וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה בשימוע בסנאט: "השגריר תומך בפשעי המלחמה של ישראל"

פעילים מחו במהלך השימוע של דייוויד פרידמן וטענו כי הוא "לא מתאים בשל תמיכתו בהתנחלויות ובגזענות". השגריר המיועד הכריז כי יתנגד לסיפוח, והוסיף: "הייתי סקפטי בעבר לגבי פתרון שתי המדינות, אבל אשמח לראות שלום"

צילום: טל שלו ועמרי נחמיאס באמצעות הסמארטפון של וואה-ווי, עריכה: יוסי אלטר

כמה פעילים פרו-פלסטינים מחו אתמול (חמישי) במהלך השימוע שנערך בוועדת יחסי החוץ של הסנאט לשגריר המיועד של ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן. כמה מהם נעמדו במהלך הדיון והניפו דגלי פלסטין, ורגע קל לאחר מכן הוצאו מחדר הדיונים על ידי אנשי האבטחה. "ישראל מבצעת פשעי מלחמה בגדה המערבית ודיוויד פרידמן תומך בכך", קרא אחד המפגינים. מחאות שכאלה אינן מחזה נדיר בסנאט, בעיקר בדיונים הקשורים לסבב המיוניים האחרון של הנשיא דונלד טראמפ.

הפעילים, בחולצות שעליהן נכתב "לעצור את ההתנחלויות", קיבלו אזהרה כבר בפתח הדיון מיו"ר הוועדה בוב קורקר כי יוצאו אם יפריעו למהלך הדברים. אחת מהן קראה לעבר המועמד: "האם אתה תומך בהתנחלויות לא חוקיות? האם אתה תומך בגזענות?". מפגינים נוספים קראו, בעוד הם הוצאו מחדר הדיונים כי פרידמן, חסר כל ניסיון דיפלומטי, אינו מתאים לתפקיד, בין היתר בשל עמדותיו הפרו-ישראליות המוכרות היטב. מפגין אחר תקע בשופר בחדר הדיונים.

עוד בוואלה! NEWS:
"אנשים מרגישים אופוריה אבל אנחנו לא יודעים איזה נשיא טראמפ יהיה"
נתניהו: אבחן ריסון הבנייה בהתנחלויות, ביקשתי הכרה בגולן
מדינה אחת, שתיים – מה זה משנה: לאיש העסקים מהבית הלבן לא אכפת מהפרטים

מפגינים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על מינוי שגריר לישראל, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. עמרי נחמיאס
מתפרעים במהלך השימוע בסנאט, אתמול/עמרי נחמיאס
מפגינים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על מינוי שגריר לישראל, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. עמרי נחמיאס
המוחים הניפו דגלי פלסטין. ועדת יחסי החוץ של הסנאט, אתמול/עמרי נחמיאס

"אני מעריך את ההזדמנות להיות פה, זה כבוד גדול", הבהיר פרידמן. "התמיכה של מדינתנו בישראל היא ארוכת שנים. אם אקבל את המינוי, אקדיש את שליחותי לקידום האינטרסים של ארצות הברית, וחיזוק הקשרים בין ישראל וארצות הברית, וכמובן להבאת שלום ויציבות למזרח התיכון". לטענתו, "אני מכיר היטב את ישראל, את ההיסטוריה והגאוגרפיה שלה, ויש לי יחסים קרובים עם הנשיא טראמפ".

הוא הוסיף: "הייתי שמח לראות שלום באזור הזה. הבעתי סקפטיות בעבר לגבי פתרון שתי המדינות, בשל מה שאני רואה כחוסר נכונות פלסטינית להתנער מטרור ולהכיר בישראל כמדינה יהודית". בהמשך הבהיר כי "פתרון שתי המדינות נותר האפשרות הטובה ביותר", והתחייב שלא לתמוך בסיפוח שטחים פלסטיניים בגדה המערבית.

לדבריו, "העתיד חייב להתחיל במאמצים גדולים יותר ליצור מעמד ביניים פלסטיני. לא ניתן כעת לשלוט בעזה. אני הייתי ממליץ לנשיא להעמיק את המאמצים להעצים את ההזדמנויות הכלכליות לעם הפלסטיני". פרידמן הבהיר: "חמאס הוא ארגון טרור, שרוצה את השמדתה של ישראל כולה. העניין מבחינתם זה לא ההתנחלויות, אלא הקיום של ישראל. הם שולטים בעזה, ואני לא יודע מי ישלוט בגדה אם יהיו בחירות מחר. אין לי תשובה טובה בנוגע לשלום עם יישות שנשלטת על ידי חמאס".

מפגינים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על מינוי שגריר לישראל, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. עמרי נחמיאס
"לא חלם שיהיה שגריר בישראל". הדיון בסנאט, אתמול/עמרי נחמיאס

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שהציג את מועמדותו של פרידמן בפני הוועדה, אמר: "אני מאמין שהוא האיש הנכון בזמן הנכון. טראמפ זכה בבחירות - הוא יהיה הקול של טראמפ". הסנאטור הדמוקרטי לשעבר ג'ו ליברמן הוסיף כי פרידמן "יודע הרבה על ישראל, אכפת לו מאוד מיחסי שתי המדינות. אני לא חושב שהוא חלם שיהיה שגריר בישראל, אבל הוא גם בטח לא חשב שידידו הקרוב והלקוח שלו יהיה נשיא ארצות הברית".

"היחסים האישיים הקרובים שלו עם הנשיא יעזרו לו לחזק את מערכת היחסים בין ארצות הברית וישראל", הבהיר ליברמן. "אני מאמין שמגיעה לו תמיכת הוועדה והסנאט, ואני מקווה שזו תהיה תמיכה דו-מפלגתית. זה יהיה עצוב אם ניצמד לעמדות מפלגתיות בנוגע למשהו כמו ישראל, שתמיד היה אזור שבו לא הייתה מחלוקת מפלגתית".

השגריר המיועד לישראל דיוויד פרידמן בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
"הרטוריקה של הקמפיין נגמרה". פרידמן, אתמול/רויטרס

יו"ר הוועדה קורקר הוסיף: "ישראל היא בת הברית החזקה שלנו במזרח התיכון, התמיכה שלנו בה היא דו-מפלגתית, וכך צריך להיות. אני מאמין שנקטנו בצעדים מתאימים כדי לוודא שלישראל יש כלים מתאימים להגן על עצמה". לדבריו, "ההחלטה במועצת הביטחון הזיקה למאמצים לשלום. כל מאמצים של צד שלישי רק מזיקים לשלום, השלום יושג על ידי משא ומתן ישיר".

הסנאטור הדמוקרטי בן קרדין שאל את פרידמן בנוגע לדברים קשים שהטיח בנשיא לשעבר ברק אובמה, בנוגע להסכם הגרעין בין איראן למעצמות. "הדעות שהשמעת מעלות דאגות על מוכנותך להיכנס לעולם הדיפלומטיה", אמר קרדין, "אני מקווה שתבטיח לנו שתוכל לנהוג באופן הנדרש מדיפלומט בתפקיד זה". פרידמן הבהיר: "אני מתחרט על השימוש בשפה כזו, ואני חייב להבטיח לכם שאני מבין את ההבדל בין רטוריקה פוליטית לרטוריקה דיפלומטית. לראייתי, הרטוריקה של הקמפיין נגמרה".

השגריר המיועד לישראל דיוויד פרידמן בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
"ההצהרות שלי היו שגויות לחלוטין". פרידמן, אתמול/רויטרס

"נציגים בקהילה היהודית במדינתי מודאגים מההערות שאתה הבעת", אמר הסנאטור כריס קונס מדלאוור, "אני לא זוכר שימוע של שגריר בישראל שהופרע על ידי מפגינים. ההערות שלך בעבר היו מעליבות". לדבריו, "אני מודאג מכך שדיפלומטיה מוצלחת, משמעותה לחשוב מראש על הרטוריקה. האם אתה חושב שתוכל להתנהג באופן שיציג את מלוא החזון האמריקני בצורה דו-מפלגתית?". לכך השיב פרידמן: "אני חושב שזה חשוב ביותר להביא לכך שישראל לא תהיה כדור משחק פוליטי".

קורי בוקר, אחד הסנאטורים הבכירים במפלגה הדמוקרטית, הוסיף: "אמרת על אובמה שהוא אנטישמי. אתה מאמין שהוא אנטישמי?". לכך השיב פרידמן: "לא, כלל לא". בוקר שב על אותה השאלה לגבי התבטאות של פרידמן לגבי הסנאטור הבכיר ג'ון מקיין, ופרידמן הבהיר: "לא, אני מתחרט על ההצהרה ההיא, זה היה שגוי לחלוטין".

"תקפת את מחלקת המדינה, אמרת שיש לה מסורת של אנטישמיות", הבהיר בוקר. "כעת אתה הולך לעבוד מול מחלקת השפה הזו, אתה מבין, הייתה אכזרית". לדברי פרידמן, "אני מבין את זה. ניצול שואה כתב לי שהוא שרד את השואה, אוהב את ישראל בכל ליבו ולא מסכים איתי על הטקטיקה לתמוך בישראל. אלו הערות שאני לגמרי מתחרט עליהן".

מפגינים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על מינוי שגריר לישראל דייוויד פרידמן, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
"עמדותיו של פרידמן קיצוניות". מחאה בסנאט, אתמול/רויטרס
מפגינים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על מינוי שגריר לישראל דייוויד פרידמן, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
חמישה שגרירים לשעבר מתנגדים למינוי. הסנאט, אתמול/רויטרס

סנאטור דמוקרטי נוסף, טום אודל, טען כי פרידמן לא מתאים לתפקיד, אינו אמין והתקיף חברי קונגרס וחלקים בקהילה היהודית בארצות הברית. פרדימן השיב ואמר כי הוא דוחה דברים שאמר בעבר והתנצל בפני הגורמים השונים. אודל ציין גם את המכתב שעליו חתמו אתמול חמישה שגרירים אמריקנים בישראל לשעבר, שבו הם מביעים את התנגדותם החריפה למינוי.

במכתב ששלחו החמישה לוועדת יחסי החוץ בסנאט, הם טענו כי פרדימן אינו כשיר לכהן בתפקיד בשל "עמדותיו הקיצוניות". חמשת השגרירים בדימוס, תומס פיקרינג, וויליאם הארופ, אדוארד ווקר, דניאל קורצר וג'יימס קנינגהאם, טענו כי פרידמן לעג לפתרון שתי המדינות וכינה אותו "אשליה", ולכן אינו ראוי לשמש כשגריר בישראל. "הוועדה צריכה לוודא שלפרידמן יש את האיזון והמזג הדרושים כדי לייצג את ארצות הברית", הם כתבו.

במכתבם טענו השגרירים, בהם רפובליקנים ודמוקרטים, כי פרידמן, שהביע תמיכה בהעברת השגרירות לירושלים, האשים את הנשיא הקודם ברק אובמה ואת כל מחלקת המדינה בממשלו באנטישמיות. בנוסף, כתבו כי הוא כינה את תומכי הקבוצה היהודית-ליברלית "ג'יי סטריט", "קאפו". לדבריהם, הוועדה צריכה לבחון את השאלה אם פרידמן יגן על עמדתה של ארצות הברית המתנגדת לסיפוח הגדה המערבית ללא הסכם בינלאומי, ולא יתמוך "בהפרת החוק הבינלאומי".

"השגריר האמריקני צריך להקדיש את עצמו לקידום המטרות של מדינתנו באזור: חיזוק ביטחונה של ארצות הברית ובת בריתה ישראל, וקידום עתיד של שלום בין ישראל ושכנותיה, במיוחד הפלסטינים", כתבו. "אם ישראל רוצה להמשיך להיות מדינה יהודית ודמוקרטית הזוכה להכרה בינלאומית, אנו לא רואים חלופה לפתרון שתי המדינות". ממחלקת המדינה האמריקנית לא נמסרה תגובה למכתבם של השגרירים.

השגריר המיועד לישראל דיוויד פרידמן בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
התנצל בפני חברי הקהילות היהודיות בארצות הברית. פרידמן, אתמול/רויטרס

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הכריז על מינויו של פרידמן כבר בדצמבר האחרון. "פרידמן הוא חברי הקרוב ויועצי הנאמן זה שנים. יחסיו החזקים עם ישראל יהוו הבסיס למשימתו הדיפלומטית, והוא יהיה נכס אדיר למדינתנו", מסר טראמפ בהצהרה.

פרידמן, יהודי חובש כיפה ואיש ימין מובהק, משמש מזה שנים כיושב ראש ארגון ידידי בית אל בארצות הברית. "מינויו של פרידמן יסייע לנו בעודנו מחזקים את קשרינו עם בנות בריתנו, ושואפים להגיע לשלום במזרח התיכון", הוסיף טראמפ. "הקשר בין ישראל לארצות העברית הוא עמוק, ואני אבטיח שיישאר כזה". פרידמן עצמו הגיב למינוי ואמר כי "אני מצפה לעבוד ללא לאות משגרירות ארצות הברית בבירתה הנצחית של ישראל – ירושלים".

פרידמן, עורך דין ידוע בארצות הברית, הוא מומחה בליטיגציה ובפשיטות רגל ודובר עברית שוטפת. במהלך הקמפיין שלו לנשיאות, שימש פרידמן כאחד מיועציו של טראמפ לענייני ישראל והמזרח התיכון. בהצהרתו, אמר כי הוא מתרגש לקראת המינוי, וירצה "לחזק את הקשר העוצמתי בין שתי המדינות, ולקדם את השלום באזור".

(עדכון ראשון: 18:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully