וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: לא משנה כמה נדבר על אנטישמיות - זה לא מספיק לכם

דובר הבית הלבן ביטל את הביקורת על הגינוי מצדו של הנשיא טראמפ להשחתת בית קברות יהודי - באיחור ותחת לחץ - וטען כי "עם הזמן יכירו במחויבות שלו לזכויות אזרח". טראמפ: "אני מגנה אנטישמיות בכל הזדמנות"

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

דובר הבית הלבן שון ספייסר התייחס אמש (שלישי) בתדרוך לעיתונאים לטענות כי הנשיא דונלד טראמפ אינו מגנה אנטישמיות, וטען כי "זה אירוני, שלא משנה כמה פעמים הוא ידבר על זה, זה אף פעם לא יהיה מספיק".

ספייסר אמר את הדברים בתגובה לשאלה של כתבת על הודעה חריפה שיצאה מוקדם יותר היום מ"מרכז אנה פרנק", ובה ביקורת על תגובתו של טראמפ היום להשחתת עשרות קברים בבית קברות יהודי במיזורי. בריאיון לכתב רשת MSNBC קרייג מלווין, ביקש טראמפ להבהיר כי הוא מגנה אנטישמיות "באופן ברור, ואני עושה זאת בכל הזדמנות שיש לי".

"אנטישמיות היא דבר נורא, שחייב להיפסק", הוסיף טראמפ, על רקע עלייה חדה בהיקף מתקפות או איומים נגד יהודים מאז כניסתו לבית הלבן - שעברו לרוב ללא תגובה של ממש מצדו. הנשיא, בתום סיור במוזיאון הלאומי להיסטוריה אפרו-אמריקנית, קרא: "המתקפות האנטישמיות נגד הקהילות היהודיות שלנו והמרכזים הקהילתיים שלה מכאיבות, ומהוות תזכורת עצובה לעבודה שנותרה על מנת לעקור מהשורש את השנאה, את הדעות הקדומות ואת הרוע".

עוד בוואלה! NEWS:
אלפים הפגינו נגד טראמפ ברחבי ארה"ב: "לא הנשיא שלי"
טראמפ לא מרפה משבדיה: עשו לי טובה, ההגירה שלהם לא עובדת
הפיגוע שלא היה והבמאי היהודי: "סערת שבדיה" מסבכת את טראמפ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ המוזיאון הלאומי להיסטוריה ותרבות אפריקאית-אמריקאית, וושינגטון. 21 בפברואר 2017. רויטרס
"הכי פחות אנטישמי". טראמפ, אתמול/רויטרס

סטיבן גולדשיין, מנכ"ל מרכז אנה פרנק, טען בהודעה רשמית כי "ההכרה של הנשיא באנטישמיות היא מעט מדי ומאוחר מדי". לדבריו, מדובר ב"פלסטר על הסרטן של אנטישמיות שזיהם את הממשל שלו. ההצהרה מהיום היא פסיק קטן של התנשאות לאחר שבועות של מעשים גרוטסקיים והשמטות שמשקפות אנטישמיות, וסירוב לתקן".

"אל תטעו: האנטישמיות של ממשלו היא החמורה ביותר שראינו מכל ממשל עד כה", הוסיף גולדשטיין. "רק כהנשיא טראמפ יגיב לאנטישמיות באופן נחרץ ובזמן אמת, ללא התחננות או לחץ, נוכל להגיד באמת לומר שהוא שינה שינה כוון". הוא הבהיר: "לא הגענו לרגע הזה".

גם יריבתו של טראמפ בבחירות לנשיאות, שרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון, התייחסה לנושא בהודעה שפרסמה היום בחשבון הטוויטר שלה. "איומים על מרכזים קהילתיים יהודיים, השחתת בתי קברות והתקפות ברשת הם מדאיגים כל כך וחייבים להיעצר", הבהירה קלינטון. "כולם חייבים לצאת נגד זה, החל בנשיא ארצות הברית", הוסיפה, בהתייחסות לכך שבמשך שעות רבות לא נשמעה תגובה מטראמפ להשחתת המצבות – והוא לא התייחס בתקופה האחרונה לדיווחים על אירועים אנטישמיים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הדובר ספייסר טען הערב כי "הנשיא הבהיר מהיום שהוא נבחר ובמהלך הקמפיין שהוא רוצה לאחד את המדינה". לדבריו, "הוא גינה באופן ברור אנשים שרוצים לתקוף אחרים בגלל הדת שלהם, המגדר שלהם, צבע העור שלהם. הוא ימשיך להילחם בכך, אין לכך מקום בממשל הזה".

"היום הנשיא מסר הצהרה חזקה באופן שלא יתואר, בכל הנוגע לגינוי של פעולות נגד מרכזים קהילתיים יהודיים, אבל אני חושב שהוא היה ברור עוד לפני כן כי הוא רוצה לאחד את המדינה, ולא ליצור פילוג, במיוחד בתחומים האלה", הוסיף ספייסר, "ראיתי את ההצהרה, הייתי רוצה שהם ישבחו את הנשיא על המנהיגות שלו - אבל עם הזמן הם יכירו במחויבות שלו לזכויות אזרח ולשוויון".

עשרות מצבות בבית קברות יהודי סמוך לעיר סנט לואיס ניזוקו או הותקו ממקומן. רויטרס
בית הקברות במיזורי שהושחת/רויטרס

הלילה דווח ברשת "פוקס" ובכלי תקשורת נוספים כי עשרות מצבות בבית קברות יהודי סמוך לעיר סנט לואיס שבמיזורי ניזוקו או הותקו ממקומן. המשטרה המקומית פתחה בחקירת האירוע, ומנסה לברר מי פגע בקברים בבית העלמין "חסד של אמת". המשטרה לא הצהירה אם היא חוקרת את השחתת המצבות כפשע שנאה או פעולה אנטישמית.

עם זאת, דווח כי החוקרים, שבוחנים את מצלמות האבטחה באזור, מאמינים שארגון כלשהו עומד מאחורי המעשה, וכי לא מדובר בפעילות של אדם אחד. הקברים שהושחתו היו בחלקה ישנה של בית הקברות, רובם נחפרו לפני 1960. החקירה בנושא נערכת ברקע עלייה שנרשמה במקרי אנטישמיות ברחבי ארצות הברית בשבועות האחרונים, במקביל לעשרות התרעות על פצצות במרכזי קהילה יהודיים במדינה, ויש הרואים ברטוריקה של הנשיא טראמפ כגורם המעורר את האנטישמיות מרבצה.

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ואשתו קארן בביקור במחנה הריכוז דכאו, גרמניה. 19 בפברואר 2017. AP
"לעולם לא נשכח את הפשעים שנעשו נגד היהודים והאחרים". פנס בדכאו/AP

בתחילת השבוע ביקר סגן הנשיא מייק פנס בדכאו שבגרמניה, וסייר במחנה הריכוז שבו נספו כ-30 אלף בני אדם, רובם יהודים, במהלך מלחמת העולם השנייה. פנס הגיע למקום יחד עם אשתו, קרן, ובתם בת ה-23 שרלוט, והשלושה צפו במוצגים במחנה לשעבר שהוקם בידי הנאצים ליד מינכן ב-1933. לאחר הביקור צייץ פנס: "היה סיור מרגש היום בדכאו, לעולם לא נשכח את הפשעים שנעשו נגד היהודים והאחרים בשואה".

במסיבת עיתונאים שערך ביום חמישי טראמפ הוא התפרץ על עיתונאי חרדי שביקש שיגנה את מקרי האנטישמיות שנמצאים בעלייה מאז כניסתו לבית הלבן. הנשיא קטע אותו, הורה לו לחזור לשבת ואמר: "אני האדם הכי פחות אנטישמי והכי פחות גזען שתכיר בחייך". כמו כן, ביום השנה הבינלאומי לשואה שנערך בסוף החודש שעבר פרסם הבית הלבן הודעה כללית ולא מפורטת, שבה גינה את "הטרור הנאצי", אך לא ציין את קורבנותיו היהודים של היטלר או את חשיבות הדמוקרטיה כלקח מהשואה.

(עדכון 16:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully