וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם ביום השואה הבינלאומי: "חוסר הסובלנות חזר"

במקביל לטקסים ברחבי העולם לציון 72 שנה להשמדת היהודים ומיעוטים נוספים בידי הנאצים, נאם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בעצרת האו"ם. קטעים מנאומו פורסמו לראשונה בוואלה! NEWS: "פוליטיקאים מנצלים את הפחד כדי לגרוף קולות"

אנטוניו גוטרש, מזכ"ל האו"ם הנכנס, ניו יורק. 12 בדצמבר 2016. AP
האנטישמיות חיה ובועטת. גוטרש/AP

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, נאם אמש (שישי) בטקס בעצרת האו"ם לציון יום הזיכרון הבינלאומי לזכר קורבנות השואה. בנאומו, דיבר גוטרש על האנטישמיות והשנאה שעדיין מורגשות ברחבי העולם. "האנטישמיות חיה ובועטת. חוסר הרציונליות והסובלנות חזרו. אנו עדיין עדים להכחשת השואה, למרות העובדות", אמר.

"על העולם חלה החובה לזכור שהשואה הייתה ניסיון שיטתי להשמיד את העם היהודי ורבים אחרים", הוסיף. "זהו כבוד בשבילי לקבל את פניהם של ניצולי השואה שהצטרפו לטקס היום. תודה לכם על שלאורך שבעה עשורים חלקתם את עדותכם כדי שאחרים יוכלו לחיות בכבוד. אין מסר חשוב יותר לעתיד מאשר ההבטחה שתמיד נזכור את העבר ונכבד את קורבנות הטרגדיה הזו".

לדברי גוטרש, "תהיה זו טעות מסוכנת לחשוב על השואה פשוט כתוצאה של טירוף של קבוצת פושעים נאצים. להפך, השואה הייתה השיא של אלפי שנים של שנאה ואפליה נגד יהודים. שנאה שאנו קוראים לה כעת אנטישמיות".

עוד בוואלה! NEWS:
בירושלים כמו בוושינגטון, הקוסמים הגדולים מנסים להעלים את הפלסטינים
ראש הממשלה נחקר במעונו בפעם השלישית במשך יותר משלוש שעות
"שנאה היא חסרת מעצורים": בעולם מציינים את יום הזיכרון לשואה

מציינים את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, באושוויץ. ינואר 2015. Markus Schreiber, AP
יום השואה הבינלאומי באנדרטה בברלין/AP, Markus Schreiber

"היום, אנו רואים תופעות של אנטישמיות, יחד עם גזענות, שנאת זרים, שנאה אנטי-מוסלמית וצורות אחרות של אי-סובלנות, שמקבלות תנופה מפופוליזם ודמויות פוליטיות שמנצלות פחד כדי לגרוף קולות. אני מאוד מודאג מהאפליה שחווים מהגרים, פליטים ומיעוטים בעולם כולו. היום, אני גם מודאג מדעות קדומות נגד מוסלמים. נורמה חדשה ומדאיגה נוצרת בשיח הציבורי שבה דעות קדומות הופכות מקובלות והדלת נפתחת לשנאה קיצונית אף יותר.

"קבוצות קיצוניות אלימות משתמשות בקריאות אנטישמיות כדי לבסס את כוחן ולגייס תומכים חדשים. כל זאת בניגוד מוחלט לעקרונות הסובלנות, עליונות התבונה וערכים אוניברסליים", אמר.

לדבריו, על האו"ם להשקיע יותר בחיזוק מנגנוני זכויות האדם ובמאמץ להביא לדין את אלו המבצעים פשעי הסתה. "אחרי הזוועות של המאה ה-20, אסור שיהיה מקום לחוסר סובלנות במאה ה-21. אני מבטיח לכם שכמזכ"ל האו"ם, אעמוד בחזית המאבק באנטישמיות וכל צורות השנאה האחרות. זוהי הדרך היחידה לבנות עתיד של כבוד ושיוויון לכל, והדרך הטובה ביותר לכבד את זכר קורבנות השואה שלא נאפשר שישכחו לעולם".

לאחר מינויו של גוטרש לראש ממשלת פורטוגל ב-1995, ביטל בית הנבחרים במדינה את צו הגירוש נגד יהודים שהוצא במאה ה-15, וגוטרש התנצל בשם המדינה. לפני כמה שבועות, נחתם הסכם עם הקהילה היהודית על הקמת מוזיאון יהודי בליסבון הבירה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מעשה "קונדס" בבלגיה: אלמונים השתלטו על מערכת הכריזה ברכבת וביקשו מהיהודים לרדת באושוויץ. רויטרס
יום שחרורו נקבע כיום השואה הבינלאומי. הכניסה למחנה אושוויץ/רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מסר אתמול הודעה לרגל יום השואה הבינלאומי, ובה נכתב: "בלב כבד ומחשבות קשות, אנחנו זוכרים ומכבדים את הקורבנות, הניצולים והגיבורים מהשואה. לא ניתן לתפוס באופן מלא את הזוועות שביצע הטרור הנאצי בחפים מפשע. ועדיין, אנו יודעים שבשעות החשוכות ביותר של האנושות, האור זורח באופן הבהיר ביותר. כפי שאנו זוכרים את אלו שמתו, אני אסירי תודה כלפי אלו שסיכנו את חייהם כדי להציל חפים מפשע".

הוא הוסיף כי "בשם אלו שנספו, אני מתחייב לעשות את מה שכוחי מאפשר במהלך נשיאותי, וחיי, כדי להבטיח שכוחות הרשע לעולם לא יביסו את כוחות הטוב. ביחד, נהפוך את האהבה והסובלנות לנפוצים ברחבי העולם".

הליגה נגד השמצה גינתה את הודעתו של טראמפ. "ההצהרה לא התייחסה לכך ששישה מיליון יהודים נספו, לא רק 'חפים מפשע'", נכתב בגינוי. "לא היה שום אזכור ליהודים. נשיאים משתי המפלגות כן ציינו זאת בעבר".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראה את הצו עליו הוא חתם בבית הלבן, 23 בינואר 2017. רויטרס
"מתחייב לעשות את מה שכוחי מאפשר להבטיח שכוחות הרשע לעולם לא יביסו את כוחות הטוב". טראמפ/רויטרס

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה מצוין מדי שנה מאז 2006 ב-27 בינואר. יום הזיכרון נערך בתאריך זה משום שביום זה ב-1945 שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ בידי הצבא האדום. עוד לפני שהוכרז כיום הבינלאומי לזכר השואה, ציינו אותו מדינות אחדות, ובהן גרמניה ובריטניה. בשנת 2006 צוין היום רשמית באו"ם, וההחלטה עליו התקבלה פה אחד. ההחלטה כוללת את השמדת היהודים ומיעוטים נוספים בידי הנאצים. מדי שנה, מאז אימוץ ההחלטה, מציין האו"ם במרכזיו ברחבי העולם את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

ברחבי העולם ציינו את יום הזיכרון הבינלאומי בטקסים שהתקיימו באנדרטאות השונות. בגרמניה, למשל, נערכו טקסים בכמה מוקדים במדינה, שנסובו השנה סביב הנצחת הנרצחים במבצעי "המתות החסד" של השלטון הנאצי.

(עדכון ראשון: 17:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully