וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רחובותיה - אשפה: ברקת מתעקש, הזבל נערם ותושבי י-ם סובלים

31.1.2017 / 18:10

האשפה לא מפונה בירושלים עקב שביתת שירותי העירייה זה ארבעה ימים, והתושבים זועמים: "שברקת ימצא דרכים אחרות להתכתש עם ביבי". משרד הבריאות מברקת לפנות את האשפה: "סכנה בריאותית חמורה". הסדתרות המורים: אם המצב יימשך, נשבית את בתי הספר היסודיים

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

(ריאיון לאולפן וואלה! NEWS עם אב לשלושה מירושלים שנאלץ להישאר בבית בגלל השביתה)

כ-5,000 טונות של זבל הצטברו ברחובות ירושלים בארבעת הימים האחרונים, שבהם לא פונתה האשפה מהרחובות, בשל שביתת שירותי העירייה. בשכונות המגורים הכבישים נותרו נקיים יחסית ורק הפחים עלו על גדותיהם, אבל במרכז העיר ובאזור שוק מחנה יהודה בפרט הפחים היו דווקא ריקים, לאחר שהאשפה שהייתה בהם הושלכה אל הכבישים, המדרכות ומסילות הרכבת הקלה.

היום בצהריים של משרד הבריאות לראש העיר ניר ברקת דרישה לפינוי הזבל מהרחובות. "המצב עלול לגרום לסכנה בריאותית חמורה עבור התושבים. אבקשך לפעול כדי שמפגע זה יסולק כדי לשמור על בריאות התושבים", נכתב בהודעה.

הזבל שפוזר על המסילה גרם אתמול לשיבושי תנועה בכמה מוקדים בעיר ובתנועת הרכבת הקלה, וכן לעומסים כבדים בצירים מרכזיים. סוחרי שוק מחנה יהודה, בעידוד ובברכתה של העירייה, מילאו את הרחובות בזבל וחסמו את מעבר הרכבת.

לקריאה נוספת:
גני הילדים בירושלים שובתים היום; ברקת מאיים בפיטורים המוניים
במחאה על היעדר תקציב: אלפי עובדי עיריית ירושלים הפגינו נגד האוצר
ביהמ"ש ביטל את השביתה שתוכננה בבתי הספר ובצהרונים בי-ם

אשפה שנערמה ברחובות ירושלים בעקבות שביתת העירייה. 31 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
זבל ברחובות ירושלים, הבוקר/נועם מושקוביץ
אשפה שנערמה ברחובות ירושלים בעקבות שביתת העירייה. 31 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
זבל ברחובות. השביתה בירושלים, היום/נועם מושקוביץ

הסתדרות המורים הודיעה בשעות הצהריים כי בעקבות השביתה, המורים בתי הספר היסודיים בעיר לא יוכלו לקבל תלמידים לנוכח היעדרותם של המאבטחים, המזכירות, הסייעות ושירותי הניקיון. "המצב מסכן את ביטחונם ובריאותם של התלמידים, על כן עובדי ההוראה יגיעו למוסדות החינוך אך לא יקבלו תלמידים, למעט בחינוך המיוחד", נמסר.

הסיבה לשביתה: מחלוקת עם משרד האוצר על תקציב העירייה

עיריית ירושלים מוחה נגד משרד האוצר על אי-העברת תקציב לעירייה לשנת 2017. בעוד שהעירייה דורשת 800 מיליון שקלים לתקציבה במסגרת מענק הבירה, מציע האוצר 525 מיליון שקלים, עלייה של 5% מהתקציב בשנה שעברה. במסגרת המחאה הוכרז על שביתה של שירותי העירייה והיום לא פעלו גני הילדים העירוניים וכן צהרוני ציל"ה בעיר. בתי הספר ומערכת החינוך המיוחד יפעלו כסדרם. אמש נערכה פגישה בין ועד עובדי עיריית ירושלים למשרד האוצר שהסתיימה ללא תוצאות.

שר הפנים אריה דרעי הנחה הבוקר את מנכ"ל משרדו, מרדכי כהן, לזמן את אגף התקציבים במשרד האוצר ומנכ"ל עיריית ירושלים אמנון מרחב וצוותו המקצועי, כדי לברר את המחלוקות בין העיריה למשרד האוצר. המטרה היא למצוא פתרון שיסיים את המשבר. במשרד הפנים הבהירו כי לא מדובר בהליך שימוע אלא בדיון מקצועי בלבד לשם גיבוש המלצות לשר הפנים דרעי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול בבוקר החתימו עובדי התברואה כרטיס, אך במקום לעבוד, יצאו להפגין מול בית ראש הממשלה. כמה מהם סיימו בבוקר את ההפגנה בריקוד כורדי מסורתי, מאושרים מאוזן לאוזן, קוראים לשר האוצה משה כחלון "לתת את הכסף". למקהלת המעודדים של ראש העירייה הצטרפו אתמול רבים מעסקני העיר, בהם חברי מועצת העירייה, אנשי ועד ההורים ורבים ממנהלי המנהלים הקהילתיים.

ואולם, חלק מהתושבים לא הצטרפו לשמחה. "אני פשוט מתפדחת שהעיר שלי נראית ככה", סיפרה שירה, תושבת שכונת גילה. "אני מתביישת, ובטח לא אסתובב ואבלה עכשיו. אני מרחמת על מי שחייב לצאת ולראות את כל זה".

גנים סגורים בעקבות שביתת עובדי עיריית ירושלים , 31 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
גן סגור בירושלים, ולצדו זבל/נועם מושקוביץ

"למזלי אני לא עובדת במוקדי הבלגן וערימות הזבל", הוסיפה שירה. לדבריה, "מסכנים הזקנים שמחליקים ונופלים על כל הזוהמה. אני מקווה מאוד שברקת ימצא דרכים יותר דיפלומטיות ויצירתיות להתכתש עם ביבי – ולא על חשבון התושבים".

גם עדי כהן, תושבת שכונת ארנונה, לא הסכימה עם המניעים לשביתה: "לא צריך לשבות. בסופו של דבר זה רק פוגע בנו". אך היא מצאה גם נקודת אור בשביתה: "אתמול חניתי איפה שבא לי בלי פנגו". החוקר והפעיל החברתי בירושלים, ערן צדקיהו, אף כתב בפייסבוק: "למי שלא הבין, מהות ההישג של ברקת הוא בהשוואת התנאים בין מערב ירושלים למזרחה".

אשפה שנערמה ברחובות ירושלים בעקבות שביתת העירייה. 31 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"מתביישת שהעיר שלי נראית ככה". הזבל ברחובות/נועם מושקוביץ

לנוכח המבוי הסתום שאליו הגיע ברקת עם האוצר, הוא מאיים לפטר מאות עובדי ניקיון ולקצץ בתקציבי החינוך, הרווחה וקבוצות הספורט של העיר. מלבד פיטורי מאות עובדי תברואה, מאיימת העירייה להפסיק את שכירתן של עשרות כיתות לימוד מגורמים פרטיים, שנועדו להקל על המחסור בכיתות בעיר, בדמי שכירות שגובהם כמאה מיליון שקלים מדי שנה. תכנית הקיצוצים המלאה שהכינה העירייה והגיעה לידי וואלה! NEWS מונה רשימת צעדים כלכליים שתיאלץ העירייה לבצע אם לא תשיג את 300 מיליון השקלים שעליהם מתנהל הקרב עם משרד האוצר בשבועות האחרונים.

גורמים באוצר ובעירייה טוענים כי המהלך של ברקת נודע לבסס את השאיפות הפוליטיות שלו בליכוד. במשרד האוצר אמרו השבוע כי הם רואים בחומרה רבה את "השביתה הפראית והמיותרת על גבם של תושבי העיר ירושלים ואת איומי הסרק המיותרים, לפיטורי עובדים, שיפגעו בתושבי העיר ובעובדי העירייה". לדברי משרד האוצר, "לצערנו, במקום לספק לתושבי העיר שירות משתמש ראש העיר בתשלומי התושבים כדי לממן את נוכחות עובדי העירייה בהפגנות. אגף השכר במשרד האוצר התריע בסוף השבוע כי עובדים שישבתו לא יקבלו שכר בגין יום זה".

אשפה שנערמה ברחובות ירושלים בעקבות שביתת העירייה. 31 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
שוק מחנה יהודה, הבוקר/נועם מושקוביץ
גני ילדים סגורים בירושלים עקב שביתת העירייה. 31 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
שביתה בגנים, הבוקר/נועם מושקוביץ

השביתה כבר מעוררת סדקים בקואליציה של ראש העירייה ניר ברקת. הבוקר הודיעה סיעת "ירושלמים" על פרישה מהקואליציה בעירייה בעקבות כוונתו של ברקת לפגוע במערכת החינוך במסגרת השביתה של העירייה. זאת, לאחר ניסיונות חוזרים לתווך בין העירייה ומשרד האוצר וקריאה חוזרת לברקת ולשאר סיעות הקואליציה להימנע מהשבתת הלימודים בגנים ובתי הספר.

המשנה לתיק החינוך, הרב אהרון ליבוביץ, אמר כי המהלכים האחרונים של ברקת הם נגד העיר ונגד התושבים, והובילו לאובדן אמון בו. ,מי שדואג למערכת החינוך ולהורים העובדים – לא מחזיק אותם כבני ערובה במלחמה פוליטית, ולא עושה את הדרך מכיכר ספרא לעבר פריימריז בליכוד על הגב שלהם".

בעיריית ירושלים הגיבו לטענות לפיהן ברקת מנהל פריימריז על גב תושבים ואמרו כי "מדובר בקשקוש". "ראש העיר נלחם למען עתידה של ירושלים בחזית רחבה הכוללת ימין ושמאל, דתיים וחילונים בעירייה, בכנסת ובציבור. למאבק שותפים ההסתדרות, ארגון ההורים והמנהלים הקהילתיים ברחבי העיר והוא ימשיך עד שיהיה סוף לדרישות האוצר להעלות עוד את הארנונה ולהקטין את השירותים לתושבים, מה שדרדר במשך שנים את ירושלים. נמשיך להילחם עד שנבטיח תקציב ראוי ושירותים ראויים כפי שראוי לבירת ישראל".

דנה ירקצי השתתפה בהכנת הידיעה

(עדכון ראשון: 9:15)

הפגנת עובדי עיריית ירושלים בעקבות אי העברת התקציב ממשרד האוצר , 30 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
הפגנת עובדי העירייה בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ
הפגנת עובדי עיריית ירושלים בעקבות אי העברת התקציב ממשרד האוצר , 30 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
החתימו כרטיס ומחו. ירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully