וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכנסת דנו בהתנהגות ח"כים בישיבות מליאה: "אירוע חגיגי הופך לג'ונגל"

20.2.2017 / 17:00

הדיון בוועדת הכנסת נערך בעקבות הישיבה לציון 68 שנים למשכן, שבה תקף השר לוין את נשיאת העליון בעוד הנוכחות במליאה הייתה דלה במיוחד. היו"ר אדלשטיין: "מנעתי מנשיאים להגיע לנאום כי ידעתי שח"כים לא יגיעו"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(סערה במליאת הכנסת במהלך שעת שאלות לראש הממשלה, בחודש שעבר)

ועדת הכנסת התכנסה הבוקר (שני) כדי לדון בנוכחות דלילה והתנהגות מבזה של ח"כים בישיבות מליאה מיוחדות. זאת, בעקבות הישיבה לציון 68 שנים לכינון הכנסת שהתקיימה בשבוע שעבר, שבה נכחו ח"כים בודדים ובמהלכה תקף שר התיירות יריב לוין את נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, שנכחה ביציע וגרם לעימות בין חברי הכנסת. יו"ר הכנסת ויוזם הדיון, יולי אדלשטיין, הציע לשקול את "התערבות ועדת האתיקה לחברי כנסת שנעדרים הרבה. זו חובה של כולנו להיות בישיבות האלה".

בין האירועים שהוזכרו במהלך הדיון היום בלטה דווקא הסערה שהתעוררה סביב נאומו של יו"ר הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, לפני שלוש שנים בכנסת, במהלכו אמר כי לישראלים מותר להשתמש ב-70 ליטר מים בעוד שלפלסטינים מותר להשתמש ב-17 ליטר. בתגובה צעק לעברו ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) והוצא מהמליאה בזמן שחברי הסיעה שלו נטשו אותה בזעם.

במהלך הדיון הציע אדלשטיין בנוסף "לשקול להוציא ח"כים מהמליאה בישיבות מיוחדות אחרי קריאה אחת בלבד לסדר". ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) אמרה כי "אין מנוס מלדון במכלול סדרי העבודה של הכנסת" והצרה על היעדרות שרים מהדיון. יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש (הליכוד), הציע "לשקול להעביר ישיבות מיוחדות לימים שני או רביעי", שבהם נוכחות הח"כים במשכן גדולה יותר.

עוד בוואלה! NEWS:
רגב על סערת פרס ישראל: "הוועדה לא מצאה ערבי או מזרחי אחד ראוי?"
שתי רקטות שנורו מסיני התפוצצו בשטח פתוח במועצת אשכול
ביקור ראשון? כשראש ממשלת סינגפור צינן את התלהבות נתניהו

דיון חגיגי לציון 68 שנים לקיומה של הכנסת. 14 בפברואר 2017. דוברות הכנסת יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
התעמת עם נשיאת העליון. לוין במהלך הדיון המיוחד, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת יצחק הררי

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) הודיע שיחרים את הישיבות המיוחדות עד ש"ייקבע עונש לחברי כנסת שמבזים את הכנסת בקריאות ביניים דווקא באירועים כאלה" והוסיף כי בשבוע שעבר יצא מהדיון לציון 68 לכינון הכנסת "עם דמעות בעיניים". לאחר הדיון, אמר גליק, "הלכתי להתנצל בפני נשיא המדינה בשם הכנסת. לא ידעתי איפה לקבור את עצמי מרוב בושה. אתה בא לאירוע חגיגי והוא הופך להיות ג'ונגל". יו"ר הוועדה קיש הציע כי קריאות ביניים בישיבות מיוחדות "יוגדרו עבירה אתית שוועדת האתיקה תדון עליה", אך ח"כים אחרים, בהם יואל חסון (המחנה הציוני) ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת), התנגדו לכך.

טיבי הציג עמדה ולפיה צריך לאפשר לח"כים להתבטא גם בישיבות מיוחדות. "כששר מנצל את המעמד לשלוח חצים לעבר נשיאת בית המשפט העליון, אני חושב שהח"כים מועלים בתפקידם אם לא מעירים לו", אמר. "מה אתם רוצים שלא נענה לו? נאור צריכה לקפוץ מעל היציע כדי להגיב? אתם רוצים לצמצם את כל האפשרויות של חבר כנסת להתבטא? צריך להיזהר עם ההגבלות".

ח"כ יהודה גליק באירוע שדולת התנ"ך בכנסת. 31 בינואר 2017. יוני ריקנר
"דמעות בעיניים". ח"כ גליק/יוני ריקנר

בדיון עלו גם טענות על הנוכחות הדלה של הח"כים בישיבות המיוחדות ועל כך שהן נקבעות בדרך כלל בימי שלישי, בהם ח"כים נעדרים מהכנסת. "חברי כנסת לא רואים את ימי שלישי כימי עבודה בכנסת", אמר יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, "צריך לשקול שלילת משכורת למי שלא מגיע בימי שלישי". מרכזת האופוזיציה, ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), אמרה כי "כל עוד לא ניקח על עצמנו את האחריות התרבותית, לא יקרה שום דבר". היא ציינה כי "אי אפשר להפריד בין הכנסת למליאה. כשאין כבוד לתקנון של הכנסת, אין כבוד גם במליאה".

בוועדה לא התקבלו החלטות. אדלשטיין הציע כי יתקיים דיון נוסף בעתיד על צעדים מעשיים נגד נוכחות דלה והתנהגות מבזה בישיבות כאלה. "זה לא עניין של קואליציה ואופוזיציה. נאלצתי בעבר למנוע מנשיאי מדינה לבוא לדבר בכנסת כי ידעתי שלא יגיעו ח"כים. אסור שזה יקרה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully