וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעקת החולים במחלות קשות; דיון אמוציונלי בוועדת הרווחה והבריאות

ועדת הרווחה, העבודה והבריאות של הכנסת דנה היום בזכויותיהם של החולים והמחלימים ממחלות קשות. הזמר אמיר פרישר גוטמן שיתף: "מחלימים מסרטן נקראים לחזור מיד לעבודה ולשלם מס הכנסה רטרואקטיבית"; ח"כים: נשנה את החוק

אמיר פיי גוטמן בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בדיון בקשיי המחלימים ממחלות קשות, כנסת. ינואר 2017. נועם מושקוביץ
סיפר על הקשיים מנסיונו האישי. פרישר גוטמן בדיון בוועדה, היום/נועם מושקוביץ

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (שני) דיון על הקשיים בהם נתקלים חולים במחלות קשות בעת תהליך החלמתם, שעל פי המצב הקיים אינם זכאים להקלות או תמיכה ממשלתית בחזרתם למסלול החיים. לחולים רבים נדרשים חודשים ארוכים להתגבר על טראומת המחלה ולשוב לעבודה ולתפקוד מלא. הדיון נערך ביוזמת חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), קארין אלהרר (יש עתיד) , מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת), אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) ועיסאווי פריג' (מרצ).

ברקע הדיון הבוקר, עומדת הצעת החוק של ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) המבקשת להאריך את הפטור ממס הכנסה למחלימים ממחלות קשות, כך שבמקום שנה של פטור יהיו המחלימים זכאים לשנה וחצי. לדבריו, חתמו על ההצעה 70 חברי כנסת מכל סיעות הבית וההצעה תוגש בקרוב בכנסת. המצב כיום, על פי הנטען מנציגת ביטוח לאומי, לימור לוריא, הוא שרק מי שחולה נתמך על ידי הממשלה, וגם זה בכפוף לתנאי נוקשים ואינו מכסה את כלל ימי המחלה.

עוד בוואלה! NEWS:
ההורים תובעים את ביה"ח: החלטת הרופאים בלידה גרמה לשיתוק בתנו
בג"ץ הורה לשחרר לקבורה את גופת הנהג שדרס שוטר בנגב
נתונים מדאיגים: שירות בצה"ל גורם לעלייה של 40% בכמות המעשנים

"אדם שחולה בסרטן מצבו החוקי נכון להיום מעניק לו שלוש הטבות: קצבת נכות כללית, מפצה אותו בגין אובדן היכולת להשתכר ב -2,700 שקלים. אנחנו יודעים שקשה להתקיים מזה, אבל אם יש לחולה ילדים זה יכול להגיע עד 5,000 שקלים". אמרה לוריא וציינה את יתר ההטבות להן זכאי החולה כיום: "ביחד עם האגודה למלחמה בסרטן ואיגוד האונקולוגים ניתן מענה לנעזרים בכימותרפיות 1,500 ¤ בחודש, ואם המצב התפקודי הוא קשה יותר ומדובר בבגיר מעל גיל 18, הוא יקבל אפילו יותר".

עוד ציינה לוריא כי חולי סרטן מוגדרים באופן אוטומטי כבעלי 100% נכות והם זכאים לפטור ממס הכנסה לשנה שלמה. הצעת החוק של ח"כ בר לב מבקשת להאריך תקופה זאת, בהתבסס העובדה כי לוקח לחולים חודשים רבים לצאת באמת ממעגל החולי.

"עוד בטרם נגמלת מהמורפיום, המדינה ממהרת לשאול איפה הכסף שלך"

"אנחנו חסרי אונים ואנחנו צריכים את זה, צריכים את הדבר הזה בשביל אותו אדם שיושב עכשיו ומבשרים לו על הסרטן"

בדיון השתתף הזמר אמיר פרישר גוטמן, שאובחן בטעות כחולה סרטן. גוטמן פנה לחברי הכנסת: "ממש ברגע זה יש מישהו שהקרקע נשמטת תחת רגליו, כי הוא מתבשר על ידי הרופא שלו שיש לו סרטן. אני מאחל לכם שלא תבינו מהי התחושה הזאת לעולם. המונח החלמה כבר בכלל לא בלקסיקון; במקרה הטוב חלה נסיגה. אבל המערכת לא מתייחסת לזה ככה; עוד בטרם נגמלת מהמורפיום, המדינה ממהרת לשאול איפה הכסף שלך" אמר והתייחס לסיפורו האישי "את הניסיון שלי רכשתי בכאב רב. שכבתי חודש בבית החולים, עברתי כל בדיקה אפשרית ואינספור טיפולים לא תואמים עד שבישרו לי שאני סובל מסרטן נדיר. שלוש שעות אחר כך הייתי כבר בטיפול הכימי הראשון שלי. לאחר מכן נטלתי תרופות ביולוגיות ברצף שרק עוד 15 שנה ידעו אם הן עוזרות. הטיפול הזה פגע בי בכל אספקט בגוף שלי, את הנפש יקח לי לרפא שנים, אם בכלל".

ברגע שאתה במעגל המחלות הקיומיות אתה שם לנצח. באמת קטונטתי מאנשים שהבוס שלהם קרא להם אחרי שלושה שבועות לחזור לעבודה או חבר שלי שהוא עצמאי, ולא מצליח להתקיים מאז המחלה, חברים מרעיפים עליו עבודות כדי שיתפרנס ומה עושה מס הכנסה? לוקח לו את כל הכסף. אם הוא מגיע לתקרה,מס הכנסה מבקש רטרואקטיבית את כל הסכום, גם על הימים שהוא בילה מעל האסלה מקיא מהטיפולים. אני אחרי שבעה חודשים של טיפולים, לאנשים האלו אין את הכסף שיש לי, כל הטיפולים שעברתי -מטיפולים לימפתיים ועד לטיפולים חשמליים, הם יכולים להרשות לעצמם אולי טיפול אחד כזה במחזור. ממה הם יחיו? אנחנו חסרי אונים ואנחנו צריכים את זה, צריכים את הדבר הזה בשביל אותו אדם שיושב עכשיו ומבשרים לו על הסרטן, ואם תחתמו על הצעת החוק הזאת, אתם נותנים לו זכות להשתקם".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אמיר פיי גוטמן בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בדיון בקשיי המחלימים ממחלות קשות, כנסת. ינואר 2017. נועם מושקוביץ
"ברגע שאתה במעגל המחלות הקיומיות אתה שם לנצח". פרישר גוטמן בדיון בוועדה, היום/נועם מושקוביץ

ח"כ שמולי אמר לפרישר גוטמן: "אתה מעורר השראה והלוואי שנצליח לעשות את השינוי הגדול הזה. אסור להסתכל על התקופה של המחלה ועל התקופה של ההחלמה כמשחק סכום אפס. זה תהליך הדרגתי, והמחלים חייב להיות מוגן כלכלית ותעסוקתית". ח"כ בן ארי הוסיפה: "נפנה למשרדי הממשלה על מנת שיגישו הערכה תקציבית ותכניות מסודרות".

ממלאת מקום יו"ר הוועדה, ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), שיתפה גם היא בסיפורה האישי: "לפני שבע שנים מיששתי וגיליתי גוש בשד. למחרת מצאו עוד שמונה. אחרי הטיפולים הייתי בטוחה שהחיים שלי ימשיכו כרגיל, אבל מצאתי את עצמי לפתע מתפרצת וצועקת, ואז הבנתי שההחלמה ארוכה הרבה יותר ממה שחושבים, והמדינה חייבת לתמוך בכך".

אורן גבע, רפרנט תחום הבריאות באגף התקציבים של משרד האוצר שנכח בדיון אמר כי מאחר ולא קיימות תכוניות שיקום רגשי ונפשי ותמיכה במחלימים בקהילה, ואף לא הצעות חדשות לתוכניות לא ניתן להתייחס לסוגיה, כי לפי שעה "אין מה לתקצב".

"מקרים רבים של אובדן עבודה בקרב ההורי הילדים החולים"

ליאור שמואלי, מנכ"ל עמותת גדולים מהחיים הפועלת למען ילדים חולי סרטן ומשפחותיהם הוסיף את זווית הילדים והוריהם: "החולים במחלות קשות בהן הטיפול ארוך ומתמשך זקוקים לסיוע ממשלתי אך הבעיה במצב הקיים מורגשת ביתר שאת במקרה בו ישנה משפחה עם ילד החולה בסרטן.

בשונה מהאוכלוסייה הבוגרת, במחלת ילד, הורי הילד מעורבים בכל התהליכים וחייהם נפסקים לתקופה ארוכה - בה כל זמנם ומשאביהם מופנים אל המאבק במחלה. הטיפולים עצמם נמשכים מעל לשנה במקרה הטוב אך תהליך ההחלמה בו הילד או הילדה עדיין פגועים וללא מערכת חיסונית נמשך כשנתיים נוספות. מציאות זו קשה למשפחה נורמטיבית, שערו את המשבר במשפחה חד הורית או משפחות בהן יותר מילד אחד חולה. כאשר ילד מסיים טיפולים, אין זה אומר שהבריא והוא חוזר באופן מידי לשגרה ולמסגרות, אלא לוקח פרק זמן לא קצר בו הילד נותר בבית ללא מסגרת חינוכית, שיקומית וזקוק לליווי צמוד של הוריו.

שמואלי התייחס בדבריו בפני הוועדה גם למצוקתם של ההורים לילדים מחלימים "דווקא בתקופה זו כאשר ההורים נמצאים לקראת סיומו של מסע ארוך ומתיש, מסירה הממשלה את אחריותה ואת הדאגה מהם ומפסיקה את התמיכה הכספית, ההגנה התעסוקתית וסל הבריאות. הורים רבים נותרים חסרי אונים, כאשר הם עדיין לא יכולים להיות מחויבים למקום העבודה שלהם אולם אין כל מניעה לפטר אותם ומעבר לזאת הם עדיין לא יכולים לפרנס את משפחתם כבעבר - אבל התמיכה הכספית נפסקת גם כן. אנו עדים למקרים רבים של אובדן עבודה בקרב ההורים לילדים החולים כמו כן רבים מהזוגות עוברים משבר המוביל לגירושים לאחר שנות דחק ומתח ארוכות".

ח"כ אלהרר טענה בדיון כי משרדי האוצר והבריאות לא נותנים מענה מספק לתקופת ההחלמה, ולכן תפעל להגשת הצעת חוק כוללת, אשר תקבע את חובות הביטוח הלאומי, משרדי הבריאות והרווחה והשלטון המקומי בסיוע למחלימים ממחלות קשות. "לא ניתן לצפות שיום אחרי הטיפול האחרון החולה מתחיל להתנהל כאילו כלום לא קרה, בעוד שגופו ספג חבטות קשות של הקרנות ותרופות. החזרה צריכה להיות תואמת לצרכים הרפואיים", אמרה.
כלל חברי הכנסת שנכחו בדיון הבטיחו כי יגבשו הצעת חוק בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully