וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מג"ב על הפעילים שתקפו שוטרים בעמונה: "אוכלוסייה לא נורמלית"

4.2.2017 / 14:24

ניצב יעקב שבתאי גינה את האלימות שננקטה כלפי שוטריו בפינוי המאחז. הוא העיד שהזדעזע למראה צלבי הקרס, אך בסך הכול הגדיר את המבצע כהצלחה: "אז היו אבן פה, אבן שם". ח"כ אורן חזן, שנכח גם הוא באירוע, תקף בחריפות את הממשלה בנושא

צילום: דוברות עיריית באר שבע

מפקד משמר הגבול ניצב יעקב שבתאי השתתף היום (שבת) באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, והתייחס למבצע פינוי המאחז עמונה שנערך השבוע, שבמהלכו נפצעו עשרות שוטרים מאלימות של פעילי ימין שהתבצרו במבנים. "האלימות שהופעלה כלפי השוטרים הייתה של אוכלוסייה לא נורמלית. מדובר בגולם הקם על יוצרו", אמר ניצב שבתאי. "יש כוויות, שוחחתי עם שוטר שנפגע בעיניים עם כוויה ברמה שלוש. היו חומצות למיניהן שלא עמדנו על טיבן, אקונומיקה, צבע. אחד השוטרים חטף בזנ"ט לראש, זו לא התנהגות של אוכלוסייה נורמלית".

מפקד מג"ב התייחס גם להכנות לפינוי המאחז, שלדבריו נמשכו יותר משלושה חודשים. "כל מפקדת משמר הגבול ובסיס האימונים שלנו הקדישו את מיטב מרצם להכנות, כולל ההכנות המנטליות לכוחות", אמר. "הכנה מנטלית זה להבין לקראת מה אתה הולך, מה הלחצים שעשויים להיות מופעלים עליך מבחינה רגשית ומבצעית. זה להתמודד עם אידיאולוגיה של חלק מהאנשים. משטרת ישראל מורכבת מאנשים מכל מגוון הקשת הפוליטית. אתה צריך לדעת לנטרל את הדעות שלך ולהיות הזרוע המבצעת של מדינת ישראל".

מפקד מג"ב הנכנס ניצב יעקב שבתאי בטקס החלפת מפקדי מג"ב. ניב אהרונסון
"המבצע היה הצלחה". ניצב שבתאי/ניב אהרונסון

עם זאת, הוסיף ניצב שבתאי כי שוטרים שהביעו "קשר רגשי גדול" לא הוצבו בקו הקדמי בפינוי, והורחקו מהזירה. "אנחנו עם ראש פתוח. אתה לא מציב אדם בפני אתגר שהוא לא צריך להיות בו", קבע. "מדובר בבודדים, כל מקרה נבדק". בנוסף, התייחס לתיעוד שבו נראה שוטר מג"ב שהפסיק את הפעילות והתרחק מהמקום בעת המבצע, וזה לחיבוקים מפעילי הימין. "לא הייתה שום סרבנות. היה שם לוחם מג"ב בסדיר, תלמיד ישיבה לשעבר, שפגש חברים שלו, הושמעו כל מיני קריאות לכיוונו והוא חש מועקה", אמר. "חבר שלו לצוות הזיז אותו הצידה. הורדנו אותו למדרון האחורי. אנחנו בני אדם בסך הכל".

יותר מ-60 שוטרים נפצעו במהלך הפינוי, מרביתם בעת העימותים הקשים שהתפתחו בין הפעילים לכוחות בפינוי בית הכנסת במאחז, שבו התבצרו יותר ממאה בני אדם. מהמרכז הרפואי זיו שבצפת נמסר היום כי השוטר בן ה-23 שאושפז לאחר שנפגע בעינו, אובחן עם קרע ופגיעה ברשתית העין. הטיפול הרפואי מנע פגיעה בראייתו של השוטר והוא יישאר באשפוז להמשך טיפול והשגחה.

"בראייה מערכתית היום אני חושב שזו הצלחה. אז היו אבן פה אבן שם", הבהיר ניצב שבתאי. מפקד מג"ב אף התייחס לביקורת שנשמעה כלפי המשטרה, על פינוי "מחבק" כלפי הפעילים. "עוקרים אנשים מבתיהם ואנחנו מבינים ללבם. יש קומץ פורעי חוק שהמטרה שלנם אחת: לעשות בלגן. לא צריך להעניש את כל מי שהגיע לגבעה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
פינוי עמונה, השבוע/ראובן קסטרו

"בתור אזרח יהודי שנכנס לבית כנסת ורואה חילול של בית כנסת בצורה הזו אני מצטמרר", אמר על הכתובות שצוירו על קירות המבנה בעמונה, בהן צלבי קרס. "זה לא משהו שאנחנו רגילים לראות אותו. זה עלבון לי כאזרח מדינת ישראל. אני מקווה שנשים את היד עליהם".

אחת הטענות שהופנו כלפי כוחות הפינוי היא על הפער בין היחס למפגינים בעמונה, לעומת פינוי היישוב הבדואי אום אל-חיראן שאירע לפני כשלושה שבועות, ובו נהרגו שוטר ותושב הכפר והתפתחו עימותים אלימים בין הצדדים. "אני לא נכנס לפוליטיקה. הרגישות המתבקשת היא בהתאם להערכת מצב", אמר. "באף אחד מהאירועים לא היינו רוצים להגיע למצב של עימותים. יכול להיות שנפיק לקחים. איך נפעל בהפגנה הבאה אני לא יודע להגיד".

מפקד מג"ב: "נשים טובות יותר בלשבת מול מסכים"

במהלך הדיון ב"שבתרבות", דיבר שבתאי גם על שילוב נשים במשטרה ובצה"ל, ואמר כי הנשים המשרתות במג"ב יותר טובות ב"לשבת מול מסכים". "יש משימות שלא נשים את שני המינים יחד. מארב של 48 שעות לא נשים לוחם ליד לוחמת", אמר.

כשנשאל מפקד מג"ב באילו משימות יש לנשים יתרון אמר כי כי "לשבת מול מסכים. אני חושבת לבנות יש סבלנות רבה יותר מלבנים. אבל אני לא נכנס לקטע האינטלקטואלי".

ח"כ חזן: "אבוי לנו אם בנט יהיה ראש ממשלה"

ח"כ אורן חזן (ליכוד) השתתף גם הוא באירוע בבאר שבע, ותקף בחריפות את הממשלה. "הייתה דרך לעצור את הפינוי. לו הממשלה הייתה מחליטה שהיא רוצה שעמונה תישאר על ההר לא היה פינוי. הכל עניין של מנהיגות", אמר. "אין לי בעיה עם בג"ץ, הוא מחליט ברגע שהמנהיגות לא מקבלת החלטות".

לדבריו של ח"כ חזן, לקרקעות שעליו הוקם המאחז אין דורש. הוא טען כי הממשלה הייתה צריכה להכריז עליהן כעל אדמות מדינה. "באתי לבצלאל סמוטריץ' ואמרתי זה הזמן של בנט להניח את המפתחות וללכת הביתה. אתה לא יכול לשקר ביודעין ולומר להם אתם לא תפונו. אבוי לנו אם בנט יהיה ראש ממשלה", אמר. "זו לא ממשלה ימנית. ממשלה שמפנה התיישבות זו לא ממשלה ימנית. נתניהו מדבר זה כמה שנים על חזון שתי מדינות לשני עמים. גם ליברמן מדבר על זה. זו אידיאולוגיה ששייכת לשמאל, לא לנו".

עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
פינוי עמונה, השבוע/ראובן קסטרו
עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
פינוי עמונה, השבוע/ראובן קסטרו
עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
פינוי עמונה, השבוע/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully