וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסויים ב"מלאך המוות": סטודנטים בברזיל חוקרים את עצמות מנגלה

12.1.2017 / 11:57

כ-40 שנה אחרי מותו, מתקיימות בדיקות בגופתו של מי שערך בעצמו ניסויים אכזריים ביהודים בעודם בחיים. חקר עצמותיו חושף מידע חדש על חייו ומותו של "מלאך המוות מאושוויץ". ניצולת שואה שנפלה קורבן למעשיו: "לא יודעת מה להרגיש, יש לי הרבה זיכרונות כואבים ממנו"

שרידיו של הנאצי ג'וזף מנגלה בבית ספר לרפואה בסאו פאולו ברזיל, דצמבר 2017. AP
ד"ר מוניוס מציג לתלמידיו את הגולגולת/AP

עצמותיו של ד"ר יוזף מנגלה, הרופא הגרמני שערך ניסויים אכזריים באלפי יהודים במחנה ההשמדה אושוויץ, היו מונחים במשך יותר מ-30 שנה ללא כל דורש בתוך שקית פלסטיק כחולה במכון לרפואה משפטית בסאו פאולו שבברזיל. עד שד"ר דניאל רומרו מוניוס, שהוביל את הצוות שזיהה את השרידים ב-1985, ראה בהם הזדמנות.

לפני כמה חודשים ראש המחלקה לרפואה משפטית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת סאו פאולו קיבל אישור להשתמש בהם בקורסים לפתולוגיה. כיום, הסטודנטים שלו לומדים על עצמותיו של מנגלה ומשתמשים בהן כדי לגלות פרטים נוספים על חייו של האיש שכונה "מלאך המוות". "העצמות מסייעות לנו ללמד כיצד יש לבחון את שרידיו של אדם ולהתאים את המידע מהבדיקות לנתונים מהמסמכים הקשורים לאותו אדם", מסביר מוניוס.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: סוכן בריטי אחראי לדוח על מידע רגיש שיש לרוסיה על טראמפ
"הם פשוט שיקרו": חברת פולקסווגן נקנסה ב-4.3 מיליארד דולר
לבד במרתף ובלי מקלחת: פרטים חדשים על סגנו של אייכמן שמת בדמשק

שרידיו של הנאצי ג'וזף מנגלה בבית ספר לרפואה בסאו פאולו ברזיל, דצמבר 2017. AP
גולגולתו של מנגלה/AP

מנגלה מת לפני כארבעה עשורים כשטבע לחופי מדינת המחוז סאו פאולו. במשך שנים לאחר מלחמת העולם השנייה הוא היה במחתרת, נרדף בשל פשעי המלחמה שביצע, בהם הניסויים שערך באלפי אסירים, אותם שלח לאחר מכן לתאי הגזים. חייו של מנגלה במחתרת, המסתורין סביב מחבואו, הם חלק ממה שהופך את עצמותיו לכלי לימודים שימושי, טוען מוניוס.

"לדוגמה, בבדיקת שרידיו של מנגלה גילינו שבר בצד שמאל של האגן", סיפר והוסיף כי לפי מידע שנמצא בתיק הצבאי שלו, מנגלה שבר את האגן בתאונת אופנוע באושוויץ. בעודו מחזיק את גולגולתו של מנגלה, מוניוס מצביע על חור קטן הפעור בעצם הלחי השמאלית שלו, ומסביר כי החור נבע מבעיית סינוסיטיס ארוכת שנים. מוניוס הסביר עוד כי זוג גרמני שהעניק למנגלה מחסה בברזיל מסר למשטרה כי הוא סבל מכיבים בפה שבהם טיפל בעצמו באמצעות תער.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"מנגלה אמר לי שאם לא אכנס למכל המים החמים, הוא יהרוג אותי"

"אני לא יודעת מה אני מרגישה לגבי חקר העצמות של מנגלה", אמרה סירלה ג'וורטז, ניצולת שואה בת 92. "יש לי כבר כל כך הרבה זיכרונות כואבים ממנו וממה שהוא עשה לי ולאחרים באושוויץ. אלה זיכרונות שאני לא יכול למחוק מהראש". אחרי המלחמה, ג'וורטז עברה לשבדיה, שם התגוררה במשך שבע שנים ופגשה את בעלה לימים, שעמו עברה לברזיל ב-1952.

סירלה גוורץ ניצולת שואה מאושוויץ שסבלה מידיו של ג'וזף מנגלה, ברזיל דצמבר 2017. AP
"הוא היה מענה". ג'וורטז/AP

על זרועה של ג'וורטז, במקור מפולין, אפשר להבחין במספר המקועקע: A24840. לדבריה, היא נתקלה במנגלה בכמה הזדמנויות. "הוא אמר לי להתפשט ולהיכנס למכל עם מים חמים מאוד", סיפרה בריאיון מדירתה בסאו פאולו. "אמרתי שהמים חמים מדי והוא אמר כי אם לא אעשה את מה שהוא הורה לי לעשות, הוא יהרוג אותי. אחרי המכל החם, נדרשתי להיכנס למכל עם מים קפואים". ג'וורטז העידה כי ראתה פעם את מנגלה משליך תינוקת שזה עתה נולדה אל מותה מהגג של אחד מצריפי המחנה. "הוא היה רשע, אדם סוטה", אמרה, "הוא היה מענה".

אחרי המלחמה, כמו בכירים רבים ברייך השלישי של היטלר, מנגלה נשפט על פשעי מלחמה, וברח לארגנטינה, שם התגורר כעשור. אחרי שהמוסד לכד את אדולף אייכמן, שהתגורר גם הוא בבואנוס איירס, מנגלה ברח לפרגוואי. בשנות ה-60 הוא הגיע לסאו פאולו, שם הסתתר במחבוא של זוג גרמני, וולפרם וליזולט בוסרט, ומשפחה של מהגרים מהונגריה.

מנגלה, אז בן 67, מת בזמן ששחה בים לחופי העיירה ברטיוגה ב-1979. הזוג בוסרט קברו אותו בפרברי סאו פאולו תחת השם הבדוי וולפגנג ג'ררד. שנים לאחר מכן, הרשויות בגרמניה יירטו מכתב שנשלח על ידי הזוג למשפחת מנגלה ובו הידיעה על מותו. המידע על המכתב הועבר לרשויות בברזיל. ב-1985 גופתו הוצאה מהקבר. צוותים מישראל, גרמניה, ארצות הברית וברזיל אישרו כי מדובר במנגלה.

פרופ' מריה לואיסה טוצ'י קרניירו, היסטוריונית שעובדת באוניברסיטת סאו פאולו, אומרת שהיא מקווה שהכיתות ילמדו בסופו של דבר גם על ההיסטוריה והאתיקה שמעבר למדע הרפואי. סטודנטים צריכים ללמוד "כיצד רופאים, פסיכיאטרים ומדענים אחרים שירתו את הרייך, הקנו להם מידע ששימש להחרגת קבוצות אתניות שהוגדרו לפי הרייך גזעים נחותים", אמרה קרניירו. "החרגה שהסתיימה ברצח עם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully