וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי גרעיני רוסי או טיוח דליפה: רמות קרינה חריגות באירופה

מטוס "רחרחן" של צבא ארה"ב נחת בבריטניה ומשם המריא צפונה, כדי לבחון את מקור התפשטותו של חומר רדיוקאטיבי שקשור גם לפצצות גרעין. ואולם, ייתכן שגם תאונה במפעל תרופות אחראית לתופעה

מטוס WC-135 קונסטנט פיניקס, המיועד לאיתור פעילות גרעינית חריגה. רויטרס
משימה שגרתית? המטוס "הרחרחן"/רויטרס

צבא ארצות הברית שלח לאירופה מטוס מיוחד במטרה "לרחרח" אחרי עלייה מסתורית ברמות הקרינה ברחבי היבשת – כך דיווח אתמול (רביעי) האינדיפנדנט הבריטי. כלי הטיס, WC-135 קונסטנט פיניקס, נחת בבסיס אווירי בסארי, שבדרום-מזרח אנגליה. הוא חלף בשמי נורבגיה וים ברנץ שמצפון לרוסיה בחוג הארקטי, בניסיון להתחקות אחרי מקור הקרינה.

כלי הטיס יכול לזהות פיצוצים גרעיניים מהאוויר וכן פעילות רדיואקטיבית שנגרמת כתוצאה מתאונות כפי שאירע באסון צ'רנוביל ב-1986. החומר הרדיואקטיבי יוד-131 התגלה בינואר בנורבגיה, ומאז אותרו כמויות קטנות של החומר במקומות אחרים באירופה.

לא ברור מה מקור התפשטות החומר, אולם אחת התיאוריות גורסות כי ייתכן שזו תוצאה של ניסוי גרעיני סודי שקיימה רוסיה, בשל הימצאות יוד-131 בצפון נורבגיה. עם זאת, על אף שהחומר לרוב מקושר לפצצות גרעין, אחרי ניסויים הוא לרוב נמצא יחד עם חומרים רדיואקטיביים אחרים, מה שלא אירע במקרה זה. החומר משמש גם לטיפולים בסרטן ובמחלות אחרות, ולכן ייתכן שמדובר בדליפה מחברת תרופות שלא דיווחה על התקלה לרשויות.

דובר מטעם חיל האוויר של צבא ארצות הברית מסר כי המטוס נחת באירופה כחלק "ממשימה מתוכננת ושגרתית, שתוכננה מראש". לדבריו, "כל דבר אחר שנאמר בנושא הוא חסר ביסוס". לפי סוכנות הביטחון הגרעינית של צרפת, לא נשקפת סכנה מידית מהחומר שנמצא ברחבי היבשת.

עוד ידיעות מהעולם
המבצע לשחרור מוסול: כוחות הביטחון של עיראק פרצו לנמל התעופה
טראמפ נסוג מ"חוק השירותים" של אובמה למען הטרנסג'נדרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully