וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי דקה אחת של חסד: כך נראתה היממה הראשונה של טראמפ כנשיא

22.1.2017 / 8:32

נאום לא שגרתי, חתימה על החלטות שנויות במחלוקת ומיליוני מפגינים ברחובות במחאה נגדו. סוף השבוע שבו הושבע הנשיא ה-45 המחיש את השסע העמוק של החברה האמריקנית. גם אתר הבית הלבן עבר התאמה לעידן ססמאות טראמפ. "בואו נשיב את אמריקה לגדולתה, יחד", נכתב בגדול

רויטרס

סוף שבוע האחרון הדגים בצורה מוחשית את עומק השסע החוצה את החברה האמריקנית. הקמפיין נגמר והנשיא החדש דונלד טראמפ הושבע. כעת, היה אמור להגיע השלב שבו מרבית האמריקנים מעניקים לנשיא הנבחר מאה ימי חסד כדי להוכיח את עצמו במעשים ולא בדיבורים. אלא ששני המחנות הפוליטיים בארצות הברית מנהלים ביניהם כרגע משחק סכום אפס.

בעוד מתנגדיו של טראמפ רואים בו נשיא לא לגיטימי, ואינם מעוניינים לשתף אתו פעולה (למשל כ-60 חברי הקונגרס שהחרימו את טקס ההשבעה), רבים מתומכיו מסתכלים על ההפגנות, שבימים חמישי ושישי כללו גם מקרים של אלימות וונדליזם, ורואים בהן זלזול בהליך הדמוקרטי. חודשיים וחצי אחרי אחת ממערכות הבחירות הסוערות והמפלגות ביותר שחוותה ארצות הברית, הדרך לאיחוי הקרעים נראית ארוכה מתמיד.

דייב מאוהיו עשה את כל הדרך מסינסינטי כדי להשתתף באירועי ההשבעה. "זה נהדר להיות פה, הרגשה יוצאת מן הכלל", העיד. "דיברתי עם הרבה אנשים ממדינות שונות. זמן רב מדי היינו מפולגים, וכעת הגיע הזמן שנהיה יחד", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS למרגלות אנדרטת לינקולן, במהלך קונצרט טרום ההשבעה. כשהוא נשאל מה הוא חושב על מאות אלפי המפגינים נגד הנשיא שהגיעו לעיר במקביל למאות אלפי תומכיו, השיב: "אני חושב שהם צריכים להתבייש, הם לוזרים. הם הפסידו. נהגתי להיות אחד מהם אבל המפלגה עזבה אותי, לא אני עזבתי את המפלגה".

לקריאה נוספת:
דובר הבית הלבן על השבעת טראמפ: "הכי הרבה צופים אי פעם, נקודה"
הפגנות ענק נגד הנשיא האמריקני: מיליונים הפגינו ברחבי העולם
טראמפ ב-CIA: "טענו שיש לי ריב עם קהילת המודיעין – ההפך הוא הנכון"

דייב, הגיע לאירוע ההשבעה של הנשיא דונלד טראמפ, 22 בינואר 2017. עמרי נחמיאס
"הם צריכים להתבייש". דייב, הגיע מסינסינטי לאירוע ההשבעה/עמרי נחמיאס
"גדלתי בניו יורק. הוא לא אדם חדש עבורי, הוא תמיד היה ככה, אמן תרמית. האנשים שהוא בחר לקבינט שלו מעידים הרבה עליו ועל הכוונות שלו"

גם כריס קוקס, ראש ארגון "אופנוענים למען טראמפ" ואחד מאנשי השטח הבולטים של הנשיא במהלך הקמפיין, אמר לוואלה! NEWS בסוף השבוע כי ההפגנות לא מטרידות אותו. "אם הם יגיעו הנה ויצעקו, זה רק מחליש אותם. אני אתחיל לדאוג כשהם יתחילו להתנהג כמו מבוגרים, כי אז ורק אז אנשים יתחילו לקחת אותם ברצינות. כרגע המסר שלהם הוא רק שנאה", קבע נחרצות. על צעדת הנשים אמר כי "הרבה מהנשים שהגיעו הנה לצעוד, אלו אותן נשים שיצביעו לטראמפ בעוד ארבע שנים".

צעדת הנשים שהתקיימה אתמול (שבת) בוושינגטון הבירה ובעשרות מוקדים נוספים בארצות הברית משכה אליה משתתפות ומשתתפים רבים, יותר ממיליון בני אדם. הם החזיקו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "לא הנשיא שלי". לורה וכריסטינה הגיעו להפגנה במיוחד מלוס אנג'לס, מחופשות לפסל החירות. "ראינו מספיק", ענתה לורה כשנשאלה אם היא אינה סבורה שיש לתת לנשיא החדש תקופת חסד כדי לבחון את מעשיו. "גדלתי בניו יורק. הוא לא אדם חדש עבורי, הוא תמיד היה ככה, אמן תרמית. האנשים שהוא בחר לקבינט שלו מעידים הרבה עליו ועל הכוונות שלו". לדבריה, "ברגע שראינו את התוצאות, שאיתן אנחנו לא מסכימות, לא עם הקמפיין שלו ולא עם האג'נדה שלו, החלטנו שאנחנו צריכות לבוא הנה ולעמוד מאחורי מה שאנחנו מאמינות בו".

טראמפ עצמו טרם התייחס מפורשות להפגנות הענק שהתקיימו ברחבי ארצות הברית. הוא הקדיש את סוף השבוע הראשון לכהונתו לכמה מהלכים שנועדו לאותת על המחויבות שלו לכמה מהבטחות הבחירות שלו; ליישור ההדורים עם ה-CIA, שאת אנשיה ביקר בחריפות בשבועות האחרונים סביב ההערכות שלפיהן רוסיה התערבה בבחירות; ולשיחות עם מנהיגי קנדה, מקסיקו ובריטניה. ראשת הממשלה תרזה מיי תגיע לוושינגטון כבר בסוף השבוע הקרוב כדי לפגוש אותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנת הנשים נגד הנשיא דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול וושינגטון, 21 בינואר 2017. רויטרס
גבעת הקפיטול, אתמול/רויטרס

אחד הצעדים הראשוניים שלו בתפקיד היה לחתום על צו שמחליש את רפורמת הבריאות "אובמה קר". האמריקנים מוטרדים בימים אלה מעלייה תלולה בסכומים שהם נדרשים לשלם עבור הביטוח בר ההשגה. לכן, הנשיא חתם על צו שקורא לסוכנויות הממשל "להקל על האזרחים את הנטל הכלכלי של הביטוח". מדובר בהחלטה הצהרתית בעיקרה, שכן יידרש עוד זמן רב לנסח את כל פרטי הרפורמה שתחליף את הביטוח הנוכחי. גם הליך החקיקה של רפורמה חדשה צפוי להיות ארוך. עיקר חשיבותו של הצו הוא באשרור מצד טראמפ כי הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות שלו, להבדיל מנושאים אחרים - כמו רפורמת הגירה וגירוש שוהים בלתי חוקיים - שתפסו נפח גדול בקמפיין הבחירות שלו ולפי שעה לא ננקטו בגינן פעולות אופרטיביות.

בהקשר הזה אף הושיט הנשיא יד אל עבר הדמוקרטים, לראשונה מאז הושבע. בארוחת צהריים מיד אחרי ההשבעה הוא פנה אל אליה קאמינגס, חבר קונגרס דמוקרטי, שמוביל זה זמן רב מאבק בעלותן של תרופות במרשם רופא, ואמר לו שהשניים צריכים לשוחח בעניין בקרוב. כזכור, מוקדם יותר החודש תקף טראמפ את חברות התרופות על מחירן הגבוה של תרופות שונות.

דונלד טראמפ חותם על שורת החלטות ראשונות ביומו הראשון בתפקיד נשיא ארה"ב, ינואר 2017. הבית הלבן,
טראמפ חותם על שורת החלטות, שלשום/הבית הלבן

במקביל, בשורה מעודדת הגיעה אל שולחנו בסוף השבוע, כשמשרד המשפטים הודיע כי אין מניעה חוקית מחתנו, ג'ראד קושנר, לשמש כיועץ מיוחד בבית הלבן. לפי החוק נגד העסקת מקורבים מ-1967, על הנשיא להימנע ממצב שבו אחד מקרובי משפחתו מועסק בסוכנות הכפופה אל הנשיא. החוק נחקק לאחר שהנשיא ג'ון קנדי מינה את אחיו רוברט לתובע הכללי. ואולם, קושנר, שנשוי לבתו של הנשיא, איוונקה, אינו קרוב מדרגה ראשונה.

בנוסף לכך, הוא יועסק בבית הלבן עצמו ולא בסוכנות הכפופה אל הנשיא. קושנר, אחד מאנשי אמונו הקרובים ביותר של טראמפ, צפוי לעסוק בקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. באירוע לרגל השבעתו אמר בסוף השבוע טראמפ לקושנר: "אם אתה לא יכול להביא שלום במזרח התיכון, אף אחד לא יכול". טראמפ גם חתם על קיצור תקופת הצינון של גנרל ג'יימס מאטיס, מה שאפשר לו להישבע אמונים ולהיכנס לתפקידו כשר ההגנה ביום שישי בערב, שלוש שנים אחרי שפרש משירות פעיל.

איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בנשף בוושינגטון ינואר 2017. רויטרס
אין מניעה שישמש בתפקיד בבית הלבן. קושנר ואיוונקה טראמפ/רויטרס

שינוי משמעותי נוסף שהכניס הנשיא החדש הוא לאתר הבית הלבן שעבר התאמה לתקופת טראמפ. בעמוד הבית של האתר נכתב בגדול "בואו נשיב את אמריקה לגדולתה, יחד", משפט המתכתב ישירות עם סיסמת הקמפיין שלו. כך, למשל, תחת הכותרת "תכנית האנרגיה אמריקה תחילה", נכתב כי "הנשיא טראמפ מחויב לבטל מדיניות מזיקה ולא נחוצה כמו תכנית הפעולה בנושא שינויי האקלים" וש"ממשל טראמפ מחויב למדיניות אנרגיה שתפחית את העלויות לאדם העובד ותמקסם את השימוש במשאבים אמריקניים".

תחת הסעיף "מדיניות החוץ אמריקה תחילה" נכתב כי "ממשל טראמפ מחויב למדיניות חוץ הממוקדת באינטרסים ובביטחון הלאומי של אמריקה", וש"הבסת דאעש וארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים אחרים יהיו בראש סדר העדיפויות שלנו". עמוד נפרד מימי ממשל אובמה שעסק במחויבות לזכויות קהילת הלהט"ב הוסר מן האתר. בין לבין, הוא גם התעמת עם התקשורת סביב מספר הנוכחים בטקס ההשבעה שלו, גם באופן אישי באירוע במטה ה-CIA, וגם מאוחר יותר כששלח את דובר הבית הלבן שון ספייסר לטעון כי "זו הייתה ההשבעה עם הכי הרבה קהל אי פעם, נקודה".

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, בהצהרה לתקשורת בנושא השבעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 22 בינואר 2017. רויטרס
"הכי הרבה קהל. נקודה". שון ספייסר, דובר הבית הלבן/רויטרס
הפגנות ענק בוושינגטון נגד הנשיא דונלד טראמפ, ינואר 2017. רויטרס
ההפגנה בוושינגטון, אתמול/רויטרס
הפגנת הנשים נגד הנשיא דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול וושינגטון, 21 בינואר 2017. רויטרס
הצעדה בוושינגטון, אתמול/רויטרס
שלט בהפגנת נשים נגד הנשיא דונלד טראמפ, וושינגטון, 21 בינואר 2017. GettyImages
"אנחנו נתגבר/GettyImages
צעירות מחופשות לפסל החירות בהפגנה נגד דונלד טראמפ, וושינגטון, 21 בינואר 2017. עמרי נחמיאס
"אמן תרמית". וושינגטון, אתמול/עמרי נחמיאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully