וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלזיה: נעצר חשוד רביעי בחיסול אחיו למחצה של שליט צפון קוריאה

המשטרה הודיעה כי נוסף לעצור, אזרח קוריאה הצפונית בן 46, נמשכים חיפושים אחר שלושה חשודים נוספים. הלילה בוצעה נתיחה נוספת בגופתו של קים ג'ונג נאם, ברקע דרישתה של פיונגיאנג כי תוצאותיה יישלחו אליה באופן מידי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(קוריאה הדרומית: ההתנקשות באחיו למחצה של קים ג'ונג און תוכננה מזה זמן רב)

משטרת מלזיה הודיעה הבוקר (שבת) על מעצר חשוד רביעי במעורבות בהרעלתו של באחיו למחצה של שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג נאם, בנמל התעופה בבירה קואלה לומפור בתחילת השבוע. נאם מת בדרכו לבית החולים לאחר שבא במגע עם הרעל. שתי נשים תועדו בקרבתו במצלמות האבטחה במקום טרם התמוטט.

החשוד, שנעצר אמש בתחומי מחוז סלנגור, שבו נמצאת קואלה לומפור, זוהה בשם רי ג'ונג צ'ול, אזרח קוריאה הצפונית בן 46, אך טרם נמסרו פרטים נוספים על החשדות נגדו. עוד נמסר כי המשטרה מחפשת אחר שלושה בני אדם הנוספים החשודים במעורבות בתקרית, נוסף לאלו שנעצרו עד כה. שתי צעירות נעצרו בימים האחרונים וכן אדם נוסף שהרשויות טענו שהוא בן זוגן של אחת מהן.

לקריאה נוספת:
החשודה ברצח אחיו של מנהיג צפון קוריאה: "חשבתי שזו תכנית מתיחות"
מלזיה: גופת אחיו של שליט קוריאה הצפונית לא תשוחרר ללא דגימת DNA
לואי ויטון וסנדלים: החיים השקטים אך הנהנתניים של הקוריאני שחוסל

שגריר קוריאה הצפונית במלזיה, קאנג צ'ול. AP
"מלזיה מנסה להסתיר משהו ומשתפת פעולה עם גורמים עוינים". צ'ול/AP

אתמול סיפרה אחת החשודות, סיטי עיישה בת 25 המחזיקה בדרכון אינדונזי, כי האמינה שהיא משתתפת בתכנית מתיחות ושהיא נשלחת לבצע מעשה קונדס שנועד לשעשע את הצופים. עיישה והעצורה הנוספת, דואן תי הואונג, בת 28 הנושאת דרכון מווייטנאם, סיפרו בחקירתן כי קיבלו תשלום בתמורה להסכמתן "להשתתף בתכנית" ולרסס על אנשים במקומות ציבורים חומר כלשהו. משטרת מלזיה מאמינה שהשתיים קיבלו תרסיס שהכיל חומר אחר, רעיל, לפני שנשלחו אל היעד האחרון שלהן – שהיה נאם.

אמש ערכו הרשויות בקואלה לומפור נתיחה נוספת בגופתו של נאם מאחר ותוצאותיה של הנתיחה הראשונה לא היו חד-משמעיות. שגריר קוריאה הצפונית במלזיה, קאנג צ'ול, אמר אמש לכתבים מחוץ לבית החולים בו נערכה הנתיחה כי פיונגיאנג חושדת שהרשויות המקומיות "מנסות להסתיר משהו" ואף "משתפות פעולה עם גורמים עוינים". השגריר הוסיף כי על מלזיה למסור באופן מידי את גופתו של נאם לארצו.

"החשודות שנעצרו אינן מתנקשות מקצועניות"

נאם, בן 46 במותו, היה בנו הבכור ביותר של השליט הקודם של המדינה הקומוניסטית המבודדת, קים ג'ונג איל. הוא בנה של סאנג היי-רים, שאביו לא נשא באופן רשמי. השליט הנוכחי, קים ג'ונג און, בן 33, הוא בנה של אישה נוספת שלא נישאה מעולם לרודן המנוח, קו יונג-הוי.

צ'אנג יונג סאוק, מומחה לשושלת קים מהאוניברסיטה הלאומית בסיאול, בירת קוריאה הדרומית, העריך כי נאם נתפס כאיום בעיניו של אחיו למחצה. זאת, בשל המסורת במדינה הקומוניסטית המבודדת, לפיה הבן הבכור אמור לרשת את אביו. בשנת 2012 אף סוכל ניסיון התנקשות בנאם, שהתגורר במקאו שבסין עם אשתו ובנו ונדד בשנים האחרונות בין ערים שונות בדרום-מזרח אסיה.

חשוד רביעי נעצר במלזיה לאחר ההתנקשות בקים ג'ונג נאם, 18 בפברואר 2017. רויטרס
תוצאות נתיחת הגופה הראשונה לא היו חד-משמעיות. שוטרים מחוץ למכון הפתולוגי בקואלה לומפור, היום/רויטרס

בריאיון לעיתון "מאניצ'י" ביפן העריכה מרגלת לשעבר מקוריאה הצפונית, קים היון-הוי, כי שתי הנשים שנעצרו בחשד להרעלתו של נאם אינן מתנקשות מקצועניות. "לא נראה שהן עברו הכשרה פסיכולוגית ופיזית מתאימה", אמרה הסוכנת לשעבר, שהייתה מעורבת בפיצוץ מטוס נוסעים קוריאני בשנת 1987, שגבה את חייהם של 115 נוסעים ואנשי צוות. "הן לא היו נמלטות מהמקום אם היו באמת סוכנות של קוריאה הצפונית".

עוד ציינה קים כי מועד ההתנקשות, יומיים לפני יום הולדתו ה-75 של הרודן לשעבר, קים ג'ונג איל, עשוי להעיד על מעורבותה של פיונגיאנג בתקרית. הסוכנת לשעבר נידונה תחילה לעונש מוות בסיאול בשל הפצצת המטוס לפני שלושים שנה, אך קיבלה חנינה בשנת 1990 ומאז שחרורה ממאסר שמרה על פרופיל נמוך.

חשוד רביעי נעצר במלזיה לאחר ההתנקשות בקים ג'ונג נאם, 18 בפברואר 2017. רויטרס
כתב טלוויזיה במלזיה מחזיק בעיתון ובו דיווח על ההתנקשות, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully