וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם העברת האיים לסעודיה: נחשפה שיחת שר החוץ המצרי ויועץ נתניהו

בשיחות שהודלפו בין סאמח שוקרי לדיפלומט הישראלי יצחק מולכו נשמע הראשון כשהוא נכנע לדרישות ישראל, ואומר "לא נסכים לשום שינוי בהסכם מבלי הסכמה רשמית מכם". בית המשפט העליון במצרים דחה את ההסכם להעברת האיים בינואר

עריכה: שניר דבוש

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי דן עם יצחק מולכו, שליחו המיוחד של ראש הממשלה למו"מ עם הפלסטינים, על פרטי הסכם העברת ההסכם להעברת שני איים בים האדום לידי ערב הסעודית – כך עולה מהקלטת השיחה בין השניים שנחשפו אמש (שישי) ברשת הטלוויזיה המצרית "מכמלין". בהקלטה נשמע קולו של שוכרי בלבד, כשהוא מתייעץ עם מולכו על פרטי ההסכם, ומבקש את תמיכת ישראל.

בית המשפט העליון במצרים דחה בינואר האחרון את ההסכם להעברת האיים, טיראן וסנפיר, לאחר שאושר בדצמבר בפרלמנט. העברת שני האיים הוסכמה בזמן ביקורו בשנה שעברה של סלמאן מלך ערב הסעודית במצרים, אז נועד עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, החלטה שעוררה סערה ציבורית ומחאות במצרים.

הדלפת שיחת הטלפון בין שוכרי למולכו שופכת אור על רמת המעורבות הישראלית בסוגיה, ואף על התנגדות פנימית בממשלה להסכם. "אני אסכים למה שהצעת. מצרים לא תסכים לשום שינוי בהסכם מבלי הסכמה רשמית לפני כן מממשלת ישראל, בסדר?", נשמע שוקרי בהקלטה.

עוד בוואלה! NEWS:
בפגישתו הראשונה עם טראמפ: יאיר נתניהו יצטרף לנסיעת רה"מ לארה"ב
ברקע חוק ההסדרה: אבו מאזן מאיים לבחון מחדש את התיאום עם ישראל
ישראל נעדרה מהצבעה באו"ם נגד סוריה: "ארגון עוין"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של מצרים סאמח שוכרי בפגישה בירושלים, 10 ביולי 2016. רויטרס
נתניהו ושוקרי/רויטרס

שני הדיפלומטים שוחחו גם על הניסוח של המכתבים הרשמיים שיוחלפו בין המדינות בנוגע לאיי הים האדום. מרבית השיחה סבבה סביב חילופי הדברים בין המדינות, אך כאמור, שר החוץ המצרי הוא היחיד שנשמע בהקלטה. "אנחנו מסכימים, ואני אסדר את זה ושלח לך באופן רשמי. זה בסדר?", שאל שוקרי את מולכו. "צריך לוודא שיש לנו את המכתבים הנכונים, גם לכם וגם לנו".

באופן כללי משתמע מההקלטה כי ידו של הדיפלומט הישראלי הייתה על העליונה, ובכלי התקשורת המצריים כינו זאת כ"התרפסות" לדרישותיה של ישראל וקבלתן ללא סייג. "תן לי לנסות שוב ולרצות אתכם. אני מקווה שאתה מבין כמה קשה אני משתדל", אמר שוקרי בהמשך השיחה.

ואולם, בקטעים מסוימים בשיחה נשמע שוכרי מתוסכל מהוויתור לישראל. "כשהיינו יחד דנו במחיקת הפסקה הזו. הייתם צריכים לבוא לקראתי ולקבל את התנאי הזה, שהגענו אליו יחד, אבל הוספתם שלוש שורות שלא דיברנו עליהם בפגישתנו המשותפת", הוא אמר למולכו. בשלב מסוים בשיחה הוא משתיק את השיחה, ושואל את עמיתיו בערבית – "מה אתם חושבים? אני חושב שאנחנו צריכים לחזור לנוסח המקורי, הוא מקובל יותר".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באפריל 2016 דיווח העיתון המצרי "אל-אהראם" כי נערכו שיחות בין מצרים וישראל, על ההסכם צפוי בין הראשונה לערב הסעודית, לשרטוט מחדש של הגבול הימי. הדבר עשוי להוביל לשינוי הסכם השלום שנחתם בין ישראל לשכנתה מדרום לפני יותר משלושה עשורים.

שני האיים שוכנים בפתח מפרץ עקבה והם לא מאוכלסים פרט לכוחות מצריים ולכוח רב-לאומי לשמירה על השלום מאז הסכם השלום בין מצרים לישראל, שכבשה אותם פעמיים – במלחמת סיני ב-1956 ובמלחמת ששת הימים ב-1967. א-סיסי הואשם בהפרה של החוקה ו"במכירת" האיים תמורת סיוע של מיליארדי דולרים, על אף שטען כי הם תמיד היו שייכים לערב הסעודית וכי היא ביקשה ממצרים להציב שם כוחות ב-1950 כדי להגן עליהם.

(עדכון ראשון: 23:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully