וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבת פרדס חנה הזמינה את שוברים שתיקה למושבה – ועוררה את זעם המועצה

17.2.2017 / 16:19

נועה מיכאלי הזמינה את הארגון להרצות בפני הציבור במרכז המורשת של העיר. בעקבות התנגדות חברי מועצה, הורה היועץ המשפטי שלה לבטל את האירוע. "למועצה אין סמכות לקבוע לאילו תכנים ייחשפו התושבים"

מנכ"לית ארגון שוברים שתיקה יולי נובק מרצה בגלריה ברבור, ירושלים. 8 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
הרצאת שוברים שתיקה בירושלים/נועם מושקוביץ

נועה מיכאלי, תושבת פרדס חנה, הזמינה את ארגון "שוברים שתיקה" להרצות בבית הראשונים, מרכז המורשת הציבורי של העיר. ואולם, מיכאלי לא שיערה לעצמה את גודל המהומה שתעורר יוזמתה מול מועצת העיר. לאחר שפרסמה על האירוע בפייסבוק, הודיעה מועצת העיר כי אינה מאשרת את קיומו.

"האירוע נקבע מראש והוא מתוכנן ליום ראשון בערב. פניתי למנהלת בית הראשונים כדי לקבל אולם. חברי ועד המנהל של בית הראשונים החליטו ברוב קולות לאפשר את קיום האירוע", סיפרה מיכאלי. "לאחר פרסום האירוע קיבלתי הודעה שמזכיר המועצה הודיע על ביטולו. שוחחתי אתו בטלפון והוא דרש שאגיש בקשה בכתב, זאת, למרות שמעולם בית הראשונים לא ביקש את אישור המועצה לקיום אירועים".

לאחר שהגישה מיכאלי בקשה רשמית למועצה לקיום ההרצאה, קיבלה מכתב מהיועץ המשפטי של המועצה, על פיו למועצה הסמכות להחליט איזה אירוע אפשר לקיים בבית הראשונים, ואיזה לא. "בניגוד לטענות נשוא מכתבך, המועצה לא הביעה עמדה ביחס למפגש ולתוכנו. התנגדות המועצה לעריכת האירוע נבעה מהחריגה של העמותה מהרשעת השימוש במבנה הציבורי, שנועד לקיום מורשת היישוב", כתב היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד ג'ובראן ג'ובראן. "לעמותה לא הייתה זכות לארגן פעילות הנוגעת לה, ושאיננה נוגעת לייעודו של המבנה".

עוד בוואלה! NEWS:
מבוכה בטקס משטרת יפו: אורחים כינו את ארדן גזען – והורחקו מהאולם
תושב תל אביב נעצר בחשד שניהל מעבדה לזיוף אישורי שהייה
אישה נדרסה ליד בי"ס בראשל"צ – תלמידים העניקו לה טיפול רפואי

חבר מועצת פרדס חנה מתנגד לאירוע של שוברים שתיקה. פברואר 2017. פייסבוק, צילום מסך
חבר מועצת פרדס חנה מתנגד לאירוע של שוברים שתיקה. פברואר 2017/צילום מסך, פייסבוק

אלא שלדברי מיכאלי, מעולם בעבר לא נדרש אישור המועצה לקיום אירועים בבית הראשונים. יתרה מכך, לטענתה במקום נערכו במהלך השנים, בין היתר, אירועים פוליטיים רבים. "מפלגת העבודה קיימה במקום לפחות ארבעה אירועים במהלך השנים, וגם ארגונים אחרים".

במהרה התברר למיכאלי כי יתכן שההתנגדות לקיום האירוע אינה נובעת משיקולים טכניים, ובניגוד לטענות עו"ד ג'ובראן, מגיעה לאחר התנגדות אידאולוגית מטעם כמה חברי מועצה להרצאת הארגון. "בדקתי את הנושא וכשהבנתי שזה המצב הצבתי אולטימטום מול ראש המועצה והגזבר לביטול מידי של האירוע", כתב בפייסבוק חבר המועצה אבי כאכון. "במידה ולא היה מתבטל הייתי מעלה זאת לישיבת מועצה ועוצר את האירוע ואת התקציב לבית הראשונים".

לאחר שנשאל על ידי אחד הגולשים האם היה מבטל אירוע דומה של חבר כנסת, כמו למשל יאיר לפיד, הבהיר חבר המועצה כי בעייתו עם האירוע הינה אידאולוגית. "התערבתי רק בגלל הפגיעה של שוברים שתיקה בחיילים היקרים שלנו ובעם ישראל", השיב. "אין לי בעיה שכל אדם יגיע לשם, כולל יאיר לפיד, נתניהו או בנט, רק שלא יפגע ויהיה נגד עם ישראל וחייליו".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חבר מועצת פרדס חנה מתנגד לאירוע של שוברים שתיקה. פברואר 2017. פייסבוק, צילום מסך
חבר מועצת פרדס חנה מתנגד לאירוע של שוברים שתיקה. פברואר 2017/צילום מסך, פייסבוק

גם חברת ועדת החינוך מיכל רוזוליו הביעה את התנגדותה האישית להרצאה. במכתב שהעבירה מכתב לראש המועצה חיים געש, כתבה כי "לא יתכן שהמועצה תיתן יד למימון של גוף פוליטי כזה או אחר בבית הראשונים. בתור אימא וחברת ועדת החינוך אני מבקשת בהקדם למנוע מבית הראשונים לעשות שימוש במקום המתוקצב בידי המועצה למפגשים פוליטיים".

"משרד החינוך אסר על כניסת הארגון הזה לבתי הספר. בית הראשונים הינו מוסד בו מתחנכים ילדינו ואינו שונה מבית ספר. לא יתכן שהמקום ישמש ככר לארגון שבימים אלו עומד להיות מוכרז מחוץ לחוק של מדינת ישראל, אסור לרשות לתת יד לכך", כתבה, והוסיפה כי תעביר את מכתבה גם לשר החינוך נפתלי בנט.

בעקבות האירוע פנתה מיכאלי לאגודה לזכויות האזרח. עו"ד טל חסין שלחה מכתב ליועץ המשפטי מטעם האגודה, ובו כתבה כי "אנו פונים אליך בבקשה שתנחה לאלתר את מועצת פרדס-חנה כרכור לאפשר את קיומו של המפגש עם שוברים שתיקה, בבית הראשונים במושבה. ההחלטה לבטל את המפגש אינה בסמכותה של מועצת המושבה, פוגעת קשות בזכות החוקתית לחופש הביטוי, סותרת הלכה פסוקה ועל כן דינה להתבטל".

לדבריה של עו"ד חסין, "בבית הראשונים מתקיימים אירועים שונים במגוון נושאים, לרבות פוליטיים, ואין בסמכות המועצה לאשר או לפסול אירועים בשל תוכנם. ביטול זה פוגע קשות בזכות לביטוי ואינו חוקי. למועצה אין כל סמכות לקבוע לאילו תכנים ייחשפו התושבים, לצנזר מפגשים ולסרב להתיר לקיים כנסים פוליטיים בבית הראשונים או בכל מבנה ציבור אחר במועצה".

מנכ"לית ארגון שוברים שתיקה יולי נובק מרצה בגלריה ברבור, ירושלים. 8 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
מנכ"לית שוברים שתיקה, יולי נובק/נועם מושקוביץ

למרות הלחץ והניסיונות לביטול האירוע אומרת מיכאלי, "אנחנו נקיים את האירוע על אפם וחמתם של המתנגדים שם או במקום אחר. יש פה אוכלוסייה גדולה מאוד שבעד העניין ויש חברי מועצה שיש להם את הנאורות לשמוע גם דעות שהם לא מסכימים איתם והאירוע יתקיים".

משוברים שתיקה נמסר: "ביום ראשון נעביר הרצאה בפרדס חנה ובה נדבר על מציאות הכיבוש שבה לקחנו חלק כחיילים. אל מול עוד ניסיונות של הממשלה לסתום פיות ולמנוע ביקורת על מדיניותה בשטחים, שוב עומדים אזרחים ישראלים שעומדים באומץ על זכותם לדעת מה נעשה בשמם ואיך נראה הכיבוש. אנחנו מזמינים את הציבור הרחב וגם את חברי מועצת פרדס חנה להגיע בראשון ולשמוע מאתנו, החיילים שהיו שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully