וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפרסום: יוקפא השימוש בסעיף "התנהגות רעה" בשחרור מצה"ל

9.2.2017 / 14:26

בעקבות שורת עתירות לבג"ץ, שנחשפו בוואלה! NEWS, הודיעו נציגי הצבא כי לא ייעשה שימוש בסעיף שפגע בחיילים משוחררים, לרוב יוצאי אתיופיה, עד להסדרה חוקית שלו, והוא יימחק מתעודות שהוצאו לאחרונה. העותרים: "השופטים ראו את הבעייתיות שהצבענו עליה"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: העתירה של לירון סמיי נגד סעיף "התנהגות רעה וחמורה")

צה"ל הודיע על הקפאת השימוש בסעיף "התנהגות רעה וחמורה" בתעודת השחרור עד להסדרה חוקית שלו, ויזמן 18 חיילים ששוחררו לאחרונה בשחרור מוקדם על מנת להסירו מהתעודות שלהם. בחודש שעבר פורסמה בוואלה! NEWS עתירה שהגיש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים נגד רישום הסעיף בתעודה של חייל שערק בשל מצב כלכלי קשה בביתו, ובעקבות מקרה דומה הודיע צה"ל כי הוחלט למחוק את ההערה מהתעודות הקיימות.

העתירה החדשה הוגשה בשמו של חייל משוחרר שערק כדי לסייע בפרנסת משפחתו, וגילה בדיעבד את הסעיף בתעודת השחרור שלו. החייל איבד את ההטבות המגיעות לחיילים משוחררים, על אף ששירת לפני כן במשך כשנתיים וחצי ללא עבירות משמעת.

עוד באותו נושא

סעיף "התנהגות רעה" של חייל שערק בגלל מצב כלכלי יימחק

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעתירה, שהגישו עורכות הדין מלי ורוצלבסקי ודקלה צרפתי דלג'ו, נטען כי הכיתוב "פוגעני ומנוגד לזכויות היסוד של כל חייל ואדם באשר הוא", וכי לצה"ל אין סמכות לציין אותו לפי נוסח פקודות המטכ"ל והוראות הקבע של הצבא. אנשי הסיוע המשפטי הצביעו על כך שהסעיף, שנוסף לכ-8,000 תעודות שחרור בחמש השנים האחרונות, נפוץ בקרב חיילים בני העדה האתיופית, אליה משתייך גם החייל בעתירה הנוכחית.

בחודש שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי צה"ל החליט למחוק את הסעיף מתעודת השחרור של לירון סמיי, חייל שערק בשל מצב כלכלי קשה של משפחתו ועתר לבג"ץ נגד הרישום בתעודת השחרור. מאז העתירה הקודמת נוספו הערות כאלה לתעודות של 18 חיילים משוחררים, וכעת הן יוקפאו עד להסדרה חוקית של הנושא.

לירון סמיי באולפן וואלה על העתירה שהגיש נגד צה"ל. מערכת וואלה!
לירון סמיי באולפן וואלה על העתירה שהגיש נגד צה"ל/מערכת וואלה!

בא כוח ראש אכ"א אמר בדיון, במעמד הנשיאה מרים נאור, כי "העותר התפרץ לדלת פתוחה, מכיוון שמספר שבועות לאחר הדיון הקודם בבג"ץ הוחלט בצבא להקפיא את השימוש בעילת השחרור של 'התנהגות רעה וחמורה' בשים לב להערות בית המשפט בדיון הקודם". הנשיאה נאור נזפה בצה"ל על תזמון ההודעה ועל בזבוז זמנו של בית המשפט.

ראש הסיוע המשפטי, עו"ד גלעד סממה, אמר בעקבות הודעת צה"ל כי "שופטי בג"ץ ראו עין בעין את הבעייתיות שהצבענו עליה בדבר השימוש הפוגעני בעילת השחרור. לרישום שלילי בתעודת השחרור השלכות מרחיקות לכת על המשך דרכו האזרחית של החייל. מן הראוי שהסדרת הנושא תהא בחקיקה ראשית תוך שיקוף ציבורי, כל זאת כדי לוודא כי רישום בתעודה יחול רק במקרים המתאימים ולא במקרים שבהם חיילים נדחקו למצבי לחץ עקב עוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully