וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהודעת טראמפ ליום השואה נעדר דבר פעוט אחד - רצח מיליוני יהודים

29.1.2017 / 10:09

נשיא ארה"ב פרסם הודעה כללית ולא מפורטת, שבה גינה את "הטרור הנאצי", אך לא ציין מי היו קורבנותיו של היטלר או את חשיבות הדמוקרטיה. בהשוואה לנאומו של קודמיו בבית הלבן, הצהרתו מעוררת תהיות

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצליח ליפול בלשונו גם בהודעה לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שחל ביום שישי האחרון. הבית הלבן פרסם הודעה בשמו של טראמפ ובה נכתב כי "בלב כבד אנו זוכרים ומוקירים את הקורבנות, את השורדים ואת הגיבורים של השואה. זה בלתי אפשרי להבין את האכזריות של הטרור הנאצי כלפי אנשים חפים מפשע".

מה שלא צוין בדברי הנשיא הייתה העובדה שבזמן מלחמת העולם השנייה נרצחו בין היתר שישה מיליון יהודים ועוד מיליוני בני עמים אחרים. גם התבטאויות בעד הדמוקרטיה ונגד הלאומנות והרודנות שאפשרו את השואה נעדרו מהודעתו של טראמפ. בהמשך ההודעה נכתב כי הנשיא מבטיח "לעשות הכל לאורך תקופת נשיאותו וחייו כדי להבטיח שכוחות הרשע לעולם לא ינצחו". מי הם בדיוק אותם כוחות הרשע והטוב נותר בגדר תעלומה.

אם משווים את הצהרתו של טראמפ, שבעיני ציבורים מסוימים בישראל נתפס כמעט כמו המשיח הבא, לזו של קודמו בתפקיד ברק אובמה - שפוליטיקאים רבים, בהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, היו כפסע מלכנות אותו אנטישמי בימיו האחרונים בממשל, קשה לפספס את ההבדלים המהותיים.

לקריאה נוספת בנושא
מזכ"ל האו"ם ביום השואה הבינלאומי: "חוסר הסובלנות חזר"
"שנאה היא חסרת מעצורים": בעולם מציינים את יום הזיכרון לשואה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס הרפובליקנים בפילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית. 26 בינואר 2017. רויטרס
בעיני טראמ, מדובר במאבק בין טובים לרעים/רויטרס

בינואר שעבר הגיע אובמה לשגרירות ישראל בוושינגטון, והדגיש את ייחודיותה של השואה בנאום הראשון של נשיא מכהן בשגרירות. הוא הזכיר את העלייה במגמת האנטישמיות בעולם והדגיש כי "כשמרכזים יהודיים מותקפים, כשצלבי קרס מופיעים בקמפוסים, אסור לנו לשתוק".

גלי הלאומנות באירופה, ששוטפים גם חלקים מארצות הברית, לא הוזכרו בדבריו של טראמפ. אולי כי הם גם סייעו לניצחונו בנובמבר האחרון. "כשיהודי מותקף בשל היותו יהודי עלינו להגיב. כולנו יהודים", אמר אובמה בנאומו אז, מה שלא יפריע לרוב הישראלים לציין את שמו בשנאה עזה.

הצהרתו של טראמפ גרמה לתרעומת גם בקרב ארגון הליגה נגד השמצה. "ההצהרה פספסה את העובדה ששישה מיליון יהודים נרצחו, לא רק 'חפים מפשע'. זה תמוה ומוזר. נשיאים דמוקרטים ורפובליקנים עשו זאת בעבר", כתב מנכ"ל הארגון ג'ונתן גרינבלט בתגובה.

ברק אובמה נואם בטקס לציון יום השואה הבינלאומי. רויטרס
אובמה בנאומו בשגרירות ישראל בוושינגטון בשנה שעברה/רויטרס

ההסבר שנתן לכך ממשל טראמפ היה תמוה לא פחות מההודעה המקורית. "אנחנו לוקחים בחשבון את כל מי שסבל", הסבירה הדוברת הופ היקס לרשת CNN. היא הזכירה כי בזמן ששישה מיליון יהודים נרצחו על ידי הנאצים, גם חמישה מיליון אחרים – כמרים, צוענים, מוגבלים, קומוניסטים, אנשי איגודים, עדי יהווה, אנרכיסטים, פולנים ועמים סלביים אחרים, ולוחמי מחתרת – נטבחו בזמן שלטונו של אדולף היטלר.

מנכ"ל הליגה נגד השמצה לא התרצה מהודעת הבית הלבן. הוא הסברי כי יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שנקבע על ידי האו"ם לא נועד רק למלחמה בהכחשת השואה, אלא מאחר שבמדינות רבות – כמו ברוסיה, פולין והונגריה – מסרבים להכיר בכך שלהיטלר הייתה מטרה ברורה – חיסול העם היהודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully