וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שרביט קסמים" משלים את ההגנה על העורף: "אין דומה לו בעולם"

4.2.2017 / 11:14

המערכת, שכונתה בשלבי פיתוחה "מדע בדיוני" והוגדרה השבוע מוצלחת, תסייע בהתמודדות עם רקטות וטילים מדויקים בטווחים שלא כוסו עד כה בידי מערכות אחרות. "הבאנו את הטכנולוגיה לקצה, הקדמנו את אויבנו בכל האיומים"

צילום: מנהלת חומה במשרד הביטחון

עם סיומה של סדרת ניסויי יירוט שהוגדרה מוצלחת בשבוע שעבר, נקלטה מערכת "שרביט קסמים" בחיל האוויר הישראלי. המערכת המשוכללת משלימה את מערך ההגנה שעליו דנים בצה"ל זה יותר מעשור, ומאפשרת מענה לרקטות ולטילים בטווח קצר, בינוני וארוך, כמו גם התמודדות עם טילי שיוט.

מבצע "צוק איתן" הוכיח שמערכת "כיפת ברזל" מתפקדת כ"סוס עבודה" של צה"ל בתחום ההגנה מפני רקטות קצרות טווח. בהקשר זה, צפויה "שרביט קסמים" להתמקם בין "כיפת ברזל" ומערכות "חץ 2", הפועל בתוך האטמוספרה, ו"חץ 3", הפועל מחוצה לה. בשלב זה, המערכת החדישה תתמודד עם רקטות בטווח הקצר, הבינוני והגבוה, וכן עם איומים מדויקים.

שרטוטה של מערכת "שרביט קסמים" החל בסוף שנות ה-90 בידי מהנדסי חברת רפאל, מתוך מבט לאיומים מדויקים על עורף מדינת ישראל בעתיד. כבר אז היה ברור שמערכת "פטריוט" האמריקנית לא תוכל לתת מענה לאיומים מסוג זה, ובשנת 2004 החליטו במפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון לפנות לתעשיות הביטחוניות כדי למצוא מענה מבצעי לרקטות ולטילים מדויקים בטווח בינוני. הכוונה הייתה למצוא פתרון שלא היה קיים אז בעולם, וייתן מענה גם לטילי שיוט.

לקריאה נוספת:
"המטרה הושמדה כמתוכנן": סדרת ניסויים מוצלחת ב"שרביט קסמים"
אלף רקטות וטילים ביממה: ניסוי מוצלח למערכות הגנה ממתקפה נרחבת
משרד הביטחון וארה"ב החלו במסירת מערכת "שרביט קסמים" לחיל האוויר

ניסוי יירוט ב"שרביט קסמים", ינואר 2017. מנהלת חומה במשרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
מהנדסיה דחקו את הטכנולוגיה לקצה. ניסוי "שרביט קסמים", השבוע/מערכת וואלה! NEWS, מנהלת חומה במשרד הביטחון

הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים החליטה להצטרף כשותפה מלאה בפרויקט – והמכרז יצא לדרך. רפאל זכתה בפרויקט כקבלן ראשי של הובלת פיתוח המיירט יחד עם חברת רייתאון האמריקנית. אלתא זכתה בפיתוח וייצור המכ"ם, תדיראן-אלישרא (תחת אלביט – א.ב) זכתה בפיתוח מערכת השליטה והבקרה, ואילו רפאל זכתה לפתח ולייצר את התקשורת והזביל של המערכת.

במלחמת לבנון השנייה, שפרצה בקיץ 2006, הוכח כי משרד הביטחון ורפאל קראו היטב את אתגרי העתיד. הצורך בהגנה על עורף המדינה היה ברור מתמיד, ובינואר 2007 החלו החברות לפתח את המערכות השונות בהתאם לאופי המיירט של "שרביט קסמים", שהוגדר תחילה נועז ויומרני מבחינת היכולות שביקשו במפא"ת.

"כל המערכת נגזרת מהרמה של המיירט. הסטנדרט היה גבוה בגללו, משכנו למעלה את כל הטכנולוגיות, כולל את אלו של ארצות הברית", הסביר תת-אלוף (במיל') פיני יונגמן, ראש מנהלת הגנה מפני טילים ותלול מסלול בחברת רפאל. "לכן זה היה מדע בדיוני המחשבות והרעיונות כיוונו ליעדים טכנולוגיים שלא היו קיימים קודם לכן. המטרה הייתה ליירט טילים בליסטיים, מתמרנים וטילי שיוט, לטווח ארוך ולגובה בין שכבת הגנה נמוכה לגבוהה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
ניסוי יירוט ב"שרביט קסמים", ינואר 2017. מנהלת חומה במשרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
"זה מדע בדיוני". הניסוי במערכת "שרביט קסמים", השבוע/מערכת וואלה! NEWS, מנהלת חומה במשרד הביטחון

"מדובר במיירט מתוחכם מאוד עם יכולות גבוהות מאוד – האלגוריתמים שיש בו, הרכיבים הייחודיים", אמר ראש מנהלת חומה אלוף-משנה (במיל') משה פתאל, בריאיון לוואלה! NEWS. "הסטנדרט הוא פורץ דרך ובסוף הוא גם כלכלי. בתחילת הדרך היה מאוד קשה לשכנע את צה"ל וארצות הברית לקדם את הפרויקט בגלל התכונות של המערכת. זה היה נראה מורכב מאוד בהתחלה. לכן גם לא אוכל להרחיב, אבל יש פה בהחלט אירוע ייחודי בקנה מידה עולמי".

יונגמן הוסיף כי ב"שרביט קסמים" מרוכזות 60 שנות ידע מחברת רפאל, וכי המיירט הוא "עליית מדרגה משמעותית". "קפצנו באמצעותו בכמה קומות בבניין ללא מעלית, זו ההגדרה", אמר לוואלה! NEWS. "הבאנו את הטכנולוגיה לקצה בכל התחומים. זה בהחלט מדע בדיוני, אין מיירט דומה לו בעולם. מדובר באומץ הנדסי לכוון כל כך גבוה ולהגיע לשם - יותר גבוה ממה שנראה לאותם מהנדסים אמיצים באופק".

על ההתמודדות עם אתגרי העתיד, בעוד המזרח התיכון כולו מתחמש ברקטות וטילים מדויקים, סיכם יונגמן: "האויב מפתח מערכות משלו עם השקעה אדירה. כשהוא יגלה שאני מנטרל אותן, זה יביא אותו לתסכול. בכל האיומים הקדמנו אותם, לא ינצחו אותנו. לא יביאו טכנולוגיה שיכופפו את הפיזיקה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully