפת חוקי ההגירה תסייע להעלאת משכורות". טראמפ, הלילה/רויטרס, רויטרס

שעות ספורות לפני שעלה טראמפ לשאת דברים פרסם העיתון "ניו יורק טיימס" כי בשיחה סגורה עם מגישי מהדורות חדשות ברשתות הטלוויזיה אותת הנשיא על כוונתו לשנות גישה בנושא ההגירה. גורמים שנכחו בשיחה אמרו לעיתון כי טראמפ רמז שהשינוי עשוי לאפשר למיליוני מהגרים חסרי מסמכים רשמיים לקבל מעמד חוקי, כל עוד לא ביצעו פשעים חמורים וכן לאפשר מתן אזרחות למהגרים שהגיעו למדינה כילדים. אולם תוכן נאומו היה שונה מעט, ובמהלך דבריו הכריז הנשיא על הקמת יחידה ממשלתית שתסייע ל"קורבנות פשעים שביצעו מהגרים". טראמפ אף ביקש לכבד את משפחותיהם של קורבנות פשעים כאלה שנכחו ביציע האורחים, אך ברקע נשמעו קולות מחאה קלים.

טראמפ אמר עוד כי יציג לקונגרס בקשה לאשר תקציב בסך טריליון דולר להשקעה בתשתיות, הן באמצעות מימון ממשלתי והן ממקורות פרטיים. זאת, מתוך מטרה ליצור מיליוני משרות חדשות ולאור העקרונות של העסקת אזרחים אמריקניים ורכישת תוצרת מקומית.

במהלך דבריו חזר טראמפ על קריאתו לבטל את רפורמת הבריאות של קודמו, המכונה "אובמה-קר" ולקדם ביטוח רפואי זול יותר שיאפשר כיסוי רחב יותר. הוא אף קרא לחברי הבית הדמוקרטים "לשלב ידיים" ולהצטרף למהלך. אולם, דבריו בנושא זכו למחיאות כפיים מצד חברי המפלגה הרפובליקנית בעוד שבספסלים של הדמוקרטים נותרה דממה. מנהיגת המיעוט הדמוקרטי, ננסי פלוסי, אף נראתה מנענעת את ראשה בשלילה במהלך חלק זה של הנאום.

אלמנתו של חייל הנחתים שנהרג בתימן לצד איוונקה טראמפ במהלך נאומו הראשון של טראמפ כנשיא. רויטרס, רויטרס
"נסייע לוותיקי הצבא". איוונקה טראמפ לצד אלמנתו של חייל הנחתים אוונס, הלילה/רויטרס, רויטרס

טראמפ הוסיף עוד כי יגיש לאישור הקונגרס תקציב ביטחון להעצמת הצבא תוך הסרת המגבלה על הוצאה ביטחונית. "נגדיל גם את הסיוע לוותיקי הצבא, הם שירתו אותנו ועתה עלינו לשרת אותם", אמר וביקש להודות לקארין אוונס, שבעלה חייל הנחתים, וויליאם, נהרג בפשיטה בתימן בחודש שעבר, שנכחה ביציע האורחים לצד בתו, איוונקה. כל הנוכחים באולם קמו לכבודה של אוונס הנרגשת ומחאו לה כפיים במשך דקות ארוכות.

בהמשך נדרש טראמפ לסוגיית יחסה של ארצות הברית למוסדות גלובליים ואמר כי ארצו רוחשת כבוד לארגונים כמו נאט"ו והאו"ם. הוא הוסיף כי ארצות הברית נותרת מחויבת לבעלות בריתה חברות נאט"ו וברחבי העולם, אך אמר כי עליהן לשאת גם כן בנטל ההוצאה הביטחונית.

לדבריו, ארצו מכבדת את עצמאותן ואת הריבונות של אומות העולם. "אמריקה מכבדת את זכותן של כל המדינות לשרטט לעצמן נתיב", אמר. "תפקידי הוא לייצג את ארצות הברית, אבל אנו יודעים שמצבנו יהיה טוב יותר ככל שיהיו פחות מלחמות". עוד אמר טראמפ כי ארצו "מוכנה למצוא חברים חדשים וליצור שותפויות חדשות", על סמך אינטרסים משותפים. "אנחנו מעוניינים בהרמוניה וביציבות. לא במלחמה ובסכסוך", הוסיף.

סגן הנשיא מייק פנס ויו"ר בית הנבחרים פול ראיין בטרם נאום טראמפ בקונגרס, 1 במרץ 2017. רויטרס, רויטרס
סגן הנשיא מייק פנס ויו"ר בית הנבחרים פול ראיין, לפני הנאום הלילה/רויטרס, רויטרס

יושב ראש בית הנבחרים, פול ראיין, אמר בטרם הנאום כי "זו תהיה הזדמנות לעם ולנציגיו לשמוע ישירות מן הנשיא על החזון והתכניות שלו". בבית הלבן הוסיפו בהודעה שפורסמה אמש כי "הנשיא יוכל להעביר את המסר שלו ישירות לעם האמריקני, בעודו מתקדם לעבר יישום התכניות שלו בנושאים רבים". גורם בבית הלבן אמר כי נושא הנאום הוא "חידוש הרוח האמריקנית, חזון אופטימי לכל האמריקנים".

הופעתו של הנשיא הלילה בפני הקונגרס מגיעה גם על רקע קריאות של חברי הבית למנות תובע מיוחד לחקירת הקשרים בין רוסיה לקמפיין של טראמפ בבחירות לנשיאות בשנה שעברה. הקריאות מגיעות בעיקר מצד הדמוקרטים, אך גם מצד נציגים רפובליקנים, בטענה שהתובע הכללי, ג'ף סשנס, צריך לפסול עצמו מטיפול בנושא. טראמפ עצמו הדף אתמול שוב את הטענות על קשרים בין אנשיו ובין הקרמלין, וכינה אותן "חדשות מזוייפות".

מחוקק יהודי בפנסילבניה טען כי טראמפ רמז שמקור האיומים שמגיעים למרכזים היהודיים ברחבי ארצות הברית הוא מהקהילות היהודיות עצמן. ג'וש שפירו, התובע הכללי של פנסילבניה שנכח בפגישה בבית הלבן, אמר שטראמפ האשים כי האיומים הם חלק ממאמץ אפשרי "לגרום לנו להיראות רע". "הוא פשוט אמר, 'לפעמים זה ההפך'. זה לא נשמע לי הגיוני", אמר שפירו.

(עדכון ראשון: 22:00)

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס לפני נאום טראמפ בקונגרס, 1 במרץ 2017. רויטרס, רויטרס
הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס, לפני הנאום הלילה/רויטרס, רויטרס
הפגנות בניו יורק נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 21 בינואר 2017. אליה רודה, מערכת וואלה! NEWS
"חזון אופטימי לכל האמריקנים". הפגנות נגד טראמפ בניו יורק, יממה לאחר השבעתו בינואר/מערכת וואלה! NEWS, אליה רודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully