וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS: יש עתיד עם 27 מנדטים, הליכוד עם 24

12.1.2017 / 14:00

מנתוני הסקר הראשון שנערך מאז נחקר נתניהו, בפיקוחו של פרופ' קמיל פוקס, עולה כי ראש הממשלה מוביל בפער קטן על לפיד במידת ההתאמה לתפקיד. המחנה הציוני וכולנו מתרסקות למספר מנדטים חד-ספרתי. "הפרשות האחרונות של נתניהו לא מזיקות לו"

עריכת וידאו: ניר חן

אם הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום, יש עתיד היתה המפלגה הגדולה בישראל – כך עולה מסקר וואלה! NEWS שנערך השבוע, לאחר התפוצצות פרשת נתניהו-מוזס. על פי ממצאי הסקר, שנערך על ידי פרופ' קמיל פוקס ומתפרסם היום (חמישי), מפלגתו של ח"כ יאיר לפיד זוכה ב-27 מנדטים. הליכוד, מפלגת השלטון שזכתה ב-30 מנדטים בבחירות האחרונות, ירדה ל-24 בלבד.

זהו הסקר הראשון שנעשה לאחר שנחשפו פרטים מתיק 2000, שבמסגרתו נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס רקמו ביניהם דיל: סיקור חיובי לראש הממשלה תמורת חקיקה שתחייב את "ישראל היום" להימכר בתשלום. ייתכן כי עננת החשדות סביב נתניהו משפיעה גם על מידת ההתאמה שלו בעיני הציבור לתפקיד ראש הממשלה: 37% מהנשאלים השיבו כי נתניהו הוא המתאים ביותר לעומת 33% ללפיד – פער של ארבעה אחוזים בלבד. 30% השיבו "לא יודע".

לקריאה נוספת:
"נתניהו אמר למוזס: 'אם תכתוש אותי בבחירות – אטפל בך'"
שרה נתניהו נתנה עדות בפרשת המתנות; ח"כ כבל העיד בתיק מוזס

ראש מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד. אוקטובר 2016. AP
מטפס בסקרים. לפיד/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסקר נערך ביומיים האחרונים ובעיצומה של חקירת ראש הממשלה. הנסקרים התבקשו לבחור בין שני המועמדים המובילים – נתניהו ולפיד. על פי ממצאי הסקר, נראה כי מדובר בנתון חיובי מאוד עבור יו"ר יש עתיד. ואולם בקרב המגזר היהודי בלבד, הפער לטובת נתניהו גדל: 42% מהציבור היהודי רואה בו כמתאים ביותר, לעומת 32% עבור לפיד.

הנתונים מצביעים על שינויים גם במפת המפלגות. כך, אם הבחירות היו מתקיימות היום, הבית היהודי היתה מקבלת 13 מנדטים, הרשימה המשותפת 12 מנדטים וישראל ביתנו תשעה מנדטים. לעומתן, המחנה הציוני התרסק; המפלגה בראשותו של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג היתה זוכה לתשעה מנדטים בלבד אם הבחירות היו נערכות היום – שפל חסר תקדים עבורה. גם מפלגת כולנו של כחלון צונחת: מעשרה מנדטים בבחירות 2015 לשישה בלבד כיום. המפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה - זוכות לשבעה מנדטים כל אחת. מרצ עלתה במנדט אחד לשישה בסך הכול.

למרות הממצאים החיוביים לטובתו של לפיד, מחנה הימין מצליח לשמור על כוחו. רק בצירוף מפלגות המרכז-שמאל מגיע לפיד ל-47 מנדטים. כך, נראה כי על מנת שיו"ר יש עתיד ירכיב ממשלה, עליו לצרף את הליכוד או את המפלגות החרדיות לקואליציה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 8 בינואר 2017. רויטרס
הימין עדין מעדיף אותו, אך מפלגתו יורדת בסקרים. נתניהו/רויטרס

"נתוני הסקר מעידים כי הפרשות האחרונות של נתניהו לא מזיקות לו, לפחות לא בשלב זה", אומר פרופ' פוקס. "נראה שכרגע הציבור ממשיך לתמוך בו ולראות אותו כמי שנרדף על ידי התקשורת. אנחנו רואים גם שתנועת המנדטים בימין נשארת בתוך הגוש ואין זליגה לכיוון הגוש מרכז-שמאל. בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה, ברור שאלה חדשות טובות מאוד ללפיד, אם כי באוכלוסייה היהודית הפער הוא גדול יחסית לטובת נתניהו".

לדבריו, כשמסתכלים על התמיכה בלפיד בקרב מצביעי הימין, נראה כי נתניהו עדיין מועדף על פניו. "הוא עדיין המתאים ביותר לטעמם", אמר פרופ' פוקס.

הסקר נערך בקרב 597 נשאלים, מתוכם מאה מהמגזר הערבי. התשאול בקרב האוכלוסייה היהודית נעשה על ידי "פאנל פרויקט המדגם", בהנהלתו של ד"ר אריאל איילון. תשאול האוכלוסייה הערבית נעשה על ידי "סטט-נט" בהנהלתו של יוסף מקלדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully