וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מתה האישה שהובילה לפסיקה בעד הפלות - והפכה לפעילה נגדן

ערעורה של נורמה מקורבי, שהייתה ידועה בשם הבדוי "ג'יין רו", לבית המשפט העליון הוביל לפסיקה התקדימית שעיגנה את זכות האישה לגופה. ברבות השנים היא הפכה לפעילה נגד הפלות והתחרטה על עתירתה. "הייתה הטעות הכי גדולה בחיי", סיפרה

נורמה מקורבי, שם בדוי ג'יין רו, פעילה נגד הפלות שהובילה את העליון בארצות הברית לפסיקה בעדן, פברואר 2017. AP
נורמה מקורבי בהפגנה נגד הפלות ב-1997/AP

נורמה מקורבי, הידועה תחת השם הבדוי "ג'יין רו", שהובילה את בית משפט העליון בארצות הברית להתיר בחוק הפלות, והפכה ברבות השנים לפעילה נגדן, הלכה לעולמה אתמול (שבת) בגיל 69. העיתונאי ג'ושוע פרייגר, שעבד על כתיבת ספר על חייה, מסר כי מקורבי מתה בבית אבות סיעודי בקייטי, טקסס, לצד משפחתה. לדבריו, היא מתה מכשל לבבי לאחר שהייתה חולה בזמן האחרון.

מקורבי, הייתה רווקה בת 22, מובטלת ובהריון השלישי שלה, ב-1969 כשביקשה לעבור הפלה בטקסס, שם ההליך היה לא חוקי למעט במקרים שבהם ההפלה נועדה להציל את חיי האישה ההרה. היא טענה כי נאנסה ולכן פנתה לבית המשפט כדי להתיר לה להפיל. בקשתה נדחתה והעתירה שהגישה, שכונתה "רו נגד ווייד", התגלגלה לפתחו של בית המשפט העליון. ב-1973 פסקו שבעה שופטים נגד שניים לטובתה בפסיקה שעיגנה זכויות הפלה, אף שעד אז מקורבי כבר ילדה ומסרה את בתה לאימוץ.

לקריאה נוספת:
הפלות, תאגידי ענק - והחומה בגבול: האם כך תשוב אמריקה לגדולתה?
ניצחון לתומכי ההפלות: העליון בארה"ב ביטל חוק המגביל את ההליך

נורמה מקורבי, שם בדוי ג'יין רו, פעילה נגד הפלות שהובילה את העליון בארצות הברית לפסיקה בעדן, פברואר 2017. AP
מקורבי בשנות ה-80/AP

עשורים אחר כך, מקורבי התקרבה לדת, הפכה לנוצרית אוונגליסטית, ואף הצטרפה לתנועה נגד הפלות. "העתירה הייתה אחת מהטעויות הגדולות שעשיתי בחיי", טענה במרוצת השנים. זמן קצר לאחר מכן היא שינתה את דרכיה והצטרפה לכנסייה הקתולית. "אני לא מאמינה בהפלות גם לא במצבים קיצוניים. אם האישה הרתה לאנס, מדובר עדיין בילד. אסור לך לפעול כאילו את אלוהים", סיפרה לסוכנות אי-פי ב-1998. העליון קבע כי זכותה של אישה לסיים את הריונה מעוגן תחת חופש הבחירה האישית בענייני משפחה, המוגן בידי החוקה.

אחרי הפסיקה של בית המשפט העליון, מקורבי חיה חיים שקטים במשך כמה שנים, בטרם חשפה כי היא זו "ג'יין רו" מהעתירה. היא גם הודתה כי שיקרה כשאמרה שההריון היה תוצאה של אונס. במהלך שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 היא הייתה דווקא פעילה בעד הפלות ועבדה תקופה במרפאת הנשים בדאלאס, שם בוצעו הפלות. בביוגרפיה שלה "אני היא רו:, חיי, רו נגד ווייד וחופש הבחירה", נכללו אמירות בעד זכויות האישה, לצד פרטים על משפחתה ועל חייה, שהיו רצופים קשיים. בספר היא סיפרה על הוריה הלא מתפקדים, על עבירות קטנות שביצעה, על התמכרות לסמים ולאלכוהול, על בעלה שהתעלל בה, על ניסיון התאבדות שעברה ועל משיכתה לנשים.

עם זאת, שנה לאחר מכן היא הוטבלה לעיני מצלמות טלוויזיה בידי המטיף הקיצוני פיליפ "פליפ" בנהאם, העומד בראש הארגון "המבצע להצלת אמריקה" הפועל נגד הפלות. מקורבי הצטרפה לארגון, ובחרה לוותר על יחסיה עם בת זוגה, קוני גונזלס. היא סיפרה כי מערכת היחסים בין השתיים הפכה אפלטונית בתחילת שנות ה-90 ולאחר שהתחזקה בדת טענה כי הומוסקסואליות היא חטא. בינואר 1998, בספר נוסף על חייה "נוצחתי בידי האהבה", יצאה בפומבי נגד הפלות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, וושינגטון, ארצות הברית. פברואר 2017. רויטרס
תומך באיסור הפלות. טראמפ/רויטרס

בחודש שעבר חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על צו נשיאותי האוסר על מימון פדרלי לארגונים בינלאומיים המספקים מידע על הפלות או מבצעים הליכים כאלה. הצו הוצא לראשונה בידי הנשיא רונלד רייגן אך בוטל תחת ממשלו של ביל קלינטון. אף שהמדיניות שמגדיר הצו לא משפיעה ישירות על שירותי הבריאות בתוך תחומי המדינה, טראמפ אמר כי הוא תומך באיסור הפלות.

למרות פסיקת העליון, כמה מדינות בארצות הברית עדיין מטילות מגבלות על הפלות. בחלקים רבים בארצות הברית נאלצות נשים לנסוע במשך שעות כדי לבצע הפלה משום שהגישה לשירותים אלה מוגבלת ביותר.

(עדכון ראשון: 22:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully