וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק התנגדות לגיוס: "הפלג הירושלמי" שמנסה להביך את ההנהגה החרדית

8.2.2017 / 9:56

הקיצוניים האחראים להפגנות האלימות ברחבי הארץ מונהגים בידי הרב אוירבך, שבניגוד לזרמים החרדיים המרכזיים אסר על כל מגע עם הצבא. בצל העובדה שאין כעת איום לשינוי המצב הקיים בעניין הגיוס, נראה כי המחאה נועדה יותר מכל להוות אופוזיציה לוחמת למיינסטרים המגזרי

צילום: מתי עמר/tps וישראל קליין, ישראל כהן/כיכר השבת, אלי שלזינגר ואיציק מן/בחדרי חרדים, עריכה: שמרית גולדשטיין

הפגנות החרדים שאירעו אמש (שלישי) במוקדים שונים בארץ, ובמהלכם נעצרו עשרות בני אדם ונפצעו שלושה שוטרים, הן יוזמה של קבוצת מיעוט בתוך הזרם הליטאי במגזר החרדי, המכונה "הפלג הירושלמי". בראש אותה הקבוצה עומד הרב שמואל אוירבך בן ה-85, שהוביל בשנים האחרונות מאבק קיצוני נגד גיוס חרדים לצה"ל, והורה לתלמידיו לא להתייצב בלשכות הגיוס, אף שרוב ההנהגה החרדית נמנעה מאיסור זה.

לא מדובר בהפגנה הראשונה שעורכת הקבוצה הקיצונית נגד הגיוס לצבא. הפעם, הסיבה המוצהרת הייתה מעצר של עריק חרדי, אך כמו בפעמים הקודמות, המחאה האלימה נועדה למעשה להביך את הזרמים המרכזיים במגזר החרדי, שמתנגדים למחאות או להפגנות, ולהוות אופוזיציה לוחמת ל"מיינסטרים" החרדי.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי ההפסד לבנט בקרב על לב המתנחלים, נתניהו נושא עיניים לטראמפ
פרשת המין שמסעירה את היחידה המסווגת של חיל המודיעין
חמאס בסרטון חדש: "הכנו טילים לאויב הציוני, נאכל אותו בלי מלח"

קצין משטרה הותקף על ידי קטין חרדי ונחבל בפניו במהלך הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל, צומת ניצן, בכביש 4. פברואר 2017. חטיבת דובר המשטרה
לא ההפגנה הראשונה של הקבוצה הקיצונית. מפגין נעצר בידי שוטר שנפצע במהלך ההפגנה בצומת ניצן/חטיבת דובר המשטרה

אחרי פטירת הרב יוסף שלום אלישיב, שהיה נחשב למנהיג המרכזי של הליטאים, סירב הרב אוירבך לקבל את סמכותו של היורש - הרב אהרון לייב שטיינמן. המחלוקת בין שתי הקבוצות קורעת עד היום את הרחוב החרדי, והדבר בא לידי ביטוי בעיקר סביב היחס לצה"ל ואופן המאבק נגד גיוס החרדים. אנשיו של אוירבך טוענים כי ההנהגה הרוחנית והח"כים החרדים שותקים לנוכח המאמצים לגייס את בני הישיבות.

הניסיון של אנשי אוירבך להציף חזרה את סוגית הגיוס לסדר היום תמוה, ואולי הצליח ליום או יומיים בלבד, אך לא מעבר לכך. לא כל כך ברור מה מאיים עליהם, הרי "חוק הגיוס" שהעבירה מפלגת יש עתיד בממשלה הקודמת, מזמן בוטל, ואין אף איום קרוב על מעמד "תורתו אומנותו" שמאפשר לעשרות אלפי בחורי ישיבה להמשיך ללמוד בישיבות כפי שהיה נהוג במשך שנים. קשה להאמין שנתוני הגיוס של חרדים לצה"ל שרושמים עלייה בשנה האחרונה הם אלה שמפריעים לקבוצה זו, וגם אם לא יודו בכך, נראה כי המחאה היא חלק ממאבק הקבוצה על ההכרה ועל מקומם בתוך החברה החרדית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל, מודיעין. פברואר 2017. מתי עמר, תצפית TPS
חלק מהמאבק להכרה במגזר החרדי. ההפגנה בצומת שילת, אמש/תצפית TPS, מתי עמר

בחור הישיבה שבעקבותיו יצאו למחאות בכל הארץ נעצר בשבוע שעבר במהלך הפגנה שהתקיימה במחאה על חילול שבת בירושלים. המשטרה עצרה את הצעיר בחשד שהפר את הסדר הציבורי ובית המשפט הורה לשחררו בתנאים מגבילים, אלא שאז התברר כי הוא עריק שמילא אחר הוראתו של הרב אוירבך וסירב להתייצב לזימונים שנשלחו לו מצה"ל. בעקבות כך, הוא הועבר למשטרה הצבאית ונשפט לעשרה ימי מאסר בכלא צבאי.

בעקבות הוראתו של הרב אוירבך האוסר כל מגע עם רשויות הצבא, אחת לתקופה נעצרים תלמידיו. בקרב "הפלג הירושלמי" קיימת הערכה מבוססת שבין עשרות העצורים אמש ישנם גם בחורי ישיבה שהוגדרו עריקים. המשמעות היא כי מלבד ההאשמה נגדם על שהפרו את הסדר הציבורי, הם גם יתמודדו עם האשמה על עריקותם מצה"ל – דבר הצפוי לגרור סבב הפגנות נוסף עד "לשחרור כל העצורים".

הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל, בני ברק. פברואר 2017. אלי שלזינגר ואיציק מן, 'בחדרי חרדים', מערכת וואלה! NEWS
המעצרים הרבים נובעים מהביקורת על המשטרה. מעצר בבני ברק, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אלי שלזינגר ואיציק מן, 'בחדרי חרדים'

המשטרה לעתים מבצעת מעצרים במהלך הפגנות החרדים, אך אפס הסובלנות שגילתה אמש כשעצרה 49 בני אדם היא בשל האלימות וההתפרעות הקשה של מפגינים, אך לא רק. זו מן הסתם גם תגובה לביקורת התקשורתית שספגה בתקופה האחרונה על כך שאינה מטפלת באופן ראוי בקיצונים שמעודדים או תומכים בדה-לגיטימציה ובהסתה נגד חיילים חרדים. אחרת, קשה להסביר את המספר הרב של המעורבים שנלקחו לתחנת המשטרה.

הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל, מודיעין. פברואר 2017. מתי עמר, תצפית TPS
הפגנה במודיעין, אמש/תצפית TPS, מתי עמר
הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל, מודיעין. פברואר 2017. מתי עמר, תצפית TPS
עימותים עם המשטרה בצומת שילת/תצפית TPS, מתי עמר
הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל, בני ברק. פברואר 2017. אלי שלזינגר ואיציק מן, 'בחדרי חרדים', מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה של "הפלג הירושלמי" בבני ברק, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אלי שלזינגר ואיציק מן, 'בחדרי חרדים'
הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל, מודיעין. פברואר 2017. מתי עמר, תצפית TPS
הפגנה במודיעין, אמש/תצפית TPS, מתי עמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully